ilustrační foto: shutterstock

Na Liberecku bude stačit jediná dopravní aplikace

Města chytřetéma 5 min čtení

Dopravní informační systém PID Lítačka, který funguje v Praze a Středočeském kraji, může expandovat i do Libereckého kraje. Ambice společnosti KORID LK, tamního koordinátora veřejné dopravy, jsou ale vyšší: do systému hodlá začlenit taxíky, sdílená auta i kola, informace o parkovištích nebo i o počasí a sjízdnosti silnic.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Dopravní informační systém PID Lítačka, který funguje v Praze a Středočeském kraji, může expandovat i do Libereckého kraje. Ambice společnosti KORID LK, tamního koordinátora veřejné dopravy, jsou ale vyšší: do systému hodlá začlenit taxíky, sdílená auta i kola, informace o parkovištích nebo i o počasí a sjízdnosti silnic.

Související článek

Chytré Lipsko: jak vypadá vzorová spolupráce veřejného a soukromého sektoru?

Když je řeč o chytrých městech v Německu, většinou člověka napadne Berlín, Frankfurt nebo třeba Hamburk. Saské Lipsko je méně navštěvované a celkově méně nápadné, na své inteligenci ovšem pracuje podobně usilovně.

Během letošního roku by se podle Jiřího Hruboně, ředitele Koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje, jak zní plný název organizace, měla v pilotním provozu spustit mobilní aplikace Idolka v projektu Mobilita jako služba. Cestujícím po kraji poslouží jako jednotná aplikace pro vyhledání spojení pro cestování: nabídne využití osobní, veřejné i sdílené dopravy současně. Takže například naplánuje cestu autem na vybrané parkoviště, následný přestup do veřejné dopravy a poté zvládne i požadavek na přistavení taxíku; nabídne ale i přesednutí na rezervované sdílené kolo.

Uplatnění osvědčené aplikace

Jde o praktické využití vize, známé pod zkratkou MaaS (angl. Mobility as a Service) a v češtině jako koncept multimodální mobility. Představuje online řešení pro plánování, objednání i platbu za dopravní služby. Cestující si v mobilní aplikaci jednoduše naplánuje cestu z bodu A do bodu B a koupí jednu „jízdenku“. A je jedno, kolik druhů přepravy od různých poskytovatelů využije. Může nastoupit do vlaku, přestoupit na MHD a do práce dojet na sdíleném kole, ve sdíleném autě nebo taxíkem.

Související článek

Kdy se dočkáme signálu v českých vlacích?

Jedete vlakem, potřebujete rychle vyřídit telefon nebo poslat pracovní mail… A ono to nejde. Není totiž signál. Na tento problém cestující nenarazí jen na regionálních tratích někde na periferii Česka, ale třeba i na frekventovaném železničním koridoru mezi Brnem a Prahou. V čem je problém?

A právě tak by to podle Jiřího Hruboně mělo fungovat i v Libereckém kraji. „Myšlenka využití jednotné aplikace pro vyhledání možností dopravy, která skloubí individuální a veřejnou dopravu, není nová. Domnívám se však, že KORID LK a obecně organizátoři veřejné dopravy v krajích jsou těmi, kdo by se měl zabývat obecnou potřebou lidí dostat se z místa A do místa B a nabídnout jim kombinaci hromadné i individuální dopravy podle svých preferencí. Systém stavíme na mobilní aplikaci Idolka, která v základu využívá úspěšnou aplikaci PID Lítačka pro Prahu a Středočeský kraj. Máme tak jedinečnou možnost mít v kraji udržitelnou dopravu bez tříštění rozvoje dopravních systémů, vyhledávačů spojení a matení cestujících.“ KORID LK na projektu spolupracuje s pražskou společností Operátor ICT, ale také s kartovou společností Mastercard, která obecně rozvíjí osvětu pro platby ve veřejné dopravě, a dalšími firmami zabývajícími se mobilitou.

Vyvíjená aplikace nabídne shodné ovládání s pražskou PID Lítačkou, podle Hruboně je ovšem upravena a doplněna pro potřeby Libereckého kraje. „Umíme aplikaci doplnit o informace z meteohlásek, aktuální zpoždění autobusů a vlaků nebo informace o parkovištích. Při plánování cest se tak bere ohled na volná místa na parkovištích, dostupná sdílená kola, volné taxíky, v budoucnu se objeví možnost rezervace parkovacích míst, sdílených aut a podobně.“

Osobní výběr dopravy

Související článek

Půjdou stovky miliard z EU na digitalizaci, nebo na beton?

Už na začátku pandemie viru Covid-19 začala Evropská unie připravovat mohutný program dotací, grantů a půjček na obnovu národních ekonomik. Česko na základě toho připravilo svůj Národní plán obnovy. Opozice i odborné svazy volají po masivní digitalizaci, vláda chce většinu peněz nalít do kovu a betonu.

Hlavou strategického projektu se KORID LK nestal náhodou. Může naplno využít zkušenosti a smlouvy se stávajícími dopravci i napojení na veřejnou správu. „Zastřešujeme spolupráci se všemi subjekty a poskytovateli veřejné dopravy v kraji. Aktuálně organizujeme 12 dopravců, umíme rozúčtovat tržby z jízdného od cestujících a poskytujeme dostatečné datové zdroje na vývoj aplikací a systému.“

Podle Hruboně je Liberecký kraj pro pilotní provoz optimální – vyhovuje velikostí, počtem obyvatel (asi 430 000) a členitostí. Dvě větší města Liberec a Jablonec nad Nisou tvoří aglomeraci a zároveň velkou část kraje tvoří menší sídla a vesnice, včetně těch podhorských, kde je zapojení alternativních způsobů dopravy velmi efektivní a šetří náklady samospráv na veřejnou dopravu.

„Ač to tak nevypadá, nabídka cestování se může významně obohatit i pro odlehlejší části kraje, v nočních hodinách a méně exponovaných časech, které nemohou smlouvy s velkými dopravci uspokojit nebo jsou příliš nákladné. Do systému se tak mohou zapojit smluvní alternativní dopravci na bázi taxi a další poskytovatelé,“ vysvětluje Hruboň.

Cílem aplikace je nabídnout maximum informací o dostupných možnostech přepravy. K optimální nabídce si uživatelé budou moci vybrat také svůj profil – např. sportovec, vozíčkář, senior… Aplikace pak zohlední fyzická specifika pro dochozí vzdálenosti a přestupy. Navíc se bude učit – oblíbené druhy dopravy bude preferovat a dále upravovat dle využívání.

Propojení osobní a sdílené přepravy

Prvním výsledkem fungování dopravního projektu je letošní plánované spuštění mobilní aplikace pro obyvatele kraje pro veřejnou dopravu. Další rozvoj na sebe nebude podle Hruboně dlouho čekat: „Očekáváme, že po spuštění aplikace budeme do systému napojovat další poskytovatele dopravy, ať se jedná o bikesharing, carsharing, nebo komerční dopravce typu RegioJet.“

Související článek

Jan Edelmann: Pomáháme městům, aby byla chytřejší

Jak vypadá první funkční aplikace, která vám při přejezdu Prahou najde nejen spoj tramvají či metrem, ale také sdílené dopravní prostředky? Proč jsou skútry BeRider oblíbené na rozdíl od některých jiných sdílených služeb? A jak se při vývoji chytrých měst daří spolupracovat veřejnému a soukromému sektoru?

Pro spuštění pilotního provozu je nutné ještě dokončit technickou fázi, řeší se provizní model, správa plateb a dat a technické specifikace. Podle Hruboně aktuálně KORID LK hledá partnera na technologické dodávky SW a HW řešení, řešit se budou napojení dat, propojení s aplikacemi v telefonech uživatelů a další podobné záležitosti.

Aplikace má usnadnit pohyb v rámci regionu především na krátké vzdálenosti, nejen do práce, ale také třeba za zábavou. Profitovat by z ní měla i menší města a odlehlá sídla. „Jsme na začátku něčeho důležitého, kdy sdílení prostředků k dopravě může mít větší dopady než v Praze a velkých městech, kde je jich obrovská nabídka a nejsou centrálně nabízeny a garantovány. V Libereckém kraji se využijí efektivněji a budou pevnou součástí dopravního systému a rozhodování při přepravě,“ uzavírá Jiří Hruboň.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama