foto: Shutterstock

Studie: Čím žily děti na internetu při pandemii? TikTokem, Robloxem a herními videy

Trendy & tipyAktuality 5 min čtení

Z nové studie společnosti Kasperky vyplývá, že si v koronavirové pandemii děti na internetu oblíbily platformy TikTok a YouTube. Právě TikTok dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty za období od května 2020 do dubna 2021.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Z nové studie společnosti Kasperky vyplývá, že si v koronavirové pandemii děti na internetu oblíbily platformy TikTok a YouTube. Právě TikTok dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty za období od května 2020 do dubna 2021.

Související článek

Češi si oblíbili esport. Jeho sledovanost meziročně vzrostla dvojnásobně

Česká asociace esportu vydala každoroční analýzu trhu, která mapuje největší esportové soutěže českých organizátorů. Z meziročního porovnání vyplývá, že sledovanost 11 největších soutěží v Česku meziročně stoupla na platformě Twitch v počtu zhlédnutí o 92 % a v počtu odsledovaných hodin dokonce o 113 %. Nejsledovanějšími esportovými hrami jsou pak Counter-Strike: Global Offensive a League of Legends. Analýza proběhla pod odborným dohledem expertů ze společnosti Dentsu Czech Republic.

Je zřejmé, že rok 2020 byl pro současné děti velmi nezvyklý. Společnost Kaspersky analyzovala anonymizovaná data ze své bezpečnostní aplikace rodičovské kontroly, aby zjistila, jak se během pandemických měsíců změnily preference dětí při používání aplikací na zařízeních s operačním systémem Android a obecně na internetu a zda nastaly výraznější změny v různých kategoriích těchto aplikací.

YouTube vede na plné čáře, určuje mezi dětmi trendy

Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38 %), internetová komunikační média (22,08 %) a počítačové hry (13,67 %). Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa. Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok. Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry: Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.

Děti podle studie velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube – podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35 %. Do statistik se rovněž promítají "trendová" videa – například pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43 % vyhledávání. V letošním roce se do čela žebříčku podle dětí z celého světa dostávalo vyhledávání odkazů souvisejících s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4 %.

Související článek

Trump na poslední chvíli otočil, TikTok v USA nekončí

Americký prezident Donald Trump na poslední chvíli otočil a schválil partnerství mezi čínskou firmou ByteDance a společnostmi Oracle a Walmart. To znamená, že oblíbená sociální síť TikTok nebude v USA zakázána a lidé ji budou moci dále stahovat a používat.

Pokud se jedná o preference v oblasti hudby, populárním se stal – vedle tradičních oblíbenců, jako jsou skupiny BTS a BLACKPINK ve stylu K-POP, zpěvaček Ariany Grande a Billie Eilish nebo rappera Travise Scotta – i další hudební žánr zvaný phonk. Objevil se také trend takzvaných kreativních videí – na čelních příčkách seznamu vyhledávaných položek se začalo objevovat stále víc žádostí o beaty, samply a návody, jak tvořit hudbu v různých programech. Současně platí, že síť TikTok je i nadále hlavním zdrojem, podle kterého se mezi dětmi určují hudební trendy.

Na kreslené pořady připadala celá polovina (50,21 %) všech dotazů ve vyhledávání. Mezi nejoblíbenější patří Lady Bug and Super Cat (Kouzelná beruška a černý kocour), Gravity Falls (Městečko záhad) nebo též Peppa Pig (Prasátko Pepa). Na druhém místě byly nejrůznější televizní pořady – nejčastějším v angličtině vyhledávaným pořadem byla reality show talentů The Voice Kids. V kategorii filmů a televizních seriálů byly tahouny tituly Godzilla vs. Kong, Justice League (Liga spravedlnosti Zacka Snydera) a minisérie WandaVision streamovací služby Disney Plus. Zájmu stále většího počtu dětí se i nadále těší Netflix – nejčastěji poptávané tituly na této platformě byly akční seriál Cobra Kai a nyní již ikonická série Stranger Things.

TikTok už není jen o náhodných krátkých videích

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede jednoznačně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů a „lip syncs“ (synchronizace pohybu rtů s řečí nebo zpěvem v obraze), neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu. K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh – být kameramanem, hercem, střihačem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí. To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.

Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřil Minecraft (22,84 %), Fortnite (6,73 %), Among Us (3,80 %), Brawl Stars (6,34 %) a Roblox (3,82 %). Stále přitom platí, že nejvíc hraným titulem v první desítce her je v téměř všech zemích Roblox. Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu – 26,01%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40 %). Velmi odlišná situace panuje v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08 %).

Související článek

Internet pro děti od T-Mobile pomohl i žákyni z chomutovské základky

Když se v polovině října znovu zavřely všechny školy, znamenalo to pro spoustu rodin problém. Jak zajistit, aby se jejich školou povinné dítě účastnilo školní výuky? Pomoc od operátora T-Mobile, adresovaná školákům bez připojení k internetu, vytáhla trn z paty mnohým rodičům. Pomohl třeba žákyni v Chomutově, která teď kvůli připojení k výuce nemusí dennodenně cestovat za příbuznými.

„Dnešní děti už od útlého věku vyrůstají s počítačovými hrami, takže se mnohem rychleji sžijí s digitálním prostorem a zvládají nové technologie. Jsme svědky, jak se síť TikTok během krátké doby stala jednou z hlavních, jež určuje u dětí trendy, a stále si udržuje jejich zájem. Vedle toho neubyly síly ani YouTube a zůstává mezi dětmi na špičce oblíbenosti, částečně díky obrovské rozmanitosti videí – od návodných "let's play" klipů, které je provedou celou hrou, po vzdělávací lekce a videa. Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem víc pomoc, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě," říká Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama