Foto: iStockphoto.com

Američanům se nelíbí české zdanění Facebooku a dalších digitálních obrů. Chystají odvetná cla

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Vláda premiéra Andreje Babiše v půlce roku chystá zavést sedmiprocentní digitální daň pro velké internetové firmy. Dotknou se může především amerických gigantů typu Google, Facebook, Amazon či Apple. Jenže americké vládě se tento nápad nelíbí. Američané tak zatím neoficiálně upozorňují, že plánovaná daň by mohla spustit zavedení cel na české produkty mířící do USA. Česká vláda k prosazení svého plánu ale potřebuje ještě souhlas Parlamentu a prezidenta.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vláda premiéra Andreje Babiše v půlce roku chystá zavést sedmiprocentní digitální daň pro velké internetové firmy. Dotknou se může především amerických gigantů typu Google, Facebook, Amazon či Apple. Jenže americké vládě se tento nápad nelíbí. Američané tak zatím neoficiálně upozorňují, že plánovaná daň by mohla spustit zavedení cel na české produkty mířící do USA. Česká vláda k prosazení svého plánu ale potřebuje ještě souhlas Parlamentu a prezidenta.

Související článek

Spasí digitální daň české veřejné finance?

Digitální daň má do státních rozpočtů přinést rychle a bezbolestně finanční prostředky. Cílem zdanění jsou přece nadnárodní giganti, kteří mají peněz, že nevědí, co s nimi… Je to pravda? Skutečně je digitální daň jen neškodný „oslíčku, otřes se“? Nenechte se vysmát.

„Vyhrazujeme si právo zavést odvetná opatření, pokud bude daň diskriminační vůči americkým firmám,“ citovali Hospodářské noviny pod slibem anonymity americký vládní zdroj s tím, že USA v český návrh digitální daně vnímají jako diskriminační. Vláda premiéra Babiše si od nové daně slibuje přínos pro státní rozpočet 2,1 miliardy korun v roce letošním, v dalších letech pak pět miliard korun ročně. Především podnikatelé vyvážející do USA ale upozorňují, že ztráty způsobené případnými novými cly mohou převýšit očekávaný daňový příjem.

„Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala jejich ziskům v naší zemi, což je nefér vůči ostatním firmám v České republice, které tu daně odvádějí. Dlouhodobě podporujeme nalezení společného mezinárodního řešení, jednání na úrovni EU a OECD však bohužel ještě nějakou dobu potrvají. Přicházíme s vlastní úpravou dočasné digitální daně do doby, než se mezinárodní kompromis podaří najít,“ uvedla v listopadu ministryně financí Alena Schillerová. Vládou navržená daň má v Česku platit do roku 2024.

Před riziky spojenými se zavedení digitální daně podle Hospodářských novin varuje i Hospodářská komora, která navrhuje, aby ji Česko ji nezavádělo samo, pouze ve spolupráci s ostatními zeměmi. Podobný přístup podporují i USA.

Související článek

Dvanáct nejzajímavějších rozhovorů Světa chytře v roce 2019

V roce 2019 jsme vám přinesli přes šedesát původních rozhovorů s vědeckými, průmyslovými i politickými špičkami Česka i zahraničí. Věnovali jsme se v nich digitalizaci společnosti, nastupující síti 5G, umělé inteligenci, životu v chytrých městech, projektům spojených s vesmírem, ekologií, robotice nebo 3D tisku. Nechybělo ani téma vznik a šíření fake news. Připomínáme rozhovory, které by byla škoda minout.

Debata na téma digitální daň aktivně probíhá i mezi představiteli USA a Francie. Francouzi schválili tříprocentní digitální daň loni v červenci. Odvádět ji mají internetové společnosti, které ve Francii mají příjmy přes 25 milionů eur, globálně pak přes 750 milionů eur. Vláda Spojených států zareagovala tvrdě, když oznámila, že recipročně může zavést až stoprocentní dodatečná cla na francouzské zboží v hodnotě přes 50 miliard korun, například sýrů, šumivého vína nebo produktů z oblasti módy. Nedávná jednání jednání prezidentů obou zemí podle agentury AFP ale prozatím vedla k tomu, že USA zavedení cel až do konce letošního roku odložila s tím, že další diskuse na téma digitální daně bude dále probíhat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama