foto: Shutterstock

Chytré přívěsky: cenově dostupná technologie pro obchody, fabriky i záchranáře

Věci chytřetéma 5 min čtení

Na sociálních sítích se v poslední době hodně mluví o chytrých přívěscích od Apple či Samsungu, díky nimž jen tak neztratíte batoh a nezatoulá se vám pes. Podobnou technologii lze ale využít v mnoha jiných případech, místy i chytřejším způsobem…

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Na sociálních sítích se v poslední době hodně mluví o chytrých přívěscích od Apple či Samsungu, díky nimž jen tak neztratíte batoh a nezatoulá se vám pes. Podobnou technologii lze ale využít v mnoha jiných případech, místy i chytřejším způsobem…

Související článek

Češi loni rekordně nakupovali na internetu, přeborníky v online nákupech jídla jsou ale dlouho

Češi loni přesunuli velkou část nákupů na internet. Nejvíce se loni prodalo roušek, znatelný byl nárůst ale například i u potravin.

Dvacet let starý sci-fi film Minority Report se občas při předpovídání budoucnosti trefil až mrazivě – teď nemám na mysli ústřední zápletku s odhalováním zločinů ještě před tím, než se staly, ale spíše vcelku nenápadnou scénu z obchodního domu. Když hlavní hrdina vstoupí mezi regály, systém rozpoznávání očí ho okamžitě pozná, interaktivní displej ho osloví jménem a nabídne mu zboží na míru. V době, kdy film vznikal, tahle představa zcela odpovídala vědeckofantastickému žánru, dnes se právě tímhle směrem snaží jít co nejvíc obchodníků v online prostředí i v reálu.

A po technické stránce už to není takový problém – už před několika lety jsme tu psali třeba o technologii, kterou vyvinul Microsoft na platformě Azure, nabídl ji obchodním řetězcům a ve své pražské centrále ji předváděl naživo. Problém je v tom, že jde většinou o dost nákladný systém, který si nepochybně mohou dovolit giganti, ale už ne menší obchodníci. Proto vypadá tak zajímavě alternativa, s níž nedávno přišel německý výrobce osvětlení Zumtobel ve spolupráci s italskou softwarovou firmou Thinkinside.

Chytré přívěsky s Bluetooth

Zdaleka nejde o tak sofistikovanou technologii – žádné kamery, žádné systémy pro individuální rozpoznávání, žádné složité uživatelské profily, které o zákaznících vědí víc než oni sami. A tím pádem také žádné závratné investice. Systém Zumtobelu a Thinkinside stojí na technologii, kterou právě mohutně popularizuje Apple svými Airtagy – na jednoduchých lokalizačních přívěscích s Bluetooth.

Přívěsky jsou součástí nákupních vozíků a košíků a nemají jinou funkci než hlásit provozovateli obchodu svou polohu prostřednictvím čtecích zařízení, která jsou na různých místech obchodu nainstalovaná. Jediné, co je nutné, je co největší přesnost, aby systém pokud možno přesně rozeznal, v jakém oddělení a v jakém regále se vozík nebo košík aktuálně nachází. Data o pohybu vozíků se přenášejí do centrálního počítače a v něm vytvářejí digitální mapy připomínající hmyzí roje – z nich je vidět, jak se vozíky po obchodě pohybují, která místa jsou nejnavštěvovanější, kde zákazníci tráví nejvíc času, kudy se tam nejčastěji dostávají, kudy naopak jen prosviští a které části nakupující lákají nejméně. Vše je samozřejmě zcela anonymní, systém sleduje výhradně „velká data“, nic jiného se z něj ani zjistit nedá.

Související článek

Chytré osvětlení Zumtobel pomůže díky softwaru Thinkinside lépe prodávat zboží

Pohyb lidí a zboží mohou detekovat, vizualizovat a analyzovat na základě údajů o jejich reálné poloze zákazníci společnosti Zumtobel. Na míru navržené řešení inteligentní lokalizace v interiérech je výsledkem spolupráce s italským poskytovatelem cloudového softwaru Thinkinside a nabízí a lepší přehled o důležitém dění ve vnitřních prostorách.

A v tuto chvíli nastupuje software Thinkinside – jeho patentovaný algoritmus dokáže přesně vypočítat začátek a konec každého nákupu a z pohybu vozíku nebo košíku odvodí spoustu důležitých informací, s nimiž pak obchodníci mohou nadále pracovat. Jak známo, umístění zboží hodně ovlivňuje prodejní čísla – a když víme, kudy zákazníci chodí k nejoblíbenějším regálům, můžeme jim do cesty nastražit produkty, na které chceme nejvíc upozornit. Software umí dát dohromady údaje o pohybu zákazníků s prodejními čísly, takže je vliv umístění zboží na prodej vcelku průkazný.

Personalizovaný nákup pro zákazníky

Proud informací lze ovšem i obrátit, aby směřoval od obchodu směrem k zákazníkovi (teprve v tu chvíli přichází ke slovu úvodní asociace s Minority Report). K tomu je nutné, aby si zákazník do telefonu nainstaloval věrnostní aplikaci daného obchodu, která je se systémem Zumtobelu a Thinkinside propojená. Pak už jen stačí odsouhlasit zasílání reklamních informací a lokalizační software může začít pracovat opačným směrem – jakmile se zákazník ocitne poblíž regálu se zbožím, které by ho podle názoru systému mohlo zajímat, pošle mu obchod do telefonu třeba nabídku speciálních na míru šitých slev, které se pak u pokladny po načtení věrnostní aplikace rovnou aktivují.

Možností je spousta, fantazii obchodníků se v tomto ohledu meze nekladou – některé obchody posílají speciální nabídky, jiné na displeji telefonu zobrazí mapu obchodu s aktuální polohou zákazníka a popisem jednotlivých regálů. Každopádně opět platí, že není zapotřebí žádná sofistikovaná a drahá technologie, stačí Bluetooth čip a jednoduchý software, který spáruje konkrétní telefon se zákaznickým účtem jeho majitele. Nic, co by se ve světě chytré techniky nedělo dnes a denně už řadu let.

Využití v průmyslu i v nebezpečných situacích

Chytré přívěsky s Bluetooth lze využít i v mnoha jiných prostředích, zdaleka ne jen v obchodě. Roste jejich obliba v průmyslu, kde mohou například navádět pracovníky k důležitým materiálům ve skladech nebo hlídat, zda se v místech se zvýšeným rizikem nevyskytuje příliš mnoho lidí. Pokud firma přívěsky vybaví například ochranné přilby, může snadno na dálku plošně monitorovat, zda je zaměstnanci opravdu nosí.

A občas může tohle jednoduché řešení pomoci i v situacích, kde může jít o život – příkladem z reálného světa je stavba tunelu v riskantním horském podloží. Přívěsky monitorují počet lidí v jednotlivých částech tunelu a pokud by byla nutná evakuace, lze díky nim stanovit její rychlost a směr a zároveň spočítat průměrnou doby úniku z různých míst na celé stavbě. Opět platí, že jde o jednoduchý a levný způsob, který sice není tak sofistikovaný jako některé jiné technologie, ale poměrem ceny a výkonu je často předčí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama