foto: iStockphoto.com

Moderní škola v čase koronaviru: Smíchovská průmyslovka plánuje výuku z vlastního televizního studia

Stát chytřetéma 4 min čtení

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Související článek

T-Day: Když T-Mobile otevře dveře pro studenty

Jak se pracuje v korporátu? Co se stane, když vypadne mobilní připojení? Kde se ukládají „velká data“ a jak se analyzují? Co je to společenská odpovědnost firmy a jak se projevuje v praxi? Na tyto (a mnohé další) otázky dostali středoškolští studenti odpověď na celodenní konferenci T-Day, kterou pro ně uspořádal operátor T-Mobile.

Smíchovská střední průmyslovka patří ke školám, kde to s moderními technologiemi myslí vážně – studuje se tu kybernetická bezpečnost, internet věcí i virtuální realita a za zdejší vzorový chytrý dům by se nemuseli stydět na lepší západní univerzitě. A právě tady teď dokončili další velký projekt – Mediální dům Preslova, tedy velmi solidně vybavené multimediální studio, které připomíná zázemí slušné regionální televizní stanice.

Se studiem měli na škole velké plány – třeba výuku moderní žurnalistiky, výchovu k mediální gramotnosti, natáčení studentských filmů anebo provoz fotografického ateliéru. Prostě zařízení, které by k modernímu profilu vzdělávací instituce padlo jako ulité. Jenže škola míní a osud mění.

Když přijde epidemie

Zrovna když průmyslovka studio dokončovala a chystala slavnostní otevření, zhatila jejich plány koronavirová epidemie, s ní spojené rušení veřejných akcí a také naprosté zavření škol.

Související článek

Škola v době koronaviru? Volno děti mít nebudou, uklidňují ředitelé

Ačkoliv děti přijaly zprávu o zrušení výuky kvůli koronaviru s radostí, neznamená to, že jim začínají druhé jarní prázdniny. Měly by se učit dál, i když z domova. Dokážou ale české školy využít potenciál nových technologií a zorganizovat s jejich pomocí výuku na dálku? Redakce Světa chytře se na to zeptala ředitelů vybraných škol.

Co s tím? Autoři projektu, což jsou povětšinou studenti nebo nedávní absolventi školy, přišli s nápadem, jak nové studio nenechat ležet ladem, a naopak jej v nastalé situaci smysluplně využít. Zorganizují v něm výuku na dálku.

Studio je v současné podobě plně připravené k tomu, aby mohlo vysílat přes internet. A když se vysílání spojí s moderními nástroji pro e-learning, může z toho být téměř plnohodnotná náhrada běžného vyučování.

Jako v regionální televizi

Slavnostní otevření nového multimediálního studia se odehrálo v poněkud jiném duchu, než bylo původně plánováno, nicméně bylo ve velkém stylu – zúčastnil se ho senátor Jiří Drahoš, který je předsedou senátního výboru pro vzdělávání, a pražský radní Vít Šimral. Měl dorazit i ministr školství Robert Plaga, který se ovšem zdržel na zasedání vlády.

Studio působí sofistikovaně – jeho součástí je skvěle vybavený velín se střižnou i stylová křesílka pro moderátory a hosty. Do výbavy patří několik zrcadlovek s kvalitními objektivy a teleprompterem neboli integrovaným čtecím zařízením, roboticky řízený jeřáb s gimbalovou hlavou, slušný světelný systém nebo velmi dobré mikrofony. Podobná výbava na kvalitní internetové přenosy stačí bohatě.

„Hned od pondělka tu rozjíždíme výuku distančního studia pro naše studenty a všechny další školy, které o to budou mít zájem,“ potvrdil Daniel Fric, student školy a jeden z šéfů celého projektu. „Příštích čtrnáct dní to bude naše hlavní náplň práce – budeme učitele učit, jak využívat studio i e-learningové aplikace. Využijeme k tomu hlavně platformu Microsoft Teams a konferenční systém Cisco Webex. Obě tyhle firmy jsou našimi partnery – Webex je sice placený, ale školy si na něj díky partnerství můžou zřídit licenci zdarma až do konce školního roku,“ dodává.

E-learning zvládne každý

Zní to hezky, ale co hodlají smíchovští dělat v případě, že se jim do programu přihlásí škola, která by chtěla distanční výuku nějak řešit, ale světem informačních technologií je zatím nepolíbená?

Související článek

Kam po základní škole? Gympl, nebo průmyslovka? Jaké vzdělání je pro Průmysl 4.0 nejlepší?

Ještě do konce února se mohou letošní deváťáci rozhodovat, na kterou střední školu si podají přihlášku. O čtyři roky později sice část z nich nastoupí na vysoké školy, všichni by ale měli už dnes přemýšlet, čím se budou po studiu živit. Je lepší studovat odbornou školu, když stále více práce přebírají roboti, nebo se spíš vyplatí obecné vzdělání z gymnázia?

„Ve skutečnosti se nejedná o nic složitého, základní podobu e-learningu dnes zvládne každý,“ odpověděl ředitel školy Radko Sáblík. „Možná je na téhle situaci i něco pozitivního – snad to školy definitivně přesvědčí, aby se o digitalizaci začaly blíže zajímat. Nejde jen o nějaký módní výstřelek. Právě teď je vidět, jak důležité mohou informační technologie v každodenním provozu být,“ dodal Sáblík.

„Každá krize je svým způsobem příležitost,“ doplnil Sáblíka senátor Jiří Drahoš. „Pevně doufám, že se po téhle zkušenosti změní přístup k e-learningu i k digitalizaci nejen na úrovni škol, ale i v rámcových vzdělávacích programech.“ A na závěr parafrázoval Jana Ámose Komenského. „Třeba teď přišel čas naučit se učit méně, abychom mohli učit více.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama