Bohumil Vohanka, foto: T-Mobile

„Když používáte cloud správně, ušetříte,“ říká Bohumil Vohanka z T-Mobile

Firmy chytřerozhovor 7 a více min čtení

Cloud je buzzword. Spousta lidí o něm mluví, ale málokdo ví, co vlastně přesně znamená. Ve firemním prostředí může dobře využitý cloud znamenat velké úspory, ale jeho nasazení není pro každého. Proč by se o cloud měli zajímat spíš majitelé firem než ajťáci, pro jaký typ společností je cloud vhodný a kde se příliš neuplatní? A jaký je vlastně rozdíl mezi cloudem a datovým centrem?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Cloud je buzzword. Spousta lidí o něm mluví, ale málokdo ví, co vlastně přesně znamená. Ve firemním prostředí může dobře využitý cloud znamenat velké úspory, ale jeho nasazení není pro každého. Proč by se o cloud měli zajímat spíš majitelé firem než ajťáci, pro jaký typ společností je cloud vhodný a kde se příliš neuplatní? A jaký je vlastně rozdíl mezi cloudem a datovým centrem?

Související článek

Optická síť do konce roku dosáhne do stovky tisíc českých domácností

Operátor T-Mobile očekává, že počet domácností, pro které bude na konci roku k dispozici optická síť, překročí číslo 100 000. T-Mobile tak plní svůj plán pokrýt optikou do konce roku 2025 jeden milion tuzemských domácností.

Podle Bohumila Vohanky ze společnosti T-Mobile se dnes servery nakupují tak, aby pokryly maximální možný výkon. Stejně jako rodinná auta. Na cestu do práce stačí něco menšího, jenže na víkend s rodinou potřebujete kombík. A tak si koupíte kombík, i když ho v devadesáti procentech času nevyužijete. Cloud dává firmám možnost většinu doby jezdit v malém a úsporném autě, a když je zapotřebí, přikoupit si během pár minut větší výkon.

Proč by se firma měla vůbec starat o datové centrum? Dodnes ho nepotřebovala a podnikání jí nějak fungovalo.

Datová centra jsou jakýsi hotel pro umístění firemních serverů. Servery tu jsou v bezpečí, ideální teplotě a vlhkosti a s dostatečným napájením. Navíc jsou obklopeny špičkovými technologiemi, které si běžná firma může dovolit jen opravdu výjimečně, a zároveň nabízejí i jednoduchou cestu, jak může firma v IT růst dál.

Přicházejí k nám zákazníci, kteří už ve své firmě vyčerpali veškerý příkon elektřiny, i zástupci úspěšných výrobních společností, které dosavadní vlastní prostory se servery raději využijí k rozšíření výrobních kapacit. Stále více šéfů firem si také uvědomuje bezpečnostní rizika. Moderní datové centrum je z pohledu fyzické bezpečnosti pevnost, která je střežená podobně jako vojenské základny.

Související článek

Nové datové centrum T-Mobile: místo, které bude fungovat i v případě války

Datové centrum. Hm, nuda, řeklo by se. Prostě hala plná počítačů. Ale tohle datové centrum je jiné. Má tvar sedmičky a unikátní způsob chlazení s využitím podzemní nádrže. Jeho význam je takový, že je zahrnuto do kritické infrastruktury státu. Je napojeno na více optických kabelů, vzniklo na „zelené louce“ a bylo navrženo a postaveno přímo jako datové centrum. Na rozdíl od většiny jiných podobných budov se tedy nejedná o zařízení, které mělo původně jiný účel. Vítejte v DC7 – nejnovějším datovém centru společnosti T-Mobile.

Většina společností rovněž postupně migruje do cloudu, ale ne hned se vším. Proto poptávají někoho, kdo má vlastní datové centrum, kam si umístí své servery. Ve stejném datovém centru pak běží cloudové prostředí zákazníka. A oba tyto světy jsou propojeny vysokorychlostní konektivitou stejně jako datové centrum a lokalita zákazníka. Všechny systémy mezi sebou komunikují velmi rychle. Zároveň je pro zákazníka příjemná transparentnost a odhadnutelnost nákladů.

O cloudových službách se hodně mluví, ale málokdo ví, jestli to vůbec k něčemu je. Není cloud jenom taková móda?

Primární motivací firem je většinou vidina finanční úspory. Zájemci o cloud přicházejí s otázkou, kolik ušetří. A ušetřit se dá, pokud se zákazník s cloudem naučí efektivně pracovat. Ale vždy se snažíme vysvětlovat, že hlavní výhodou cloudu je jeho flexibilita, rychlost a bezpečnost. S cloudem se výrazně zrychluje schopnost firmy zavádět změny. Se všemi dokumenty v cloudu má nad nimi firma mnohem lepší kontrolu, než když jsou rozesety po stovkách různých zařízení. Tím se citelně usnadňuje život ve stále složitějším legislativním prostředí – třeba vypořádat se s GDPR je v cloudu obecně snazší.

Cloud umožňuje jednodušší a efektivnější práci zaměstnanců, takže zlepšujete jejich produktivitu, a proto není potřeba pro zvýšení výkonu firmy najímat další lidi. No a konečně, stále silnějším důvodem pro přechod do cloudu je fakt, že na pracovním trhu je trvalý nedostatek IT specialistů. Některé firmy tak jednoduše nejsou schopny postavit interní tým zaměstnanců, kteří by se starali o jejich technologie. Anebo by je i sehnaly, ale náklady na ně jsou enormní. V tom případě se cloud provozovaný kvalitním poskytovatelem stává velmi zajímavou možností.

Vědí ale firmy, jak jsou jejich servery vytíženy v různých částech dne nebo roku?

Většinou touto analýzou u zákazníka začínáme. Zmapujeme a změříme, jak zákazník využívá svoji současnou infrastrukturu, abychom navrhli virtuální cloudovou infrastrukturu zákazníkovi na míru. Samozřejmě při návrhu spolupracujeme velmi úzce se zákazníkem. Informuje nás o svých plánech – co chce utlumovat, kde očekává růst, co je pro něj kritické, co okrajové. Zákazník si sám říká, kde chce mít jakou rezervu. Sám také nejlépe ví, jestli má nějaké sezonní provozní špičky.

Říkal jste, že do cloudu se nepřesouvá všechno?

Nově založené start-upy nemají problém fungovat od začátku plně v cloudu. Ale firmy s nějakou historií a vlastním IT musí být obezřetné a plánovat změny rozumně. Většinou si cloud chtějí nejdříve vyzkoušet na nějaké nekritické části IT. Třeba testovací prostředí je ideální příklad. Také proto, že firmy často potřebují testovat nárazově. Vyhovuje jim, že si v daném období mohou spustit dostatek virtuálních serverů a po ukončení testů je zase všechny vypnou. Zde je patrná i finanční úspora.

Dalším důvodem postupného přechodu je fakt, že firmy zainvestovaly do své fyzické infrastruktury a logicky čekají, až se tyto zainvestované technologie ocitnou na konci své životnosti. Teprve v tomto okamžiku začnou uvažovat, jestli zainvestují do obnovy fyzické infrastruktury, nebo data přesunou do cloudu, který pro firmu místo jednorázových investic znamená pravidelné měsíční poplatky, a je tedy šetrnější ke cash flow.

Související článek

František Vrábel: Prezident Zeman je hlásnou troubou dezinformační scény

Dezinformace, fake news, hybridní válka. Pro mnohé námět nekonečných debat na sociálních sítích, pro Františka Vrábela každodenní práce. Jeden z nejúspěšnějších datových analytiků na světě si nebere žádné servítky, co se týče hodnocení zdejší mediální gramotnosti, stavu médií nebo třeba úlohy Facebooku a dalších sociálních sítí…

Posledním důvodem jsou morálně zastaralé aplikace, které z technických důvodů do cloudu jednoduše dát nelze a vyžadují fyzický hardware. Řada firem se jich nechce vzdát, protože jejich modernizace znamená další investici. Samozřejmě tu hraje roli i psychologické hledisko. Jsou majitelé firem, kteří žádnému cloudu nevěří a chtějí mít svoje „železo“ ve své budově.

Oceňují firmy, že mají všechna firemní data na jednom místě, navíc v Česku?

Velmi. Někdy jde o pocit, ale často o legislativu nebo vnitřní předpisy. Pokud legislativa předepisuje, kde mohou být nějaká data uchovávána, v naprosté většině případů vyžaduje území Evropské unie. V některých specifických případech může vyžadovat přímo území České republiky. Kromě legislativy firmám vyhovuje, že datové centrum mají fyzicky blízko. Mohou do něj poslat technika, který v případě potřeby opraví nebo nastaví, co je třeba. A i v době optických kabelů je na rychlosti odezvy aplikací stále znát, jak daleko od vás se datové centrum fyzicky nachází.

Předpokládám, že problém není ani tak v přenosové rychlosti jako spíš v době odezvy.

Přesně tak. Pro běžnou kancelářskou práci s dokumenty není doba odezvy tak kritická. Pokud ale provozujete náročné systémy, je každá milisekunda znát. Výborný příklad je autonomní řízení vozů. Auta budoucnosti budou napěchovaná senzory a část těchto dat bude potřeba synchronizovat s dalšími systémy v datovém centru. A kvůli latenci bude potřeba mít síť lokálních datových center. Nebude možné řídit autonomní dopravu v Praze z datového centra v USA.

Nejvíc pomůže, když se zákazník přijde do nejnovějšího datového centra podívat

Autonomní vozidla jsou zatím hudbou budoucnosti, pojďme zpátky k běžným firmám. Není pro ně velký mentální krok vzdát se serverů ve vlastní kanceláři a smířit se s přesunem dat někam jinam?

Ano, bývá to tak. Z naší zkušenosti nejvíc pomůže, když se zákazník přijde do našeho nejnovějšího datového centra podívat. Ten bezprostřední dojem nenahradí žádná prezentace v Powerpointu. Zákazník vidí, jak je celá budova promyšlená. Vysvětlíme mu, jak u nás funguje free cooling a jak díky tomu u nás ušetří peníze za elektřinu. Ukážeme mu všechny špičkové technologie, rozvody a fyzickou ochranu celé budovy. Největší úspěch tradičně sklízí mohutné diesel agregáty, které v případě výpadku dodávky proudu zajistí serverům zákazníka nepřerušený provoz.

Na to běžná firma asi nemá peníze.

A nemá ani přizpůsobené prostory. Je obrovská výhoda, když je budova od začátku projektovaná jako datové centrum. Můžete mít spoustu věcí navržených přímo na míru. Na to v klasické kancelářské budově nikdy nedosáhnete. Různé kompromisy uvidíte v každém starším datovém centru, které se staví v budově, jež původně sloužila jinému účelu. Tam pak narážíte na různé limity. Typicky je právě výrazně dražší chlazení a zákazníci to pak pocítí na faktuře za elektřinu.

Související článek

Česko má ve světě umělé inteligence velké ambice. Ostravský superpočítač je jen začátek

Evropa hodlá zásadně posilovat digitalizaci a využití umělé inteligence. Buduje proto síť napříč celým kontinentem, kterou staví na takzvaných superpočítačích. Strojích o takovém výpočetním výkonu, že podle strůjců této myšlenky mohou změnit rozvoj průmyslu i celé společnosti. Jedním z důležitých bodů této sítě je i Česko.

Vyplatí se přesun do cloudu finančně?

Jsem přesvědčený o tom, že v naprosté většině případů se vyplatí. Když přijde finanční specialista zákazníka se seznamem svých současných nákladů a ptá se, co všechno bude moct škrtnout, snažím se ho upozornit na to, že mu chybí ještě revize výnosů. Úspora provozních nákladů se v cloudu dá uskutečnit, pokud s cloudem zákazník umí pracovat.

Daleko větší efekt má cloud na produktivitu, konkurenceschopnost a flexibilitu firmy, což jsou faktory, které přímo ovlivňují schopnost firmy vydělávat peníze, být úspěšná a růst. To jsou ale efekty, které se nedostaví druhý den po migraci do cloudu. A také se nedostaví jen díky migraci do cloudu. Využíváním cloudu si firma připravuje lepší podmínky pro svůj zdravý růst. Jestli je dokáže využít, už záleží jen na ní.

Vnímají zákazníci jako výhodu, že má T-Mobile zázemí Deutsche Telekomu nebo užší spolupráci se sesterským Slovak Telekomem?

Rozhodně ano. Díky silnému vlastníkovi jsme pro spoustu zákazníků důvěryhodnější. Vědí, že za námi stojí silná skupina s moderními telekomunikačními a IT službami, vlastními řešeními pro bezpečnost a týmy technických expertů. Deutsche Telekom také vlastní a provozuje vysokorychlostní páteřní sítě po celé Evropě, takže dokážeme našim zákazníkům nabídnout špičkovou konektivitu. Nedávno tato skupina oficiálně oznámila strategické partnerství s Microsoftem právě v oblasti cloudových služeb. To nám dává další možnosti poskytovat našim zákazníkům ještě lepší služby.

Související článek

Co se nám líbí? Dvanáct digitálních radostí Česka podle redaktorů Světa chytře

Co se nám v redakci Světa chytře líbí chytře digitálního? Co často používáme a pokaždé z toho máme radost? Žádné složité rozbory, čistě subjektivní dojem každého z nás. A tady máte výsledek.

Užší spolupráce se Slovak Telekomem nám umožňuje sdílet know-how, technologie a zkušenosti. Zároveň se na oba trhy stále více díváme jako na jeden společný. Takže například náš nový cloud pro firemní zákazníky už připravujeme jako federální produkt, který bude dostupný a stejný pro zákazníky v Česku i na Slovensku.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama