Foto: iStockphoto.com

Rána pro Lime. Praha zakáže elektrické koloběžky na pěších zónách

Města chytřeAktuality 3 min čtení

Radnice Prahy 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek. Pražané si pro vlastní elektrokoloběžky budou moci zažádat o souhlas k vjezdu na úřadu Prahy 1, obdobně jako pro automobily. Zákaz se dotkne především společnosti Lime, která v metropoli nabízí sdílené bílo-zelené elektrokoloběžky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Radnice Prahy 1 zavede zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru. Zákaz se nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek. Pražané si pro vlastní elektrokoloběžky budou moci zažádat o souhlas k vjezdu na úřadu Prahy 1, obdobně jako pro automobily. Zákaz se dotkne především společnosti Lime, která v metropoli nabízí sdílené bílo-zelené elektrokoloběžky.

Související článek

Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty

Tři čtvrtiny Brna leží téměř na rovině. Přesto se po nich téměř nedá bezpečně jezdit na kole. Rozvoj cyklodopravy v moravské metropoli stagnuje už řadu let a zlepšení situace není zatím v dohledu. Nejen takové zjištění ukazuje on-line aplikace nazvaná Cyklodoprava v Brně, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

„Nevidíme smysl v tom okamžitě vše zakazovat, vždycky nejprve vedeme jednání, ve kterém se snažíme nastavit férové podmínky pro obě strany. Chceme, aby se na Praze 1 dobře podnikalo, ale podnikání nesmí obtěžovat místní obyvatele,” komentuje krok radnice radní pro dopravu David Skála. „Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ dodává Skála.

Zákaz se týká všech komerčních elektrokoloběžek, majitelé vlastních vozítek z Prahy 1 budou moci na radnici požádat o výjimku obdobně jako pro své auto. Městská část očekává, že žádostí mohou být desítky oproti stovkám komerčních elektrokoloběžek, které se v posledním roce masivně rozšířily v provozu.

„Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem, který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií. Navrhli jsme konkrétní podobu doplnění stávajícího značení a zákaz vjezdu může začít platit už na nejbližší novou turistickou sezonu,“ vysvětluje Skála.

Související článek

Dvanáct nejzajímavějších rozhovorů Světa chytře v roce 2019

V roce 2019 jsme vám přinesli přes šedesát původních rozhovorů s vědeckými, průmyslovými i politickými špičkami Česka i zahraničí. Věnovali jsme se v nich digitalizaci společnosti, nastupující síti 5G, umělé inteligenci, životu v chytrých městech, projektům spojených s vesmírem, ekologií, robotice nebo 3D tisku. Nechybělo ani téma vznik a šíření fake news. Připomínáme rozhovory, které by byla škoda minout.

Společnost Lime, která v Praze během sezony provozovala až 1 500 elektrokoloběžek, se návrh radnice Prahy 1 pochopitelně nelíbí. „Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku. Něco takového je zcela nepřípustné,“ uvedl manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Lime jedná s magistrátem

Lime podle Širkého navíc v současné jedná o podobě memoranda s pražským magistrátem, které má provoz elektrokoloběžek na území metropole nastavit. Předchozí memorandum magistrát v říjnu vypověděl. „V rámci příprav nového memoranda jsme navrhovali například možnost zpomalení našich koloběžek v rizikových oblastech, což by přispělo k vyřešení situace právě třeba v oblasti pěších zón na Praze 1. Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem o Memorandu o porozumění, které má nastavit rovná a jasná pravidla pro bezpečný a udržitelný pohyb po městě. Těch se ostatně Praha 1 může zúčastnit,“ vysvětluje Široký, který dodává, že žení pravda, že požadavky Prahy 1 Lime neplní.

Související článek

„Auto si na sídlišti dobijete z lampy,“ plánuje pirátský šéf pro chytrou Prahu

Jak se budeme v nejbližších letech přepravovat po Praze? Budeme mít možnost si na sídlišti nabít elektromobil? Jak v Praze sčítat turisty? A vezme pražský magistrát na milost populární koloběžky Lime? Jaromír Beránek, předseda výboru pro IT a Smart City a zastupitel za Piráty, je tím nejpovolanějším, komu jsme mohli tyto otázky položit. Navíc je to nadšený cyklista a milovník městské hromadné dopravy.

„Právě na základě požadavků Prahy 1 jsme pod pokutou zakázali parkovaní v pěších zónách Prahy 1 a, rovněž na základě požadavků, jsme omezili nejvyšší možnou rychlost v rizikových místech Opatření jsme tedy přijaly a ta fungují,“ reaguje zástupce provozovatele elektrokoloběžek.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama