Foto: iStockphoto.com

Aby Česko nezhaslo. Projekt Dflex zkoumá, jak vyrovnávat elektrickou soustavu

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Může mrazírna potravin pomáhat předcházet blackoutu? Dokázala by biomasa z Kněžic nebo kancelářská budova v centru Prahy pomoct vyrovnávat českou elektrizační soustavu? V institutu CIIRC na ČVUT se představil projekt, který by měl mít velký význam pro energetickou stabilitu Česka. I díky němu snad přestane hrozit to, že se Česko na několik hodin ponoří do tmy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Může mrazírna potravin pomáhat předcházet blackoutu? Dokázala by biomasa z Kněžic nebo kancelářská budova v centru Prahy pomoct vyrovnávat českou elektrizační soustavu? V institutu CIIRC na ČVUT se představil projekt, který by měl mít velký význam pro energetickou stabilitu Česka. I díky němu snad přestane hrozit to, že se Česko na několik hodin ponoří do tmy.

Související článek

Nejste doma? Nevadí. I tak dá kurýr jídlo do lednice. Příště možná přiletí dron

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

Jedním z hlavních zaklínadel moderní energetiky je flexibilita, tedy schopnost cíleně měnit odběr elektřiny. Díky flexibilitě se dá snáze vyrovnávat množství elektřiny v přenosové soustavě, takže nedochází k přetížení ani k výpadkům. Tolik školní definice – ale s tím my přece nemáme nic společného, řekne si běžný uživatel. To je věc elektráren a energetických korporací – já jen stisknu vypínač, čekám, že se rozsvítí světlo, a zajímám se o to, kolik za to zaplatím, běží hlavou většině z nás.

Jenže ona to není tak docela pravda. „Flexibilitu dokáže poskytovat spousta elektrických zařízení – chytré budovy, lampy veřejného osvětlení, ale klidně i obyčejný mrazák nebo klimatizace,“ vysvětluje Stanislav Chvála, ředitel firmy Nano Energies, která se projektu rovněž účastní. Firma funguje jako takzvaný agregátor – tedy jakýsi zprostředkovatel, který flexibilitu slučuje od zmíněných drobných zdrojů a nabízí ji dále na trh. „Činnost agregátora si lze představit trochu jako hraní Tetris – musíte neustále všechno správně posouvat a umisťovat tak, aby byl výsledek co nejkompaktnější a vyplnil celý volný prostor,“ tvrdí Chvála.

K čemu je to dobré? „Flexibilní přenosová síť mnohem lépe reaguje na potenciální přetížení i výpadky,“ pokračuje Chvála. „Třeba loni v Belgii bylo nuceně odstaveno hned několik bloků tamější velké elektrárny najednou a bez kvalitní agregace by měli veliký problém. Takhle se to obešlo bez větších následků.“

Související článek

„Auto si na sídlišti dobijete z lampy,“ plánuje pirátský šéf pro chytrou Prahu

Jak se budeme v nejbližších letech přepravovat po Praze? Budeme mít možnost si na sídlišti nabít elektromobil? Jak v Praze sčítat turisty? A vezme pražský magistrát na milost populární koloběžky Lime? Jaromír Beránek, předseda výboru pro IT a Smart City a zastupitel za Piráty, je tím nejpovolanějším, komu jsme mohli tyto otázky položit. Navíc je to nadšený cyklista a milovník městské hromadné dopravy.

A právě projekt Dflex, jehož hlavními iniciátory jsou správce zdejší přenosové soustavy ČEPS a Technologická agentura ČR, by měl podobné situaci přiblížit i nás. Cílem projektu je ověřit v tuzemských podmínkách, jak lze i drobnější spotřebitele, o nichž hovořil Stanislav Chvála, aktivně zapojit do řízení elektrizační soustavy, jak snížení či zvýšení jejich odběru agregovat a následně využít pro udržování rovnováhy mezi výrobou a spotřebou elektrické energie. Poté bude možné i vybrat vhodné poskytovatele a v neposlední řadě také nastavit ceny za tyto služby.

Projekt má čtyři fáze, první z nich (přípravná) už skončila, nyní autoři začali s realizací. Vše včetně vyhodnocení by mělo být hotové v roce 2022.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama