zdroj: Pixabay

Jak na povinné ručení pro elektromobil

Trendy & tipykomerční článek 3 min čtení

Na světě momentálně jezdí asi sedm milionů elektromobilů. Do roku 2030 by jich mohlo být až 100 milionů. Na tento „elektroboom“ se ale musíme připravit v mnoha ohledech, jedním z nich je i férové nastavení zákonného pojištění těchto aut. V současné době se povinné ručení elektromobilu nijak zvlášť neliší od auta se spalovacím motorem a je dokonce nižší.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Na světě momentálně jezdí asi sedm milionů elektromobilů. Do roku 2030 by jich mohlo být až 100 milionů. Na tento „elektroboom“ se ale musíme připravit v mnoha ohledech, jedním z nich je i férové nastavení zákonného pojištění těchto aut. V současné době se povinné ručení elektromobilu nijak zvlášť neliší od auta se spalovacím motorem a je dokonce nižší.

Počet elektromobilů na českých silnicích se sice zvyšuje, ale stále jich je málo. To se ale může změnit se současnými aktivitami automobilky Volkswagen. V nejbližších letech investuje do vývoje a výroby elektromobilů nemalé peníze. Do roku 2025 by elektrická auta měla tvořit 30% podíl z celkové produkce VW. Momentálně chce investovat do gigatováren na výrobu baterií do elektromobilů. Jedna bude v Německu, druhé ve Švédsku, další by mohla být dokonce v Česku nebo na Slovensku. I díky tomu by se mohl zájem o elektromobily v našich zeměpisných šířkách zvýšit.

Podmínky pro koupi elektromobilu se zlepší

VW také dále pracuje na výzkumu a vývoji, aby byla do roku 2030 elektrická auta podstatně levnější než dnes. Rovněž chystá rozšíření sítě dobíjecích stanic. Do roku 2025 jich plánuje v Evropě provozovat 18 000. Jejich nízký počet v České republice je jednou z věcí, která zatím lidi od nákupu elektromobilu odrazuje.

Přitom vlastnictví elektromobilu má i své výhody. V případě koupě elektromobilu je možné požádat o registrační značku EL, která je určena pro elektrická auta a některé plug-in hybrid motory. Díky ní je parkování v některých zónách zdarma, platí se dálniční známka nebo silniční daň. Značka má mezinárodní platnost, takže dalších je možné využívat i v zahraničí.

Povinné ručení se stále vyvíjí

Další výhodou je momentálně i levnější povinné ručení. To se však může do budoucna změnit. Pojištění elektromobilů je totiž pro pojišťovny zatím velkou neznámou. Řeší se otázky typu, kdo bude zodpovědný za poruchu baterie, je možné baterie opravovat při menších nehodách nebo zda je třeba ji měnit i při sebemenším poškození... Pojišťovny zatím stále nemají dostatek zkušeností a ani relevantní data.

Až donedávna braly pojišťovny na vědomí, že elektroauta, jsou výrazným přínosem pro životní prostředí, a proto je jejich pojištění většinou levnější. Chybělo také zařazení elektromobilů do zavedených kategorií vozidel. Ale pojišťovny jsou toho názoru, že na pojištění elektromobilů prodělávají kvůli vysokým cenám za opravy, proto se sazby postupně začínají zvyšovat a pojišťovny volají po změně.

Povinné ručení vybírejte pečlivě

V současné době se ale zatím řešení povinného ručení výrazně neliší od pojištění aut se spalovacím motorem. Cena je často i nižší. Stejně jako u spalovacího motoru byste ho měli mít zařízené ještě před tím, než si auto odvezete od prodejce.

Jakých parametrů při určování pojistného pro elektromobily se pojišťovny aktuálně drží?

  • Výkon elektromotoru,
  • hmotnost,
  • značka,
  • cena,
  • roky výroby,
  • počet najetých kilometrů auta,
  • nechybí ani věk klienta a historie jeho pojistných událostí či trvalá adresa.

Rozhodující je ale většinou výkon elektromotoru a hmotnost vozidla. Při sjednávání budete asi muset více pátrat po dobré ceně. Ne všechny pojišťovny zákonné pojištění elektrických vozů nabízejí.

Dejte si také pozor na výčet asistenčních služeb, zda jsou vhodné pro váš elektrický vůz. Právě rozšíření asistenčních služeb je pro pojišťovny jednou z aktuálních výzev v případě elektromobilů. Ty totiž potřebují jinou asistenci nežli vozy se spalovacími motory, například odtáhnout k nejbližší nabíjecí stanici. Předpokládá se ale, že se zvyšujícím se počtem elektromobilů na silnicích se tyto otázky v následujících letech vyřeší.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama