zdroj: T-Mobile

T-Mobile: operátor v čase pandemie

Firmy chytřetéma 7 a více min čtení

Spolehlivá mobilní síť a připojení k internetu byly v uplynulých šesti týdnech pro spoustu z nás základním nástrojem pro zvládnutí práce z domova, školních povinností dětí a zabezpečení kontaktu s blízkými. Jak tento měsíc a půl zvládl největší český operátor? A změnil nějak své plány do budoucnosti? To byly hlavní otázky na tiskové konferenci T-Mobile, které se účastnili tři členové nejvyššího vedení společnosti.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Spolehlivá mobilní síť a připojení k internetu byly v uplynulých šesti týdnech pro spoustu z nás základním nástrojem pro zvládnutí práce z domova, školních povinností dětí a zabezpečení kontaktu s blízkými. Jak tento měsíc a půl zvládl největší český operátor? A změnil nějak své plány do budoucnosti? To byly hlavní otázky na tiskové konferenci T-Mobile, které se účastnili tři členové nejvyššího vedení společnosti.

Související článek

T-Mobile ukazuje, jak technologie pomáhají s přechodem do on-line. První tváří projektu je známý tanečník Yemi A.D.

Pro úspěšné vypořádání se s aktuálními omezeními přichází T-Mobile se sérií aktivit pod společným hashtagem #NepřestávámeŽít. Jejich cílem je ukázat inspirativní příběhy lidí a jejich recepty, jak s pomocí moderních technologií nahradit, alespoň dočasně, off-line aktivity přechodem do on-line světa. Prvním ambasadorem projektu je Yemi A.D. a jeho Dance Academy Prague.

„Nástup epidemie byl opravdu prudký, ale naštěstí jsme se mu dokázali rychle přizpůsobit,“ prohlásil na úvod generální ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom José Perdomo Lorenzo. „Během několika dnů zůstalo v kanceláři jen 5 až 10 procent zaměstnanců, ostatní přešli na práci z domova. Nadále pokračovaly projekty, které mají zásadní význam nejen pro nás, ale pro celou zemi, především pokládání optických kabelů. A hlavně se nám povedlo zajistit to nejdůležitější: kvalitu a stabilitu připojení.“

Pro stát i pro lidi

Hned od počátku krize se firma aktivně zapojila do nejrůznějších aktivit na pomoc státu i lidem. „Ministerstvu zdravotnictví jsme okamžitě nabídli Big Data, z nichž lze odvodit důležité informace o mobilitě obyvatel. Kromě toho jsme se rádi podělili o know-how při budování chytrých call center, s nimiž máme spoustu zkušeností,“ zdůraznil generální ředitel. Zákazníkům firma nabídla především neomezená data a vstřícný přístup při řešení případných individuálních problémů s platbami. „Za zmínku stojí i projekty určené pro podnikatele a neziskové organizace, které jsme dokázali bleskově přesunout do digitální sféry. Týká se to především vzdělávací platformy T-Mobile Akademie pro neziskovky, která se letos kompletně odbyla na platformě Microsoft Teams. Online probíhala i dosavadní kola naší tradiční podnikatelské soutěže Rozjezdy,“ doplnila ředitele tisková mluvčí Martina Kemrová. „Na druhou stranu se samozřejmě těším, že se aspoň s vítěznými týmy Rozjezdů uvidíme osobně, i kdyby to mělo být v rouškách,“ dodala.

Související článek

Zatnout zuby a zvyknout si. Neziskovky se přesouvají do digitálu

Pokud existuje skupina organizací, která dosud digitalizaci nechávala na „někdy jindy“, budou to hlavně neziskovky. Jenže co fungovalo ještě před dvěma měsíci, dnes už není možné. Současná omezení mění jejich svět. S adaptací na novou realitu některým pomáhá Akademie T-Mobile, jiné přesun řeší svépomocí.

Mezi obecně prospěšné projekty, na nichž se firma podílela, patří především spolupráce na chytré karanténě, což je podle vlády klíčový nástroj při přechodu do normálního stavu. „Nešlo jen o data, která pomáhají trasovat zákazníky, ale i o spolupráci s ministerstvem zdravotnictví při přípravě pracovníků hygienických stanic, kteří budou trasování řídit,“ zdůraznil José Perdomo Lorenzo. Dalším velkým projektem je koordinační centrum pro společnost Nemocnice Pardubice, která v Pardubickém kraji provozuje pět nemocnic a patří k významným regionálním poskytovatelům zdravotní péče. Velký význam měla podle Lorenza i práce na řešení bezdotykového měření teploty, na němž se T-Mobile podílel.

O čtvrtinu více provozu zvládla síť bez výpadků

Na Lorenza navázal technický ředitel Branimir Marić, který rozvedl zmíněné prohlášení o kvalitním a stabilním připojení. „Nejdůležitější bylo, že nedocházelo k výpadkům v síti,“ prohlásil. Největší nápor na připojení podle něj nastal ve třetím týdnu v březnu, tedy po vyhlášení karantény. Tehdy provoz narostl o čtvrtinu oproti běžnému stavu. Posléze se částečně zmírnil, v současnosti se pohybuje na hodnotě cca o 10 % vyšší v porovnání s normálními časy. Podobně na tom byla i internetová televize T-Mobile TV.

Související článek

Pardubickým nemocnicím v boji proti koronaviru pomáhá T-Mobile a Daktela

Kontaktní centrum, které téměř přes noc zprovoznili operátor T-Mobile a firma Daktela spolu s organizací Nemocnice Pardubického kraje, pomáhá nemocnicím zvládnout příval lidí, kteří se chodí testovat na koronavirus. Prostřednictvím centra se v kraji odebírají vzorky k testování nákazy koronavirem u indikovaných pacientů.

S vyšším datovým tokem mírně klesla průměrná rychlost připojení, podle Mariće ovšem jen v takové míře, že to zákazníci prakticky nepoznali. Proto také firma zaznamenala jen minimum stížností na problémy s daty. „Naplno se projevilo, jaký smysl mají naše investice do kvalitní infrastruktury. V uplynulých třech letech jsme do vylepšení kapacity sítě investovali přes tři miliardy korun,“ vysvětlil to Marić. „Nejlepší síť zkrátka není zadarmo.“ Znát to podle něj bylo především po 18. březnu, kdy T-Mobile nabídl individuálním i firemním zákazníkům neomezená data.

Ta denně využívalo více než milion lidí, průměrná měsíční spotřeba na jednoho zákazníka činila 15,2 GB. Průměr ovšem výrazně zvyšovala relativně úzká skupina náročných klientů. Kdybychom ze statistik škrtli 10 procent uživatelů s nejvyšší spotřebou, kleslo by měsíční využití na 7,28 GB na zákazníka. Celkově klienti spotřebovali v období od 18. března do 20. dubna 56 635 terabytů dat. Nabídka neomezených dat zdarma podle všeho lidem v karanténě hodně pomohla, nyní se ovšem situace vrací k normálu, skončilo omezení pohybu, země se postupně otevírá a s posledním dubnem se i T-Mobile navrací k běžným tarifům.

985000krát neomezená data

Velký důraz kladli u T-Mobile během horké fáze pandemie na B2B segment. „Stal se z nás národ lidí pracujících z domova,“ glosoval to další člen vedení, výkonný ředitel T-Mobile Czech Republic Juraj Bóna. Bleskový průzkum agentury IPSOS odhalil, že tento způsob práce lidem vyhovuje – spokojenost s ním vyjádřilo na 68 % lidí, kterým zaměstnavatelé umožnili do domácího prostředí přejít, a tři čtvrtiny z nich uvedly, že jsou doma výkonnější než v kanceláři. Zároveň si ale oslovení stěžovali na technické problémy, které práci z domova provázejí – většina z nich (rychlost připojení, slabé zabezpečení apod.) měla příčinu na straně zaměstnavatelů.

Související článek

Zájem o Teams vzrostl kvůli koronaviru asi sedmkrát, říká Eduard Filek z T-Mobile

Zájem o nástroje pro videokonference a online spolupráci stoupl ze dne na den sedminásobně. Firmy se teď bez nich neobejdou a zůstane to tak i do budoucna. Zatím však často narážejí na nedostatečnou kvalitu připojení a špatné vybavení domácích kanceláří.

Pro firmy z toho podle Bóny vyplývá jedna zásadní informace: práci z domova je nutno i nadále podporovat. „Nikdo nevíme, jak se situace bude vyvíjet dál. Klidně může přijít další vlna epidemie – samozřejmě doufáme, že se tak nestane, ale pokud ano, musíme být na domácí kanceláře připraveni.“ Zaměstnavatelé by podle něj mimo jiné měli nechat zaměstnance pracovat v kanceláři na jejich vlastním zařízení, což spousta firem dosud odmítá. „Ten přístup je zapotřebí změnit,“ tvrdí Bóna.

Mezi další problémy, které by české firmy měly řešit, patří i nízká penetrace mobilních dat mezi zaměstnanci. „Během krize přitom jejich spotřeba vyskočila na dvojnásobek,“ uvedl Bóna. Dodatečná data dokoupily firmy na 23 000 zaměstnaneckých SIM karet; to je ovšem jen drobek v porovnání s více než 985 000 kartami, na kterých proběhla aktivace neomezených dat. A potřeba více dat se objevila i u pevného připojení: kapacitu zvyšoval T-Mobile u 15 000 linek.

Větší pozornost je podle něj třeba věnovat i zabezpečení dat. Mezi nejzranitelnější segmenty patří nemocnice, domovy pro seniory a také státní úřady.

Budoucnost je digitální (a optická)

Všichni zástupci T-Mobile opakovaně zdůrazňovali, že koronavirová pandemie zemi nevyhnutelně změní. „Mluví se o návratu k normálu, ale ve skutečnosti to bude nová situace, nový normál,“ prohlásil José Perdomo Lorenzo. „Společnost bude digitálnější – spousta činností, u nichž se nyní počítá s osobním kontaktem, se bude odehrávat online.“ Na to ostatně ukazuje i sedmkrát větší zájem o Microsoft Teams, který se objevil okamžitě při nástupu práce z domova. T-Mobile během oněch šesti týdnů pomohl s nastavením Teams v 65 společnostech.

 

Aby byl přechod do nové situace úspěšný, je podle něj nutné pokročit v budování nejdůležitějšího prvku digitální infrastruktury – optických sítí. „Všichni mluví o mobilním připojení, jenže pevné sítě se nedají ničím nahradit,“ varoval Lorenzo. „Země potřebuje obojí, ale pokud se máme skutečně stát tím, čemu se říká gigabitová společnost, bez optiky se ani náhodou neobejdeme.“

Jak už bylo řečeno, T-Mobile nepřestal ve výstavbě optických sítí ani v horké fázi karantény, ale pořád to nestačí. „Před týdnem proběhla v rámci Evropské unie studie, která hodnotila stav připojení domácností k optickým kabelům, tedy kategorie Fiber to the Home. Podle výsledků na tom rozhodně nejsme bůhvíjak – z 29 unijních států nám patří dokonce 23. místo,“ uvedl Branimir Marić. Podle něj T-Mobile dělá, co může – momentální stav připájení domácností k optice dvojnásobně převyšuje plán. Za první čtvrtletí firma připojila 16 000 domácností, letos jich chce připojit celkem 70 000. V roce 2025 by jejich počet měl dosáhnout milionu. Přesto to nestačí, ovšem aby se situace zlepšila, musí pomoci vláda.

Související článek

Digitální technické mapy mají snížit náklady na zavádění vysokorychlostního internetu

Jasný přehled o tom, kudy vedou různé komunikace a kde se nachází technická infrastruktura, mají obsahovat digitální technické mapy. Krajům, které tyto mapy doposud nevedou, přispěje na jejich vznik stát. Pomůžou totiž mimo jiné i při zavádění sítí vysokorychlostního internetu.

V diskusi padl dotaz i na to, jak se T-Mobile a mobilní operátoři obecně stavějí k mediálně známému projektu Starlink, tedy k nápadu miliardáře Elona Muska pokrýt planetu internetovým signálem ze satelitů na oběžné dráze. „Je to dobré řešení pro odlehlé oblasti, třeba pro australskou poušť, některé oblasti Afriky nebo vysoké hory,“ odpověděl Marić. „Ale jinak satelitní pokrytí nikdy nenahradí to terestrické. Budování optických sítí se zkrátka nevyhneme ani díky panu Muskovi.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama