foto: iStockphoto.com

Pár korun navíc neřešíme. Při nákupu v e-shopech chceme zboží hlavně rychle doma

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

Přestali jsme být národem milovníků slev? Data ukazují, že pro čtyři pětiny Čechů je hlavním kritériem při výběru e-shopu, ze kterého si objednají zboží, rychlost dodání. Samotnou cenu už nevnímáme jako nejdůležitější, ukazují výsledky studie společnosti Perfect Crowd pro společnost DoDo.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Přestali jsme být národem milovníků slev? Data ukazují, že pro čtyři pětiny Čechů je hlavním kritériem při výběru e-shopu, ze kterého si objednají zboží, rychlost dodání. Samotnou cenu už nevnímáme jako nejdůležitější, ukazují výsledky studie společnosti Perfect Crowd pro společnost DoDo.

Související článek

České e-shopy bojují s propadem tržeb. Jejich počet i přesto roste

Kamenné obchody jsou kvůli epidemii koronaviru uzavřené a nákupy se přesunuly na internet. Znamená to, že z této situace profitují e-shopy obecně a lidé pořád utrácí, ale jen online? Podle posledních čísel tomu tak zřejmě není. Paradoxně se přitom počet e-shopů v Česku v březnu zvyšoval.

Rychlost doručení zboží je důležitým parametrem, který má pro zákazníka rozhodující roli při výběru mezi e-shopy s podobnou cenou zboží. Až 84 % zákazníků zvolí takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a rychlé dodání motivuje 90 % zákazníků k opakovanému nákupu. Příliš dlouhé dodací lhůty jsou naopak pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby nákupní košík opustili.

Lidé jsou navíc čím dál ochotnější si za expresní doručení připlatit. „Za doručení v den objednání jsou zákazníci ochotni připlatit přibližně 10 % z ceny zboží, tento podíl se ale odvíjí od hodnoty zboží a naléhavosti nákupu. U menších spontánních nákupů, například z kategorie lékárenského zboží, je ochota si připlatit za rychlé doručení poměrně velmi vysoká,“ popisuje autor výzkumu, Jan Schmid ze společnosti Perfect Crowd.

Rychlé dodání očekávají zákazníci primárně v kategoriích léků, potravin, sportovních potřeb a potřeb pro domácí mazlíčky. Právě u těchto kategorií je přitom zboží dodáváno později, než by zákazníci potřebovali, což platí především u malých a středních e-shopů, které zboží samy nerozvážejí, ale posílají ho po různých dopravcích. „Ačkoliv samotné spolehlivé dodání zatím mnoha zákazníkům stačí, pomalé či chybné doručení zboží vnímají vždy jako selhání e-shopu, a to i v případě, kdy jde o pochybení na straně dopravce. Špatná zkušenost s dodáním je důvodem k nespokojenosti s e-shopem častěji než vysoká cena za dopravu nebo přímo za zboží,“ dodává Schmid.

Zážitek z nákupu na prvním místě

Studie rovněž ukázala, že pro českého zákazníka je důležitý i celkový pozitivní zážitek z nákupu, a to od okamžiku návštěvy e-shopu až po dodání zboží. Příliš dlouhá doručovací doba je důvodem nedokončení objednávky u 40 % zákazníků, pro 29 % jsou to nevýhodné ceny a pro 23 % nepřehledný web.

Dalším podstatným faktorem ovlivňujícím spokojenost je informovanost o průběhu nákupu, a především samotném doručení. Průběžné informace o stavu dodání objednávky chce dostávat 71 % nakupujících a 58 % zákazníků nechce na zásilku zbytečně čekat. Více než polovina zákazníků očekává i milé chování kurýra, který se tak velkou měrou podílí na celkové zkušenosti s nákupem.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama