Zdroj: EasyMile

Pražské letiště chce vozit pasažéry minibusem bez řidiče. Už za rok

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

V Česku už se možná brzy svezeme samořiditelným autem. Nebude to ale na běžné silnici. Autonomní minibus chce pro přepravu pasažérů podle deníku MF Dnes začít používat Letiště Václava Havla. Zatím se ale čeká, až provoz takového vozidla schválí Parlament. Stát by se to mohlo už v polovině příštího roku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V Česku už se možná brzy svezeme samořiditelným autem. Nebude to ale na běžné silnici. Autonomní minibus chce pro přepravu pasažérů podle deníku MF Dnes začít používat Letiště Václava Havla. Zatím se ale čeká, až provoz takového vozidla schválí Parlament. Stát by se to mohlo už v polovině příštího roku.

Související článek

Chytrá auta méně bourají. Moderní technologie může změnit i ceny pojištění

Taky vás štve, že vám pojišťovna pravidelně zvedá cenu za pojištění auta, ačkoliv jste bouračku nikdy nezavinili? Jestli vás to alespoň trochu uklidní, podívejte se do budoucna – chytrá auta by fungování pojišťoven mohla výrazně změnit.

Na silnicích USA už relativně běžná věc. A to samé například i v Číně – provoz autonomních vozidel s běžnými cestujícími. Z bezpečnostních důvodů tedy většinou s řidičem, který nezasahuje do řízení, dokud nenastane krizová situace. Pasažéry už takto vozí dodávky i autobusy. Automobilky pak při vývoji samořiditelných osobních aut testují jízdu ve sněhu, na dálnici, v ulicích měst… U nás možnost si vyzkoušet jízdu v automobilu bez řidiče zatím není. Příští rok by se to ale mohlo změnit díky aktivitě vedení Letiště Václava Havla, které plánuje pořídit autonomní minibus, jenž by převážel cestující mezi Terminálem 1 a Terminálem 2. Letiště pro tyto účely plánuje pořídit desetimístný autobus EZ 10, který už vozí cestující na letišti v Dubaji.

I vedení pražského letiště ale předpokládá, že první kilometry v testovacím provozu by tak úplně bez řidiče minibusu nebyly. „V první fázi by nám stačilo, aby v každém vozidle byl navíc ještě šofér, který by v případě jakékoliv komplikace převzal řízení,“ řekl deníku předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Související článek

Autonomní vozy dobývají svět

Menší provoz v ulicích měst, méně zplodin a dopravních nehod. O tyto a další výhody z používání autonomních vozidel stojí světové metropole i menší města. V ulicích se tak stále častěji pohybují autobusy a taxíky bez řidiče. V Dubaji se dokonce autonomně létá vzduchem. Jsme na prahu nové éry?

Vše ale záleží na poslancích a senátorech. Ti se příští rok budou zabývat novelou zákona o pozemních komunikacích, která má umožnit provoz metra a vlaků bez řidiče. Novela by se podle všeho mohla rozšířit i o autonomní vozy. Pokud by taková úprava zákona prošla, bude se nejspíš týkat neveřejných komunikací, což Letišti Václava Havla k provozu autonomního minibusu stačí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama