ilustrační foto: shutterstock

Do roku 2024 se prodá 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost

Domov chytřeAktuality 2 min čtení

Přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost nakoupí evropští spotřebitelé již v roce 2024, uvádí analýza společnosti IDC. Mezi lety 2019 až 2024 má odbyt růst v průměru o 16,19 procenta ročně. Dominovat budou zařízení pro videozábavu s 80,6 miliony dodaných produktů a meziročním růstem o osm procent. Jejich podíl ale klesne z letošních 53 procent na 40 procent. Největší nárůst se očekává v kategorii osvětlení, která poroste v průměru o 47 procent na 33,5 milionu v roce 2024. Chytré reproduktory si udrží druhou pozici s podílem 23 procent.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost nakoupí evropští spotřebitelé již v roce 2024, uvádí analýza společnosti IDC. Mezi lety 2019 až 2024 má odbyt růst v průměru o 16,19 procenta ročně. Dominovat budou zařízení pro videozábavu s 80,6 miliony dodaných produktů a meziročním růstem o osm procent. Jejich podíl ale klesne z letošních 53 procent na 40 procent. Největší nárůst se očekává v kategorii osvětlení, která poroste v průměru o 47 procent na 33,5 milionu v roce 2024. Chytré reproduktory si udrží druhou pozici s podílem 23 procent.

Související článek

Rodiny a učitelé bojují s výukou na dálku. Pomůžou jim peníze od ministerstva?

S distanční výukou se letos na podzim potká asi většina dětí. Velká část středních škol v Česku je teď na dva týdny zavřená, zavřít se nyní mají i druhé stupně základek. To pro mnohé rodiče představuje problém – nemusí totiž disponovat potřebným technickým vybavením.

V letošním 2. čtvrtletí ovšem evropský trh zařízení pro chytrou domácnost meziročně poklesl o 7,2 procenta. S poklesem poptávky se potýkaly všechny produktové kategorie, nejpatrnější byl právě u chytrých televizorů. Důvodem poklesu byla pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce, negativně se projevilo také i odložení hlavních sportovních událostí na příští rok. Mnoho spotřebitelů tak nemělo důvod k pořízení nebo obměně televizorů důvod. Ve střední a východní Evropě prodej klesl o 19,5 procenta.

V delším horizontu ale podle analytika IDC Jana Přenosila kategorie chytrých televizorů poroste. "Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy," uvedl.

Související článek

Pomůže rychlému internetu 13 úředníků víc než 14 miliard?

S otázkou, jak zrychlit (a v některých případech vůbec umožnit) budování rychlého internetu, se český stát vyrovnává dost dlouho a zatím nepříliš úspěšně. Poté, co k cíli nevedlo ani téměř 14 miliard dotací vypsaných právě na budování rychlých sítí, přichází ministerstvo průmyslu a obchodu s jinou strategií. Zřizuje síť regionálních koordinátorů, kteří budou pomáhat místním samosprávám.

Analytici předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru v rámci celé Evropy.

V tuzemských podmínkách vstupuje do hry ještě jeden aspekt, a to připojení domácností dostatečnou kapacitou, ideálně optickou sítí. To se v současnosti přes jarní zpomalení činnosti stavebních úřadů zlepšuje, jak ukazuje příklad T-Mobile: „Během nouzového stavu na jaře jsme položili dva miliony metrů optických kabelů a připojili 11 tisíc domácností,“ uvádí Marek Svoboda, manažer řízení programu výstavby optické sítě T-Mobile. Celkový počet nově připojených domácností by měl jen u T-Mobile dosáhnout 70.000.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama