foto: Johannes Zinner

Metro ve Vídni funguje zároveň i jako elektrárna

Města chytřeAktuality 2 min čtení

Vídeňský dopravní podnik už třetím rokem na jedné ze svých linek metra recykluje energii získanou při brzdění soupravy vlaku. Takto vzniklou elektrickou energii používá k pohonu vlakových souprav, provozu eskalátorů, výtahů či osvětlení. Projekt se mu osvědčil, a tak se ho chystá rozšířit i na další linky metra ve městě. Podobný princip už asi deset let využívá i pražské metro.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vídeňský dopravní podnik už třetím rokem na jedné ze svých linek metra recykluje energii získanou při brzdění soupravy vlaku. Takto vzniklou elektrickou energii používá k pohonu vlakových souprav, provozu eskalátorů, výtahů či osvětlení. Projekt se mu osvědčil, a tak se ho chystá rozšířit i na další linky metra ve městě. Podobný princip už asi deset let využívá i pražské metro.

Související článek

Vídeň rozdává lidem tisíce na nákup nákladních kol. Chce vytlačit dodávky i auta

Běžní Vídeňané s ním mohou vyrazit na velký nákup, pro dítě do školky, ale i na rodinný na výlet. Firmy díky němu mohou doručovat třeba jídlo, nákup nebo rozvážet letáky. Řeč je o nákladním kole. Klasickém či elektrickém. Rakouská metropole se rozhodla, že na jeho nákup obyvatelům města i firmám přispěje v přepočtu až pětadvaceti tisíci korunami.

„Naše metro je opravdovým mistrem v energetické šetrnosti. Čím více energie dokážeme zrecyklovat, tím méně jí musíme nově vyrobit. To ušetří emise CO2 a prospívá našemu městu, které má ambici stát se vzorovým městem v problematice životního prostředí,“ komentuje využití energie při brzdění metra vídeňská radní pro životní prostředí Ulli Sima.

Zařízení, které využívá tzv. brake energy, bylo ve vídeňském metru instalováno již v roce 2018. Nyní se po pozitivním vyhodnocení pilotního projektu rozhodlo město instalovat druhé zařízení, a to na lince metra U1. Podle propočtů vídeňského dopravního podniku Wiener Linien by obě zařízení měla jen díky brzdění soupravy metra ročně vyrobit až 3 GWh elektřiny. To odpovídá spotřebě elektřiny asi 720 domácností a úspoře 400 tun CO2.

Jednotlivé soupravy metra tak fungují jako malé elektrárny. Kdykoli, když souprava metra zabrzdí, vzniká energie, která je nejčastěji využita k pohonu dalších souprav. Pokud takovýto převod energie není možný, protože žádná souprava zrovna ze stanice metra neodjíždí, uloží se přebytečná energie do elektrické sítě dopravního podniku, který ji dále využije na pohon eskalátorů, osvětlení či na provoz výtahů.

Související článek

Chytrá Vídeň: Priority se změnily. Město má být pro lidi, ne pro auta

Deset let po sobě Vídeň poráží zbytek světa v hodnocení měst s nejvyšší kvalitou života. Kromě toho patří, minimálně v Evropě, k těm nejchytřejším. Jde na to ale trochu jinak než většina jiných metropolí – tolik se se svou technologickou vyspělostí nepředvádí. O to víc se snaží, aby byla prospěšná obyčejným obyvatelům. Vydali jsme se zjistit, jak to v rakouském hlavním městě dělají.

V budoucnosti plánuje vídeňský dopravní podnik instalaci dalších čtyř podobných zařízení. Vedle toho nového na lince U1 plánuje Vídeň další i na lince U4, a to hned příští rok. Již třetina všech kolejových vozidel vídeňského dopravního podniku je přitom poháněna z recyklované energie. Díky šetrnému využití energie je vídeňský dopravní podnik zodpovědný za pouhé jedno procento emisí CO2 ve městě. „Stále hledáme další opatření, abychom pomohli životnímu prostředí. Od ledna 2020 proto využíváme pouze bezemisní elektřinu, která pochází výhradně z rakouských obnovitelných zdrojů,“ dodává na závěr ředitel Wiener Linien, Günter Steinbauer k ekologicky šetrné strategii dopravního podniku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama