foto: Shutterstock

Internet pro děti od T-Mobile pomohl i žákyni z chomutovské základky

Firmy chytřetéma 4 min čtení

Když se v polovině října znovu zavřely všechny školy, znamenalo to pro spoustu rodin problém. Jak zajistit, aby se jejich školou povinné dítě účastnilo školní výuky? Pomoc od operátora T-Mobile, adresovaná školákům bez připojení k internetu, vytáhla trn z paty mnohým rodičům. Pomohl třeba žákyni v Chomutově, která teď kvůli připojení k výuce nemusí dennodenně cestovat za příbuznými.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Když se v polovině října znovu zavřely všechny školy, znamenalo to pro spoustu rodin problém. Jak zajistit, aby se jejich školou povinné dítě účastnilo školní výuky? Pomoc od operátora T-Mobile, adresovaná školákům bez připojení k internetu, vytáhla trn z paty mnohým rodičům. Pomohl třeba žákyni v Chomutově, která teď kvůli připojení k výuce nemusí dennodenně cestovat za příbuznými.

Související článek

T-Mobile zdvojnásobil pomoc školám. Rychlá data zdarma dá 20 000 žáků

T-Mobile se pro obrovský zájem rozhodl navýšit svou pomoc základním školám na 20 000 SIM karet s neomezenými daty pro žáky, kteří se nemohou účastnit online výuky a jejich rodiny jsou v tíživé finanční situaci.

Děti na základních školách pocházejí z nejrůznějších prostředí. Není proto automatické, že mají všechny doma dostatečné připojení k internetu, které by jim mohlo sloužit k přístupu k online výuce. To se moc dobře ukázalo na jaře, kdy ve výuce chyběla část dětí, které neměly doma odpovídající vybavení. Tento problém vyplul znovu na povrch v půlce října, kdy se kvůli druhé vlně koronavirové epidemie v Česku musely znovu zavřít všechny školy.

Operátor T-Mobile se tehdy rozhodl, že se nesmí opakovat situace z jara. Věnoval proto školákům 20 000 SIM karet, díky kterým se žáci základních škol můžou ke škole na dálku připojit. „Datová SIM karta dává uživateli neomezené připojení k internetu. Prvních 20 GB dat v plné rychlosti, po jejich vyčerpání pak v rychlosti 3 Mb/s,“ upřesňuje Kateřina Mikesková z tiskového oddělení T-Mobile.

Pomoc školákům bez možnosti připojení k internetu operátor dohodl s Asociací ředitelů základních škol. „Cílem bylo nabídnout řešení co nejrychleji a nejadresněji. Vše jsme proto realizovali prostřednictvím základních škol. Žadatelem o přidělení SIM karet bylo vedení nebo zástupce školy, který mohl získat pro své žáky až 20 SIM karet. O přidělení konkrétním dětem rozhodovala rovněž škola,“ vysvětluje Kateřina Mikesková.

SIM karty do Chomutova

Pomoc od operátora zamířila třeba na základní školu v Chomutově, kde vyučuje Monika Charvátová. S distanční výukou v její třídě začali naplno již na jaře, takže na tom jsou dnes její žáci s technickým vybavením a přístupem k internetu dobře. „Moje třída není právě reprezentativní vzorek. Já s dětmi najela na plnohodnotnou distanční výuku od března, takže u mě jsou připojeni všichni. V celé škole to byl ale velký problém, ať už s internetem nebo s počítači. Jsme sídlištní škola a tomu odpovídá složení žáků,“ prohlásila.

Související článek

Kdy se děti vrátí do škol? Jaký internet je potřeba k výuce? Odpovědi nabídla diskuze Svazu průmyslu

„Pokud nedojde k havárii jaderné elektrárny, první stupeň se do škol na začátku listopadu zaručeně vrátí,“ prohlásil bývalý ministr zdravotnictví Prymula, když vláda školy zavírala. Mezitím se však šíření koronaviru zrychlilo a děti, ačkoliv k havárii žádné z elektráren nedošlo, zůstaly doma. Co s nimi bude dál?

Pro jednu žákyni tak musela škola shánět připojení k internetu. „Doma internet neměli, maminka proto holčičku vozila všude možně, aby byla online. Obrážely tety, strejdy, aby se tam k výuce připojila třeba přes starý mobil. Přesto od března v hodině chyběla asi jenom pětkrát. Moc rádi jsme jí tak pomohli získat datovou SIM kartu. Oceňujeme, že tuto pomoc dětem a jejich rodinám T-Mobile nabízí,“ řekla učitelka.

Chyběla i technika

Chomutovská základka na podzim řešila i problém s nedostatečným hardwarovým vybavením žáků. „Paní ředitelka mě pověřila, jestli by nebylo možné zařídit, aby nám někdo pro potřebné děti věnoval notebooky. Na Facebook jsem napsala, zda by některé firmy neměly staré počítače. Nabídlo se nám několik společností i jednotlivců. Pak mi někdo poslal odkaz na článek. V tom bylo uvedené, že Nora Fridrichová uspořádala sbírku techniky,“ popsala, jak na pomoc přišla. Poté, co se sbírce ozvala, šlo vše hladce: „Vše šlo perfektně, nečekala jsem, že to bude tak rychlé, do týdne mohly děti fungovat na notebooku,“ doplnila Monika Charvátová.

Související článek

Chytrá technika mění postiženým život. Bodují kamery a senzory mozkové aktivity

Před dvaceti lety byl vrcholem techniky pro postižené dotykový displej za osmdesát tisíc korun, případně hůlka, kterou si člověk připevnil na čelo a pak s ní ťukal do klávesnice možná jen o něco málo levnějšího počítače. Dnes jsou k dispozici technologie na převod řeči na text, zařízení, které lze ovládat jen očima, nebo aplikace, které neslyšícího člověka během okamžiku spojí s tlumočníkem do znakové řeči. Všechno tohle bude k vidění v Praze.

Také do sbírky Nory Fridrichové se operátor T-Mobile zapojil. Věnoval do ní 500 notebooků už vybavených internetovým připojením. „Zkraje malý projekt Nory Fridrichové během několika dnů inspiroval již řadu dárců a inspiroval i nás,“ uvedl tehdy ředitel společnosti T-Mobile pro korporátní záležitosti Petr Jonák. Kromě operátora do sbírky technikou nebo penězi přispívaly i další firmy, organizace i jednotlivci. Na novou techniku pro děti se tak do dnešního dne vybralo téměř dva a čtvrt milionu korun.

Žáky z chomutovské školy, ke kterým se technika dostala, vybírala učitelka sama. „Jeden notebook získal chlapeček, který je ze čtrnácti dětí. O všechny mladší sourozence se staral, a přesto měl na vysvědčení vyznamenání. Škola je pro něj prioritní, ale Klokánek, kde pobývá, bohužel neměl zařízení, které by bylo pro něj dostačující,“ popisuje Monika Charvátová.

Související článek

Distanční výuku zvládne každá škola. Nevymlouvejte se, říká ředitel

Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. Tuhle klasickou poučku by si základní a mateřská škola ve slezských Ludgeřovicích mohla dát do znaku. Co se týče využívání moderních technologií ve výuce, mohly by se od ní učit mnohem větší a důležitější instituce.

A sbírka pomohla i dívce, která online výuku do té doby musela zvládat na starém mobilu. „Holčička měla jako jediná stoprocentní účast, nechyběla ani jednou. A to i přesto, že jela na starém mobilu a nemohla dělat věci, které jsem vymýšlela. Například nemohla pracovat s programem Book Creator, kde jsme vytvářeli knížky. Všechno proto dělala na papír, pak to fotila a poslala. Její zájem o školu byl neskutečný. Přitom mohla říct, nemám techniku, nebudu se připojovat. Podobně totiž v březnu řada dětí fungovala,“ uzavírá Monika Charvátová.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama