Zdroj: Closca

Podepište, že jezdíte zodpovědně, a od koloběžkového startupu Lime dostanete helmu

rozhovorFirmy chytře 5 min čtení

Zeleno-bílé koloběžky Lime dobývají evropská města a Praha není výjimkou. Jedni na ně nedají dopustit, jiní by je nejraději zakázali. Jak Lime hodlá reagovat na stížnosti obyvatel měst i úřadů? Jak vidí své místo v celkové koncepci chytrých měst? A budou si lidé moci pořád přivydělávat jako „juiceři“, kteří koloběžky u sebe doma dobíjejí? O tom všem jsme si na barcelonském veletrhu MWC povídali s Palomou Castro Martinez, šéfkou komunikace amerického startupu, jehož hodnota už přesahuje tři miliardy dolarů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Zeleno-bílé koloběžky Lime dobývají evropská města a Praha není výjimkou. Jedni na ně nedají dopustit, jiní by je nejraději zakázali. Jak Lime hodlá reagovat na stížnosti obyvatel měst i úřadů? Jak vidí své místo v celkové koncepci chytrých měst? A budou si lidé moci pořád přivydělávat jako „juiceři“, kteří koloběžky u sebe doma dobíjejí? O tom všem jsme si na barcelonském veletrhu MWC povídali s Palomou Castro Martinez, šéfkou komunikace amerického startupu, jehož hodnota už přesahuje tři miliardy dolarů.

Související článek

Rok elektrokoloběžek. Budeme o ně v ulicích zakopávat i dál?

Na konci loňského léta k nám jako uragán vtrhla americká startupová firma Lime, která v Praze začala sdílet stovky elektrokoloběžek. Nešly přehlédnout, takže se o nich začalo velmi rychle mluvit, navíc Pražané i tisíce návštěvníků metropole na nich začali okamžitě ve velkém jezdit. Podobná situace ale byla i ve světě, takže třeba respektovaný magazín Techcrunch minulý rok označil jako Rok elektrokoloběžek.

Lime je americká, konkrétně kalifornská firma, přesto jste si v Evropě za poslední rok udělali slušné jméno. Kde všude na starém kontinentu působíte?

Naší první evropskou zemí bylo Švýcarsko, pak Francie a Španělsko. Zjistili jsme, že je o naše služby zájem, proto jsme je rozšířili na dva další velké trhy – do Německa a Velké Británie. A pak přišly na řadu další země, včetně Česka, do kterého jsme se hodně těšili. Hlavně Praha nám připadá na elektrické koloběžky se svým kopcovitým terénem velmi vhodná.

Pražský start jste si načasovali dost šikovně – pár dnů po něm začal populární pouliční festival světel Signal, kdy je celé centrum plné lidí, veřejná doprava nestíhá, a vaše koloběžky vzbudily velkou pozornost. Byla to náhoda, nebo jste to měli naplánované?

Bylo by hezké říct, že jsme to měli naplánované, ale ve skutečnosti to byla šťastná náhoda. Vůbec jsme o festivalu nevěděli. Jen jsme v úžasu sledovali, co se v ulicích děje a kolik lidí naše služby využívá. Tak raketové starty většinou vážně nemáme. Dokonce jsme se tím inspirovali i v jiných městech – třeba v Paříži jsme po pražské zkušenosti navázali partnerství s festivalem Paris Fashion Week, což je patrně nejvýznamnější tamější akce za celý rok.

A také se odehrává v ulicích?

Jen částečně, z větší části se akce konají v interiérech, ale to je celkem jedno, důležité je, že se lidé neustále přemisťují, podobně jako u vás. Bez pražského zážitku by nás to nenapadlo. Bylo to vážně fantastické – možná ve firmě budeme slavit každý rok výročí našeho prvního Signalu.

Související článek

Elektrické koloběžky Lime v Praze vyzkoušelo 50 tisíc lidí

Zhruba 185 tisíc jízd za první tři měsíce provozu – taková je bilance elektrických koloběžek Lime v ulicích Prahy. Aspoň jednou se na nich za tu dobu svezlo 50 tisíc lidí. Letos se Lime chce zaměřit zlepšování služeb a upevňování spolupráce s jednotlivými městskými částmi.

Elektrické koloběžky, samozřejmě i ty vaše, už dnes mají pevné místo v koncepci chytrých měst leckde po světě. Je to nový trend – vozidlo jako služba. Máte v té koncepci nějaké dalekosáhlejší plány? Nehodláte například rozšířit služby i o carsharing?

Spíš to vidím tak, že se s carsharingovými firmami budeme vzájemně doplňovat – nepotřebujeme carsharingovým firmám konkurovat, nehodláme s nimi bojovat. A automobilky to zjevně vidí velmi podobně, protože naším významným investorem je například BMW. Provoz ve městech bude vždy stát hlavně na autech, ale do moderního smart city patří i mikromobilita, a elektrické koloběžky jsou jednou z nejzajímavějších forem městské dopravy. Očividně i pro investory.

Elektrické koloběžky jsou nepochybně populární, ale zároveň čelí i kritice obyvatel, hlavně kvůli jízdě po chodníku a parkování na nevhodných místech, kde překážejí. V Praze je to dost frekventované téma. Hodláte na řešení těchto problémů spolupracovat s radnicemi?

Samozřejmě. A nejen s radnicemi, chceme být aktivní a sami od sebe oslovovat uživatele, aby se chovali zodpovědně. Zrovna v Praze za pár týdnů v tomto duchu odstartujeme kampaň s názvem Respect the Ride (Jezdi s respektem, pozn. red.), v níž se chystáme uživatele přesvědčit, že ve městě rozhodně nejsou sami. V ulicích se dohromady pohybují auta, kola, koloběžky i pěší chodci, a každý tu musí mít své bezpečné a jisté místo.

Budou se v Praze na stylové helmy stát stejné fronty, jako se stály v Paříži?

Kampaň se bude týkat jen Prahy?

Ne, i dalších světových měst, ale Praha bude v první vlně. V rámci edukační kampaně budeme naše uživatele mimo jiné vyzývat, aby se podpisem zavázali k dodržování pravidel jízdy a k ohleduplnosti ke všem ostatním obyvatelům města. Do toho přirozeně patří nejen bezpečná jízda po silnici či cyklostezkách, ale také parkování koloběžek. Na oplátku jim budeme zdarma rozdávat přilby (viz první snímek ve fotogalerii, pozn. red.).

Kromě toho ale budeme ještě prodávat naše nové helmy Closca s praktickou skládací konstrukcí. Uživatelé v České republice si je budou moci zakoupit v e-shopu a nechat si je zdarma zaslat. Jednodenní prodej limitované várky 500 kusů skládacích helem jsme spustili už 5. března v rámci pařížského Fashion Weeku, a po helmách se okamžitě zaprášilo. Brzy ale budou pro zájemce k dispozici další helmy. Lidem se nesmírně líbí jejich nadčasový design a možnost helmu snadno složit a nosit všude s sebou.

Dobře, ale to je vaše vlastní iniciativa. Jste otevření i přáním a požadavkům radnic?

Všude, kde působíme, s místní samosprávou jednáme a vycházíme jim maximálně vstříc. Jinak to ani nejde, pokud chceme fungovat. Kdybychom se stavěli na zadní, dříve nebo později by nám města začala bránit v činnosti. Jde nám o to, přesvědčit všechny zúčastněné, že to, co nabízíme, je pro město a jeho obyvatele jednoznačné plus, ne snaha vydělat peníze na něčí úkor. K tomuto cíli samozřejmě občas vede trochu klikatější cesta.

Související článek

V Ostravě vytiskli koloběžku. Jako první na světě

Na 3D tiskárnách se už tisknou motocykly, jízdní kola i díly na supersportovní automobily. První koloběžka s rámem z 3D tiskárny vznikla ale v Ostravě. Prototyp z korozivzdorné oceli je plně funkční. Rám je ovšem při váze 3,2 kilogramu zhruba o čtvrtinu lehčí, než kdyby vznikl tradičně.

K Lime patří i originální způsob dobíjení koloběžek pomocí spolupracovníků, jimž se říká juiceři, kteří si berou koloběžky na noc domů a dobíjejí je z běžné zásuvky. Hodláte v tomto trochu punkovém stylu pokračovat i nadále, nebo se časem chcete podílet na budování dobíjecích stanic pro elektromobilitu všeho druhu, což by byla pro chytrá města opět významná přidaná hodnota?

Tohle je samozřejmě nesmírně důležitá otázka, ale my na ni zatím nemáme jasnou odpověď. Nebo spíš takto: zatím jsme nestanovili jednotnou strategii, jak v téhle věci postupovat, necháváme to na jednotlivých zemích. Juicery jsme vymysleli jako reakci na nečekaný úspěch na našich prvních trzích a zatím se nám osvědčují. Pokud se ale výrobci elektroaut, carsharingové firmy a další pustí do budování větší dobíjecí infrastruktury, klidně do toho půjdeme s nimi. Řekla bych, že tak za půl roku v tom budeme mít jasno.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama