foto: Shutterstock

Známe digitální novinky, které už brzy změní život v Praze

Města chytřereportáž 6 min čtení

Máte cestu z jednoho konce Prahy na druhý a chtěli byste kromě metra či tramvaje použít i sdílené kolo nebo skútr? Nebo toužíte konečně po dobré aplikaci, která by usnadnila parkování v barevných placených zónách? Tyto a další novinky představilo vedení metropole na nedávné konferenci Digitalizujeme Prahu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Máte cestu z jednoho konce Prahy na druhý a chtěli byste kromě metra či tramvaje použít i sdílené kolo nebo skútr? Nebo toužíte konečně po dobré aplikaci, která by usnadnila parkování v barevných placených zónách? Tyto a další novinky představilo vedení metropole na nedávné konferenci Digitalizujeme Prahu.

Související článek

Je Praha bezpečná? Město zveřejnilo data

Na novém webu Pragozor mohou nyní Pražané objevovat zajímavá čísla o Praze. V jednoduché a srozumitelné formě se dozví ověřené a ozdrojované informace o různých oblastech městského života: od dopravy, životního prostředí, bydlení, turismu nebo bezpečnosti až po zdraví včetně údajů o současné koronakrizi.

Celodenní konference se konala v Centru pro architekturu a městské plánování (CAMP) krátce před vyhlášením nouzového stavu, organizátoři se ji ale z velké části rozhodli prezentovat pouze online. To má ovšem i své výhody – zprávy o stavu digitální Prahy si mohli z úst vedení města i dalších zúčastněných poslechnout nejen zvaní hosté, ale kdokoli. Na konferenci se hovořilo hlavně o službách a aplikacích, které by Pražanům (a nejen jim) měly v nadcházejících měsících zpříjemnit život, mnohé z funkcí fungují již dnes.

Lítačka

Původně šlo o kartu, která v peněženkách Pražanů vystřídala zlořečenou Opencard a fungovala v zásadě jako permanentka na městskou hromadnou dopravu. Dnes se ovšem podle primátora Zdeňka Hřiba změnila v komplexní digitální službu – fyzickou kartu už nepotřebujete, roční, čtvrtletní nebo měsíční kupon si nahrajete přímo do aplikace v telefonu. Kromě toho si ovšem přímo v aplikaci můžete kupovat i jednorázové jízdenky, revizorovi nebo průvodčímu v každém případě stačí ukázat kód na displeji.

„Rozhodně doporučuji používat Lítačku při nákupu lístků v rámci Pražské integrované dopravy, když cestujete za hranice města,“ tvrdí Michal Fišer, šéf servisní firmy Operátor ICT, která se Praze o digitální služby stará. „Tarify mohou působit složitě, člověk se v nich neorientuje a mohl by si zbytečně koupit dražší lístek. Do Lítačky zadáte výchozí a cílovou stanici, aplikace prověří, zda aspoň na část cesty neplatí váš stávající časový kupon, pak spočítá nejlevnější variantu a po zaplacení se vám do ní jízdenka rovnou stáhne.“ Kromě toho se v aplikaci zobrazí zprávy o zpoždění spojů v reálném čase, případně aktuální stav volných míst na odstavných parkovištích.

Související článek

Hloupá Praha? V žebříčku chytrých měst se metropole propadla o 25 míst

Praha se letos v žebříčku chytrých měst propadla z 19. na 44. místo. Na vině jsou nově zavedená kritéria dostupnosti bydlení a nedostatečný přístup k informacím o dopravních zácpách. V čele žebříčku 109 světových metropolí zůstal Singapur, následují ho Helsinky a Curych. Vyplývá to z údajů švýcarského institutu IMD a Univerzity technologie a designu v Singapuru (SUTD). Kromě technologických a ekonomických kritérií žebříček hodnotil také kvalitu života, včetně zdraví a bezpečnosti, vzdělání, dopravy a trávení volného času.

Ta největší změna však Lítačku čeká v následujícím období. „Zatím lítačku používáme v zásadě jako chytrou tramvajenku, ale zanedlouho získá ještě úplně jinou funkci,“ vysvětluje primátor Zdeněk Hřib. „Stane se z ní totiž intermodální plánovací aplikace pro městskou dopravu. A ani to nestálo 400 milionů,“ dloubl si primátor do předražené Opencard (vývoj Lítačky stál přes 8 milionů korun, pozn. red.). Slovo „intermodální“ znamená, že v aplikaci nenajdeme jen linky MHD jako v současné verzi Lítačky nebo třeba v oblíbeném Pubtranu, ale také sdílené skútry, kola či koloběžky, případně pěší úseky. „Neplánujete tak cestu od zastávky k zastávce, ale z domova až na místo určení – říká se tomu od první do poslední míle,“ komentuje to Hřib. V západních metropolích jsou intermodální aplikace v poslední době velkým hitem, v Praze ovšem tyto funkce má zatím jen Citymove z dílny Digi-Labu Škodovky. A protože se jedná o firemní aplikaci, najdeme tu třeba ze sdílených skútrů jen škodováckou značku BeRider, nikoli konkurenci od Revoltu či Blinkee. V Lítačce by samozřejmě mělo být vše.

Pragozor

Aplikace Pragozor je podle Hřibových slov „datový portál vhodný i pro lidi, pro které data nejsou denním chlebem“. Je založený na platformě Golemio, kde se sbírají data o všem možném, co se ve městě děje, jenže dosud neexistoval široce použitelný výstup pro veřejnost – Golemio fungovalo v podstatě jako B2B platforma pro firmy, které chtěly s daty nějak dále pracovat a takové výstupy z nich tvořit. S Pragozorem se to mění.

Data se tu dělí do několika hlavních oblastí – zdraví, bydlení, životní prostředí a podobně. V každé z nich najdeme přehledně zpracované tabulky či grafy s nejrůznějšími aktuálními informacemi. Ve zdravotní kategorii samozřejmě vévodí horké téma aneb covid-19, k dispozici je přehled nárůstů v celé Praze či v nejpostiženějších obvodech (v současnosti Praha 4, 6 a 10). Najdeme tu ale také další statistiky, třeba přehled výjezdů záchranek za uplynulý rok nebo průměrný čas dojezdu k pacientovi. A podobně podrobné jsou i další kategorie.

Související článek

Praha chce nainstalovat 500 veřejných chytrých hodin

Vedení Prahy plánuje v metropoli instalovat přibližně 500 na dálku řízených veřejných hodin. Ovládat je budou přes speciální software pracovníci městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP). Takzvaných chytrých hodin je nyní ve městě 30 v testovacím provozu. Hlavní město má na svém území 458 veřejných hodin.

„Kromě statistických údajů jsou lidem k dispozici i praktické informace, třeba hlášení o zpoždění autobusů MHD,“ vysvětluje jeden z autorů projektu Benedikt Kotmel z firmy Operátor ICT. „A narazíme tu i na data se značným společenským významem, třeba o využívání služby Airbnb v reálném čase. Pragozor tak mimo jiné slouží jako přehledný a jednoduchý nástroj k vyvracení nejrůznějších fake news, fám a dezinformací.“

Další aplikace a služby

Mezi další aplikace, o nichž se na konferenci mluvilo, patří třeba relativní novinka zvaná Změňte to. „To je taková moje srdcová záležitost,“ prohlašuje o ní primátor Hřib. „Občané díky ní mají možnost okamžitě reagovat na něco, co se ve městě děje a nelíbí se jim, ať už jsou to nějaké výtluky na vozovce, rozbitá lavička v parku, nefunkční veřejné osvětlení a podobně.“

Funguje to velmi jednoduše – na stránce vyberete jednu ze základních kategorií (veřejná doprava, silnice a chodníky, zeleň apod.), otevřete mapu, klepnete do ní na příslušném místě, pak stručně popíšete problém a případně zadáte vlastní e-mailovou adresu, na kterou si přejete dostat odpověď, což ovšem není povinné. „Když občan podá podnět, má jistotu, že se jím budou odpovědní lidé zabývat, a uvidí, jakým způsobem se podnět vyřizuje,“ vysvětluje Štefan Borovský, který je za aplikaci odpovědný.

Související článek

Operátor ICT otevřel svůj kód. Pražská firma chce inspirovat další města (nejen) v Česku

Údaje o pohybu vozidel, chodců i cyklistů. Data o hromadné dopravě, spotřebě energie veřejného osvětlení nebo kvalitě vzduchu. Zjistit velmi detailní data o Praze, jejích obyvatelích i návštěvnících už dávno není problém. Metropolitní společnost Operátor ICT, která to má v popisu práce, ovšem donedávna svazoval fakt, že při zpracování dat musela používat externí software. To práci jejích lidí komplikovalo a zdražovalo. Přišlo proto rozhodnutí vyvinout systém vlastní. A maximálně otevřený.

Další novinkou je aplikace Moje Praha, kde lze najít všemožné informace od seznamů nejbližších lékáren či dětských hřišť přes přehled kulturních akcí až třeba po aktuální předpověď počasí. Asi největší devízou je ale přehled parkovacích zón s možností okamžitého placení přímo v aplikaci, což je opravdové novum – až dodnes totiž všechny mobilní aplikace řidiče přesměrovávaly na nepříliš rychlou a pohodlnou webovou stránku mpla.cz, což bylo zdrojem mnohých stížností. Možnost platit přímo v aplikaci je tudíž důležitým krokem vpřed.

A pak je tu Portál Pražana, jehož pilotní verze byla spuštěna právě v den konání konference. „Vycházíme z Portálu občana, aplikace má za cíl především usnadnit styk s úřady,“ vysvětluje Michal Kraus z Operátora ICT. „Dostupných formulářů zatím není mnoho – jen asi patnáct, ale chystáme jich v krátké době mnohem víc, celkem jich bude přes stovku. I vzhledem k pokračující koronakrizi občané jistě ocení, že jim služba ušetří zbytečné cesty na úřady – není problém si takhle cokoli vyřídit třeba i v karanténě.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama