foto: Shutterstock

Online výuku narušují záškodníci. Jak se proti nim bránit?

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Na sociálních sítích se začínají objevovat negativní zážitky učitelů, kterým do digitálních tříd vstupují lidé, kteří tam nemají co dělat. V hodině vyrušují, zesměšňují učitele a spolužáky, všechno si nahrávají a sdílejí na internetu. Jak se jim bránit?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Na sociálních sítích se začínají objevovat negativní zážitky učitelů, kterým do digitálních tříd vstupují lidé, kteří tam nemají co dělat. V hodině vyrušují, zesměšňují učitele a spolužáky, všechno si nahrávají a sdílejí na internetu. Jak se jim bránit?

Související článek

Distanční výuku zvládne každá škola. Nevymlouvejte se, říká ředitel

Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. Tuhle klasickou poučku by si základní a mateřská škola ve slezských Ludgeřovicích mohla dát do znaku. Co se týče využívání moderních technologií ve výuce, mohly by se od ní učit mnohem větší a důležitější instituce.

Záškodníci se do digitálních tříd dostanou tak, že jim někdo nasdílí přístupové údaje. Pokud učitel pošle svým žákům odkaz, přihlašovací jméno a heslo, mohou ho snadno někomu přeposlat. Buď dobrovolně, nebo pod nějakou pohrůžkou či výměnou za nějaké lákadlo. „Tak jsem zachytil, že nějací borci lákají z žáků odkazy na online výuku, připojí se tam, trollí učitele, rozloží hodinu a pak to sdílejí online,“ sdělil na svém Twitteru Daniel Pražák. Nezáviděníhodnou situaci komentuje i Lucie Zajíčková z platformy UčímeOnline: „Objevili se bohužel i trollové, kteří se nám pokusili rozložit webinář, ale nepodařilo se.“

Právníci oslovení webem e-bezpeci.cz dávají jen neurčité rady. Neoprávněný vstup do uzavřené hodiny by se podle nich dal možná kvalifikovat jako porušení listovního tajemství. Zveřejňování nahrávek učitele jako porušení ochrany osobnosti. Narušování hodiny pak jako výtržnictví. Vždy ale záleží na konkrétním případě. Naštěstí nejste jako učitelé úplně bezmocní.

Tohle se, děti, nedělá

Prvním krokem proti takovým nešvarům je diskuze se žáky. Využít přechod na digitální výuku k tomu, aby si děti vylepšili svou digitální gramotnost. Pokud jim dnes přijde v pořádku sdílet s někým přístupové údaje do školní třídy, možná jim v budoucnu přijde stejně bezproblémové posílat někomu heslo do internetového bankovnictví.

Vyučující může využít takového incidentu k tomu, aby žákům vysvětlil, že nemusí reagovat na všechny e-maily požadující přeposílání údajů. Vysvětlit rozdíl mezi legitimními požadavky a pokusy o phishing.

Související článek

T-Mobile dává 500 notebooků s internetem potřebným rodinám, pomůžou jim se školou na dálku

T-Mobile zajistí v dalších měsících potřebným rodinám 500 notebooků a dodá rychlé internetové připojení zdarma. Podporou distančního vzdělávání dětí rodičů samoživitelů se připojil k dobročinné iniciativě Nory Fridrichové.

A poté apelovat na zásady slušného chování. Není v pořádku dělat si legraci z učitelů ani spolužáků. To, co dnes předvádí v digitální hodině, mohou úplně stejně za nějakou dobu provádět v hodině fyzické. Rozloží učiteli připravenou výuku, natočí si ho na mobil a následně zesměšní na sociálních sítích.

Pomáhá i technika

Řada systémů pro digitální výuku nabízí nejrůznější finty, jak proti narušitelům bojovat. Základem je omezit vstup do výuky jen přihlášeným uživatelům. Buď využívejte systém, do kterého se žáci musí předem registrovat a přihlašovat svým jménem a heslem (MS Teams, Google Classroom), nebo při zakládání místnosti zaškrtněte, aby byla přístupná jen nalogovaným lidem (umožňuje např. Zoom).

To nemusí být vždycky použitelné. Méně zkušení žáci a rodiče mohou mít s přihlašováním problémy. Pokud jeden počítač sdílí více členů domácnosti, je nepohodlné se neustále přehlašovat mezi jednotlivými účty. I pro tento případ existuje snadné řešení.

Většina programů nabízí určitou formu čekárny. Uživatelé tak nevstupují přímo do třídy, ale objeví se nejprve v jakémsi předpokoji, kde nikoho nevidí ani neslyší a nemohou do dění v hlavní místnosti zasahovat. Teprve učitel je musí ručně přesunout mezi ostatní, což může být v případě například velkých přednášek na vysoké škole poněkud zdlouhavé. Zvláště když máte jejich identitu ověřovat podle nějakého seznamu.

Související článek

Rodiny a učitelé bojují s výukou na dálku. Pomůžou jim peníze od ministerstva?

S distanční výukou se letos na podzim potká asi většina dětí. Velká část středních škol v Česku je teď na dva týdny zavřená, zavřít se nyní mají i druhé stupně základek. To pro mnohé rodiče představuje problém – nemusí totiž disponovat potřebným technickým vybavením.

Tady se dostáváme k dalšímu problému. Lidé mají sklon používat na internetu přezdívky, takže do třídy vstupují pod jménem Hrášeček, SuperNinja nebo TeacherKiller. Pokud vámi používaný systém umožňuje provázat uživatelská jména se skutečnými identitami třeba ve školním informačním systému, použijte to. Usnadní to komunikaci ve třídě a také napomůže odhalení lidí, kteří tam nemají co dělat.

Zamykejte a umlčujte

Uživatel, který zakládá digitální třídu, má výrazně vyšší práva než jeho studenti nebo dokonce náhodní kolemjdoucí. Ve většině případů může třídu uzamknout. Jakmile „zazvoní“, jednoduše zkontrolujete docházku, vyhodíte nezvané návštěvníky, a třídu zamknete. Nikdo další se do ní nedostane. Problém samozřejmě nastane v okamžiku, kdy někdo z žáků v průběhu hodiny vypadne a bude se chtít připojit zpátky. Některé programy, např. Microsoft Teams, proto umí vytvářet skupiny uživatelů, kteří se mohou přihlásit kdykoliv.

Učitel dále může přidělovat práva ostatním. Rozhoduje například o tom, jestli mají zapnuté nebo vypnuté mikrofony, případně jestli si je mohou bez jeho dovolení sami zapnout. Stejně tak lze omezit, jestli mohou studenti psát na virtuální tabuli, sdílet něco do chatu, posílat ostatním zprávy nebo sdílet vlastní obrazovku. Čím méně oprávnění budou studenti mít, tím nižší riziko narušení hodiny hrozí.

S něčím se musíme smířit

Související článek

Česká aplikace proti šikaně na školách boduje v zahraničí. Vznikne i verze pro firmy

Na základní škole byli svědky šikany a rozhodli se proti ní bojovat. Tři brněnští gymnazisté vytvořili webovou a mobilní aplikaci, která umožňuje odhalit šikanu a zároveň pomoci s jejím řešením. Vedle Česka s ní uspěli i v zahraničí, teď plánují vytvořit obdobnou aplikaci i pro ohlašování šikany na pracovišti.

Prakticky ve všech programech jde také nastavit, kdo má nebo nemá možnost nahrávat průběh hodiny. V tomto směru si ale nemůžete být nikdy jisti. I když zamezíte studentům, aby nahrávali hodinu přímo v Zoomu nebo v Teamsech, nic jim nebrání mít na počítači program pro snímání dění na obrazovce. A i kdyby náhodou nezvládli tohle, vždycky jim zůstává možnost umístění mobilu se zapnutým nahráváním mimo záběr kamery počítače.

A tady se vracíme opět na začátek. Žáci si musí uvědomit, že nahrávat hodinu pro vlastní potřebu samostatného opakování je v pořádku, ale zesměšňování učitele prostřednictvím nahrávek už je daleko za hranou. Pokud se to nenaučí v době digitální výuky, klidně udělají totéž pomocí mobilu i v normální třídě.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama