zdroj: Lobkowicz Events Management

William R. Lobkowicz: Díky digitalizaci naši sbírku uchráníme před zničením

Trendy & tipyrozhovor 5 min čtení

Ačkoliv byly hrady a zámky zavřené, do Lobkowiczkého paláce jste se mohli podívat díky živým virtuálním prohlídkám. Ty organizuje zástupce nejmladší generace z roudnické větve tohoto rodu William Rudolf Lobkowicz, který se zároveň pustil do bohulibého, ale značně náročného úkolu – digitalizace celé slavné Lobkowiczké sbírky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ačkoliv byly hrady a zámky zavřené, do Lobkowiczkého paláce jste se mohli podívat díky živým virtuálním prohlídkám. Ty organizuje zástupce nejmladší generace z roudnické větve tohoto rodu William Rudolf Lobkowicz, který se zároveň pustil do bohulibého, ale značně náročného úkolu – digitalizace celé slavné Lobkowiczké sbírky.

Související článek

Do Louvre i z postele. Ikonické muzeum zpřístupnilo svou sbírku online

Kvůli koronaviru se ještě nějakou dobu nejspíš do muzeí nepodíváme. Proto může přijít vhod poslední krok pařížského Louvre. Světoznámé muzeum umění zpřístupnilo na půl milionu děl ze své sbírky online.

Proč digitalizujete vaši sbírku? Kdy jste dostal tento nápad a proč? Máte nastavené nějaké cíle?

Digitalizace naší kolekce má pro nás velký význam a jde o něco, na čem pracujeme takřka denně. Naším cílem je uchování, studium a sdílení sbírky se světem. Právě digitalizace splňuje všechny části této snahy. Díky ovládání nových skenovacích a digitalizačních technologií budeme schopni získat zcela přesné vyobrazení naší sbírky, kterou díky tomu poskytneme nejširší veřejnosti. Je před námi ale pořád hodně dlouhá cesta, vždyť ve sbírce máme 3–5 milionů archivních dokumentů, 20 000 přenosných objektů a 65 000 knih. Úkol to není snadný, ale je důležitý z mnoha důvodů.

William R. Lobkowicz -

Především jsme nadšeni, že díky digitalizaci zajistíme přístup k naší sbírce žákům, studentům, nebo milovníkům historie a umění. Úžasná je i představa, že lidé budou schopni zabývat se českým kulturním dědictvím odkudkoliv ze světa. Padnou bariéry, které jsou vytvořeny fyzickým a často finančním omezením.

Dále je digitalizace důležitým způsobem, jak zajistit, že naše bohatá kulturní historie není v ohrožení permanentním zničením. Naše rodina byla v průběhu historie svědkem situací, kdy byla sbírka v ohrožení a z toho důvodu bereme její uchování a ochranu velmi vážně. Nedávno došlo k vážnému poškození ohněm v tak důležitých institucích jako je Národní muzeum Brazílie nebo katedrála Notre Dame. Digitalizace a technologie nám dovolí naši kulturu chránit a v případě katastrofy díky ní můžeme na jejím základě něco vybudovat.

Máte nějaký vzor, anebo někoho, koho následujete? Víte, zda jsou jiné rody v České republice, nebo na světě, které by se zabývaly tím samým?

Pro jednodušší formu digitalizace následujeme praktiky jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. V průběhu práce, zápůjček a mezinárodního partnerství jsme navštívili nejrůznější konzervační a digitalizační studia po celém světě a nepřestáváme se učit od jiných institucí. Navštívili jsme konzervační a digitalizační studia na Getty Center na Harvardově univerzitě a hovořili jsme s knihovníky a archiváři ve Spojených státech, kteří také pracují pro velké instituce.

Snažíme se hledat ty nejosvědčenější způsoby, stejně jako jsme začali připravovat naše vlastní digitalizační studio. Zatímco jsme dokončili katalogizaci 5000 hudebních položek, stále se snažíme přijít na způsob plné digitalizace těchto kusů pro budoucí použití. Naše sbírka skleněných negativů právě prochází katalogizací, konzervováním a digitalizací, a to za účasti největších odborníků z České republiky. Co se týká digitalizace děl na papíře, dokázali jsme díky dotacím vybudovat malé studio s vlastním osvětlením a fotografickým vybavením. Pro větší kusy jako jsou obrazy, nebo dekorativní umění, pracujeme většinou s profesionálním foto studiem se zkušenostmi ve fotografování historických objektů.

Jaká je vaše investice do digitalizace? Využíváte vlastní prostředky, nebo dotace?

Zdrojem digitalizace by měly být vždy dotační fondy. Když sbírku katalogizujeme, nebo předměty konzervujeme, často zahrneme do nákladů také nějakou formu digitalizace.

Jak digitalizaci provádíte? Je rozdíl v digitalizaci obrazů, hudby, nebo soch?

Podle druhu média je vždy třeba jiná příprava. Mnoho institucí má své vlastní fotografické studio a fotografy, kteří průběžně fotografují zatímco jsou obrazy připravovány. V našem případě pracujeme případ od případu s profesionálními fotografy, kteří jsou dostatečně vybaveni, aby si poradili s každým médiem. V tuto chvíli digitalizujeme sbírku skleněných negativů, což je třístupňový proces. Nejprve všechny kusy katalogizujeme a zjišťujeme veškeré informace o modelech a lidech na fotografiích, dále digitalizujeme a skenujeme všechny kusy, aby je bylo možné zobrazit digitálně, a nakonec negativy zmrazíme, abychom se vyvarovali poničení v důsledku působení času.

Máte nějakou zpětnou vazbu od své rodiny?

Moje rodina je obrovskou součástí tohoto úsilí. Moje matka působí jako prezidentka Lobkowiczké sbírky a často je tou hlavní osobou, která věci iniciuje. Naší rodině přináší velkou radost, když víme, že si bude sbírku moci prohlížet sbírku co nejvíce lidí.

Spolupracujete se Správou pražského Hradu? Jaké jsou vaše zkušenosti s touto institucí?

Co se týká našeho digitalizačního úsilí, s touto institucí nespolupracujeme. Jako mnoho jiných institucí v této zemi, myslím, že se také snaží najít způsoby, jak učinit Hrad přístupnějším veřejnosti užitím technologií, hlavně od poslední pandemie.

Povězte nám více o vašich online prohlídkách ve vašich palácích a zámcích. Jak jste na tento nápad přišel?

Od začátku pandemie jsme se chtěli ujistit, že budeme pokračovat ve stýkání se s našimi návštěvníky, patrony a podporovateli. Především pro nás bylo důležité, že díky těmto prohlídkám je sbírka stále živá a návštěvníky tato virtuální setkávání baví. Mnozí z nás tráví spoustu času na Zoom, Microsoft Teamsech, nebo jiných technologiích pro video konference, na obrazovku se díváme po celou dobu pandemie a proto pro nás bylo důležité zajistit takovou úroveň vtažení do děje, aby se lidé cítili, jako bychom je z jejich bytů přepravili na Pražský hrad do Lobkowiczkého paláce. Během našich virtuálních prohlídek s námi mohli lidé komunikovat, ptát se a nechat se upoutat zajímavým audiovizuálním obsahem, který jsme připravili speciálně pro tyto prohlídky.

Byli jsme až překvapeni, jak velký zájem naše přehlídky vzbudily. Mimo ty, co připravujeme každý měsíc zdarma pro veřejnost, děláme také soukromé prohlídky pro firmy. Ty si společnosti objednávají třeba jako teambuildingovou aktivitu, což je pro nás a Lobkowiczké sbírky vítaný zdroj příjmů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama