zdroj: Impact Hub

Nejlepší český počin pro záchranu planety? Web propojující vědce a veřejnost

Firmy chytřeAktuality 3 min čtení

Do letošního běhu akceleračního programu Climate Challenge se přihlásilo 82 týmů. Šest nejlepších se pak ve finálovém večeru představilo odborné porotě. Tu nejvíce přesvědčil projekt Fakta o klimatu zaměřující se na science communication, který získal 650 000 Kč na svůj další rozvoj. Diváckou cenu získal projekt Ekoškola, který si celkově z programu odnesl 550 000 Kč.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Do letošního běhu akceleračního programu Climate Challenge se přihlásilo 82 týmů. Šest nejlepších se pak ve finálovém večeru představilo odborné porotě. Tu nejvíce přesvědčil projekt Fakta o klimatu zaměřující se na science communication, který získal 650 000 Kč na svůj další rozvoj. Diváckou cenu získal projekt Ekoškola, který si celkově z programu odnesl 550 000 Kč.

Související článek

České zemědělce čím dá víc zajímá digitalizace. Jsou za tím klimatické změny i hledání úspor

Počítačem sice nepodojíš, ale české zemědělství se digitalizace nebojí. Naopak, počet "chytrých" zemědělských podniků roste. Důvodem je legislativa, klimatické změny i hledání úspor. Z moderních technologií se tak stává nový nutný standard. Dokládají to čísla agrotech startupu Agdata, který se zaměřuje na digitalizaci farem a zavádění chytrých senzorů. Řešení této firmy na konci roku používalo přibližně deset procent zemědělců, pro které je práce v zemědělství hlavní obživou.

Vítězný projekt Fakta o klimatu představil zakladatel Ondráš Přibyla. Jejich hlavním cílem je změnit způsob, jak lidé o klimatu přemýšlí. „Založili jsme web, který funguje jako sklad přehledně zpracovaných dat v kontextu. Když vidíte historický vývoj emisí CO2, dokážete si představit, jak budou nebo by měly vypadat emise v dalších desetiletích? Abyste bylo možné správně pochopit celek a porozumět faktům, je potřeba nejen pohled zpět, ale také vyobrazení možných scénářů budoucího vývoje nebo srovnání s dalšími zeměmi,” vysvětluje Přibyla svůj koncept, který využívají nejen vědci, ale také školy, média nebo jednotlivci.

Tentokrát probíhal finálový večer pouze v online prostředí, ale formát zůstal stejný. Každý řečník měl na představení svých pokroků pouze 200 sekund. Přes 500 diváků, kteří přenos sledovali, nakonec zvolilo jako vítěze ceny publika projekt Ekoškola, českou odnož největšího mezinárodního vzdělávacího programu vedoucího mladé lidi k udržitelnému způsobu života a ochraně životního prostředí. „V současné chvíli máme přes 420 zapojených škol, 2000 učitelů a 60 000 dětí. To ale zahrnuje jen 5 % školství, což nám přijde málo. Říká se totiž, že když přesáhnete hranici 20 % systému, máte sílu systém změnit. Proto je našim cílem spolupracovat do roku 2025 s 1600 školami. A díky akceleraci víme, jak na to,” uvedl Honza Smrček, jeden z hybatelů projektu.

Můžete být další, chystá se třetí ročník

O úspěchu programu Climate Challenge vypovídají také pokroky účastníků loňského prvního ročníku. Digitální odpadové tržiště Cyrkl získalo po skončení programu investora, který jim pomohl pěti miliony korun, a za jediný rok rozšířili svou klientelu, která s nimi odpad obchoduje, na 2 300 firem z 52 zemí světa. Během finále dostala slovo také Kristýna Farkašová, zakladatelka EBUU, první české eko platformy pro mateřství a děti: „Zatímco v polovině programu Climate Challenge jsme přemýšleli nad uzavřením projektu, na jeho konci jsme měli nový koncept. Nová kostra projektu nám pomohla k dosavadnímu růstu o 700 %, a dokonce i k otevření prvního cirkulárního obchodu díky crowdfundingu,” zhodnotila svůj posun od ukončení akcelerace.

Související článek

Družicemi proti kůrovci: jak brněnský startup zachraňuje lesy?

Inkubátor Evropské kosmické agentury podporuje mladé společnosti, které nabízejí praktické využití kosmických technologií pro lidi na Zemi. Jednou z těchto firem je Zaitra, která bojuje proti suchu a lesním škůdcům analýzou snímků z vesmíru.

„Climate Challenge se věnuje klíčovému tématu, které se týká naší i budoucích generací. Proto dáváme k dispozici naše know-how a propojujeme environmentální projekty se světem byznysu, expertů a investorů. Díky partnerům Veolia, Coca-Cola Foundation, Nestlé, Heineken, EIT Climate-KIC a INCIEN jsme schopni projekty všestranně podpořit v rámci českého trhu i na globální úrovni,” vysvětluje Petr Vítek, spoluzakladatel české sítě Impact Hub a Tilia Impact Ventures, který usedl také v porotě během včerejšího finále.

Už nyní se otevírá třetí ročník Climate Challenge, přihlášky do něj lze posílat do 9. 12. na webu https://climatechallenge.impacthub.cz.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama