Foto: iStockphoto.com

Bič na zedníky. Česká aplikace v mobilu jim hlídá docházku, materiál i stavební deník

Věci chytřetéma 6 min čtení

Kdo si někdy nechal něco stavěl, dobře ví, jak je bezmocný, když zedníci nejednají fér. Účtování neodpracovaných hodin, smyšlené údaje ve stavebním deníku, mizející materiál i technické vybavení. Teď se proti tomu dá efektivně bránit. Pomocí aplikace do mobilu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Kdo si někdy nechal něco stavěl, dobře ví, jak je bezmocný, když zedníci nejednají fér. Účtování neodpracovaných hodin, smyšlené údaje ve stavebním deníku, mizející materiál i technické vybavení. Teď se proti tomu dá efektivně bránit. Pomocí aplikace do mobilu.

Související článek

Obnova katedrály Notre Dame: hledá se počítačový model mrtvého amerického kunsthistorika

Hořící katedrálu Notre Dame v Paříži vyděšeně sledovala v přímém přenosu celá Evropa. Zničené krovy ještě nepřestaly doutnat a už se rozběhly vzrušené debaty o tom, zda a jak se škodu podaří nahradit. V cestě ovšem stojí jeden zásadní problém – nejenže se zatím přesně neví, kolik škody na nosné konstrukci vlastně požár a následné hašení způsobily, ale neexistuje ani žádná přesná stavební dokumentace, podle níž by se rekonstrukce mohla řídit. Nebo ano?

Celý život Josefa Beneše je spojen se stavebnictvím. Když mu bylo sedmnáct, začínal jako přidavač na stavbě. Ve třiceti už měl coby manažer v zavedené stavební firmě na starost velké projekty. V té době také založil vlastní stavební firmu, která se dnes pouští i do realizací chytrých domácností.

Jako starý praktik tak už dlouhou dobu ví, jaké problémy stavebníky pálí. Proto nejdřív pro sebe a teď i pro další podnikatele ve stavebnictví nechal vytvořit chytré řešení, které šetří peníze, zjednodušuje administrativu, zlepšuje komunikaci a umožňuje mít neustálý přehled o probíhajících i už realizovaných projektech.  

V práci se nejdřív vyfotit, pak začít pracovat

„Na stavbě jsem měl na starost zhruba sto lidí, u nichž jsem musel mimo jiné hlídat docházku,“ vzpomíná na doby působení v manažerské pozici Josef Beneš. „Obvykle to funguje tak, že zedníci si píší odpracovaný čas sami a při tom pochopitelně často podvádějí – hodiny uvedené na papíře tak neodpovídají těm skutečným,“ dodává. Když proto zadával vývoj aplikace, jako první funkci požadoval právě evidenci docházky. Dělníci si svou docházku prostřednictvím aplikace Vím o všem vedou velmi jednoduše – po příchodu na pracoviště odkliknou na svém telefonu „příchod“, aplikace je vyfotografuje a zaznamená souřadnice GPS spolu s přesným časem. Podobně to probíhá při odchodu.

Řešení šetří čas také stavbyvedoucímu, který běžně dostává od zaměstnanců výkazy hodin na papíře, následně je přepisuje do excelové tabulky, aby na konci měsíce spočítal mzdové náklady stavby. I on při tom ale může podvádět, připisovat fiktivní odpracované hodiny a o zisk se dělit se zedníky. Aplikace takové nekalé jednání vylučuje – mzdové náklady na jednotlivé projekty totiž počítá automaticky. Navíc vedení firmy je má k dispozici průběžně, ne až na konci měsíce.

Související článek

Martin Kupka: Cesta k lepšímu Česku vyžaduje mnohem víc moderních technologií

Co se rychlého internetu týká, je na tom Česko na evropské poměry dost bídně. Průměrná rychlost internetového připojení je pouhých 8 megabitů za sekundu, což nestačí ani pro streaming filmů ve vysokém rozlišení, natož pro celkovou digitalizaci země. Aby se to změnilo, je nutné mimo jiné budovat ve velkém optické sítě, což ovšem v našich krajích naráží na spoustu překážek. Místopředseda a poslanec ODS Martin Kupka o tom ví hodně – s touto problematikou se setkává nejen v parlamentu, ale i jako dlouholetý starosta středočeských Líbeznic.

Nová vrtačka už se neztratí

Dalším problémem, který Josef Beneš řešil, bylo půjčování strojů a jejich předávání mezi dělníky. A především pak jejich vracení. Vybavení se často ztrácelo a firma ani neměla příliš přehled o tom, kdo s ním pracoval naposledy. Stavbyvedoucí pak musel při pátrání obvolávat spoustu kolegů, a ještě ne vždy byl při hledání úspěšný. S aplikací Vím o všem přehled má – zaměstnanec při přebírce například brusky svým telefonem naskenuje čárový kód, který je na ní nalepený. Každý tak v případě potřeby ví, na koho se obrátit. Když firma koupí nový stroj, může o něm všechny pracovníky prostřednictvím aplikace snadno informovat. Aby se po příchodu do práce mohli přihlásit, musí si totiž nejdřív přečíst novinky a jejich přečtení potvrdit.

Aplikace poskytuje také aktuální informace o skladových zásobách, opět pomocí naskenování čárového kódu materiálu při jeho výdeji ze skladu nebo vrácení. Uživatelé si tak mohou kdykoliv ověřit, jestli je konkrétní materiál k dispozici, nebo je třeba ho objednat.

Velkou administrativu ušetří firma díky možnosti předávat zaměstnancům požadavky a úkoly elektronicky. Pomocí aplikace jim lze zobrazovat dokumenty k přečtení a podpisu nebo oznamovat úkoly na jednotlivé dny, takže odpadá nutnost každodenního obvolávání.

 

 

Stavební deník už jedině online

„Samostatnou kapitolou bývá stavební deník. Obvykle se vede v papírové podobě a propisuje se na víc stran, aby existovaly kopie i pro technický dozor a investora. Musí se kvůli němu jezdit na stavbu, deníky se ztrácejí, falšují, záznamy někdy ani nelze dobře přečíst,“ vyjmenovává problémy Josef Beneš. Nechal tak aplikaci naprogramovat tak, aby umožňovala vedení stavebního deníku online. „Kromě některých zápisů, například o mimořádných událostech nebo počasí, se většina informací generuje automaticky ze sekcí věnovaných docházce, skladu a strojům. Do deníku má navíc přístup technický dozor a investor, kteří díky tomu mají o stavbě neustále přehled,“ říká Beneš.

Právě možnost nahrávání dokumentů do aplikace je velkou výhodou i pro dokonalou souhru všech, kdo se stavby účastní. Panuje tak jistota, že všichni pracují vždy s aktuální verzí projektové dokumentace. Firma rovněž pomocí aplikace posílá investorovi smlouvu, hlášení o vícepracích či revize, přičemž on má možnost tyto dokumenty podepisovat. Vím o všem hlídá stavbu i v následujících letech po dokončení – ve stavebním deníku lze například nastavit upozornění, které investorovi za pět let oznámí, že potřebuje obnovit některou z revizí.

Investor si také může přímo v aplikaci prohlížet fotografie ze stavby, které pořizují zedníci a stavební dozor. Vím o všem je automaticky zařazuje ke správnému projektu, tudíž snímky není potřeba třídit ani posílat e-mailem.

Pro zaměstnance, firmy i investory

Aplikace existuje ve třech rozhraních. Pro pracovníky a subdodavatele je k dispozici v mobilní verzi pro operační systémy Android a iOS. Stavební firma využívá webové rozhraní, přes které provádí administraci a řeší procesy od mezd přes sledování majetku až po komunikaci s investory. Investor pak do aplikace přistupuje přes vlastní webové rozhraní, v němž může číst stavební deník a sledovat, kolik na stavbě právě pracuje lidí. Dále má možnost číst a podepisovat dokumenty, prohlížet si fotografie ze stavby nebo zadávat požadavky firmě, případě přijímat požadavky jejích zaměstnanců a odpovídat na ně.

Související článek

Škoda se v Kvasinách zbavila papíru. Digitalizuje výrobu Superbů a Kodiaqů

Automobilka Škoda Auto ve závodě v Kvasinách úplně odbourala používání papírové dokumentace na výrobní lince. Namísto papírových manuálů se zaměstnanci při výrobě modelů Supeb a Kodiaq řídí pokyny na interaktivních a vizualizačních panelech. Digitalizace provozu vyšla automobilku na 30 milionů korun.

„Na trhu existuje pár podobných aplikací, všechny jsou ale na rozdíl od té naší založeny na tom, že data do nich zadává stavbyvedoucí. Ten na to často nemá čas a zapisuje se zpožděním, občas si i něco vymyslí. Konkurenční aplikace jsou kromě toho vždy zaměřeny jen na jednu oblast, třeba na sledování majetku nebo evidenci docházky, takže nejsou tak komplexní jako ta naše. My jsme jako první dali aplikaci do rukou zedníkům. Ovládání je navíc tak jednoduché, že je zvládne třeba i Ukrajinec, který neumí naše písmo,“ konstatuje Beneš.

Úspora 10 procent nákladů

Aplikace Vím o všem podle Josefa Beneše dokáže firmě s dvaceti zaměstnanci ušetřit agendu až dvou pracovníků a na stavbě uspořit až deset procent nákladů. Cílí na malé a střední firmy od deseti do dvou set zaměstnanců, mohou po ní ale sáhnout i velké společnosti. Zájem o ni poněkud překvapivě už projevily i firmy mimo stavebnictví – Vím o všem slouží třeba chráněné dílně v Liberci, která jejím prostřednictvím řeší skladové hospodářství, evidenci docházky a správu majetku.

Firemní zákazníci při zájmu o aplikaci zaplatí jednorázovou částku za instalaci pohybující se od deseti do padesáti tisíc korun. Rozhodující je velikosti firmy. Další náklady představuje měsíční poplatek od dvou do šesti tisíc podle objemu dat uložených na cloudu. Před koupí si zájemci zdarma mohou vyzkoušet demo verzi na webu.

Související článek

Život vězně s elektronickým náramkem: denně k nabíječce, bez fotbalu a piva

Půl roku ostrého provozu mají za sebou elektronické náramky pro vězně. Vyzkoušelo si je už 174 odsouzených. Jedna žena se s náramkem nad kotníkem neztotožnila natolik, že jí soud přikázal nastoupit do vězení skutečného. Stát za 280 náramků za šest let zaplatí 93 milionů korun.

Aplikace pro stavebníky zaujala také porotu regionálního kola za Ústecký kraj soutěže T-Mobile Rozjezdy, která mu udělila druhé místo. „Bylo pro mě přínosné vyslechnout si názory poroty, rovněž mi velmi pomáhá mediální podpora, kterou jsem díky umístění získal,“ pochvaluje si Josef Beneš. Spolu s tím, jak je o aplikaci Vím o všem stále více vědět, narůstá i zájem zákazníků a potenciálních partnerů. „Chceme spolupracovat třeba s youtubery, kteří se věnují stavebnictví. Dříve nám mnozí z nich na náš e-mail ani neodepsali, teď se začínají sami ozývat,“ přiznává Josef Beneš.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama