Foto: iStockphoto.com

Zaplacení elektronické dálniční známky ohlídají kamery. Stát použije i mýtné brány

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Po více než pětadvaceti letech se v Česku přestanou používat papírové dálniční známky. Od roku 2021 je nahradí jejich elektronická verze. Stát díky tomu plánuje ušetřit sto milionů korun. Zlepšit se má pomocí dohledových kamer i kontrola odhalující neplatiče. S růstem poplatku za použití dálnic ministerstvo dopravy zatím nepočítá.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Po více než pětadvaceti letech se v Česku přestanou používat papírové dálniční známky. Od roku 2021 je nahradí jejich elektronická verze. Stát díky tomu plánuje ušetřit sto milionů korun. Zlepšit se má pomocí dohledových kamer i kontrola odhalující neplatiče. S růstem poplatku za použití dálnic ministerstvo dopravy zatím nepočítá.

Související článek

„Stejně jako má každý v bytě vodovod, měl by mít i optický kabel,“ říká Martin Adam z T-Mobile

„Čau lidi, mám pro vás dobrou zprávu – naše krásná země se na žebříčku složitosti stavebního řízení propracovala na skvělé 156. místo, což znamená, že jsme předehnali Pásmo Gazy a dotahujeme se na Uruguay. Naše ministryně na tom prostě mákla.“

Policisté s dalekohledy kontrolující použití dálniční známky už na dálnicích od roku 2021 neuvidíme. Nově budou sázet na kamery a počítače. Ministerstvo dopravy totiž spoléhá na to, že v prvních letech po spuštění nového systému zpoplatnění českých dálnic bude kontrola probíhat hlavně díky kamerám ve služebních vozech policistů a celníků, případně kamer na takzvaných venkovních stojkách. Přistiženého viníka pak budou řešit přímo na místě.

V budoucnu má ale přijít chytřejší řešení, protože nezaplacení dálničních poplatků se bude vyřizovat automaticky ve správním řízení, aniž by policisté řidiče museli během jízdy zastavit. Stačit bude jen to, že viníka zaznamená kamera policie, případně kamera umístěná na mýtné bráně. I proto chce stát zhruba do roku 2023 rozšířit na dálniční poplatky takzvanou objektivní odpovědnost, kdy za přestupky při nezjištění totožnosti řidiče zodpovídá majitel vozidla.

Související článek

Sex bez nedorozumění. Chytré tlačítko poradí, kdy na to mají chuť oba dva

Různá chuť k sexu má na svědomí mnoho partnerských rozepří. Na crowdfundingovém webu  Kickstarter si nyní můžete pořídit tlačítko, které bude odlišnou chuť k sexu mezi partnery korigovat a dávat do souladu. Autoři nápadu už na jeho výrobu vybrali přes půl milionu korun.

Prodej nových známek má začít v prosinci příštího roku. Motoristé si je budou moci pořídit v internetovém obchodě, mobilní aplikaci nebo ve vybraných kamenných prodejnách, například na čerpacích stanicích. Ministerstvo dopravy si od zavedení elektronických vinět slibuje úsporu až 100 milionů korun. Stát by měl ušetřit za tisk, distribuci či znehodnocení kuponů.

Platnost dálničních známek se po jejich elektronizaci nezmění, zůstanou roční, měsíční a desetidenní varianty. Roční kupony ovšem budou nově platit 365 dní, a nebudou se tak vztahovat na kalendářní rok jako nyní. Jednodenní známku, po níž část motoristů volala, ministerstvo dopravy motoristům nabídnout neplánuje. Internetový nákup dálničního kupónu by měl být snadný. Po otevření e-shopu v něm motorista vybere délku platnosti kuponu, následně zadá registrační značku auta, zvolí datum zahájení platnosti a zaplatí odpovídající částku.

Související článek

Svět zaplavuje falšované víno. Vinaři si miliardový byznys chrání chytrými lahvemi

Hlad po kvalitním vínu ve světě roste. Vliv na to má ve velké míře Čína a další státy, kde se před lety víno prakticky téměř nepilo. Dnes je jeho konzumace trend. A celosvětově roste také počet těch, kteří víno berou jako investiční komoditu. Všechno dohromady představuje živnou půdu pro falšování vína. Ztráty poctivých výrobců se tak podle Úřadu OSN pro drogy a kriminalitu každoročně pohybují v miliardách dolarů.

Zavedení nových vinět také počítá se zvýhodněním u poplatků pro auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit také auta na zemní plyn a CNG. Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama