Foto: ekolo.cz

Češi si zamilovali elektrokola. Jak ale stroj za desítky tisíc ohlídat?

Firmy chytřetéma 4 min čtení

Loni se v Česku prodalo přibližně 50 tisíc elektrokol. Letos to má být ještě víc. Běžná cena elektrokola je přitom třicet až čtyřicet tisíc korun. Výjimkou nejsou kola za víc než 60 tisíc. Nechat ho zamčené před restaurací běžným zámkem už stačit nemusí. Vzniklo tak elektronické zabezpečení, které spoléhá na kombinaci technologií GSM a GPS.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Loni se v Česku prodalo přibližně 50 tisíc elektrokol. Letos to má být ještě víc. Běžná cena elektrokola je přitom třicet až čtyřicet tisíc korun. Výjimkou nejsou kola za víc než 60 tisíc. Nechat ho zamčené před restaurací běžným zámkem už stačit nemusí. Vzniklo tak elektronické zabezpečení, které spoléhá na kombinaci technologií GSM a GPS.

Související článek

Žluté elektrokolo v Praze objeví i městská aplikace Moje Praha

Systém sdílení elektrokol Freebike se připojil k aplikaci Moje Praha. Uživatelé tak mají v této bezplatné aplikaci k dispozici mapu, ve které vidí všechna dostupná kola. Po kliknutí na konkrétní ikonu kola se objeví možnost “Půjčit e-kolo”. Pokud se uživatel rozhodne ji využít, bude následně přesměrován přímo do aplikace freebike.

Jak může vypadat spolupráce prodejce elektrokol a technologické firmy, která se věnuje hlavně sledování flotil služebních vozidel? Výsledkem je možnost pohodlného zabezpečení elektrokol různých značek od největšího prodejce elektrokol v Česku Ekolo.cz, a to za necelé dvě stovky měsíčně. Za technickým řešením stojí firma Autodohled.cz. Jejich produkt míří na provozovatele půjčoven elektrokol, správce flotil firemních kol, ale i na běžné majitele elektrokol. Podle Stanislava Pavelky, technického manažera firmy Autodohled, nejde o „hloupý“ GPS tracker.

Záruka na kolo není ohrožená

Jak nejlépe zabezpečit elektrokolo za desítky tisíc tím, že budu mít pod kontrolou jeho polohu? Podle Jakuba Ditricha z Ekolo.cz je správný čas vsadit na moderní technologie v rámci produktu zabezpečení a sledování polohy kola s názvem EbikeWatch. Nicméně kvalitní zámek, ideálně v kombinaci právě s elektronickým hlídáním e-kola, rozhodně nic nezkazí.

Související článek

Podepište, že jezdíte zodpovědně, a od koloběžkového startupu Lime dostanete helmu

Zeleno-bílé koloběžky Lime dobývají evropská města a Praha není výjimkou. Jedni na ně nedají dopustit, jiní by je nejraději zakázali. Jak Lime hodlá reagovat na stížnosti obyvatel měst i úřadů? Jak vidí své místo v celkové koncepci chytrých měst? A budou si lidé moci pořád přivydělávat jako „juiceři“, kteří koloběžky u sebe doma dobíjejí? O tom všem jsme si na barcelonském veletrhu MWC povídali s Palomou Castro Martinez, šéfkou komunikace amerického startupu, jehož hodnota už přesahuje tři miliardy dolarů.

Dodavatel technologie Autodohled spoléhá na sítě českého T-Mobilu. „Naše řešení se vejde do malé krabičky 79 × 43 × 12 mm s hmotností jen 54 gramů, kterou v servisu prodejce kol umístí k baterii elektrokola a současně ji připojí pro napájení. Z toho vyplývá, že zařízení lze namontovat pouze u e-kol, u nichž je alespoň trochu místa v požadovaném prostoru a instalací se nepřijde o záruku na kolo,“ upřesňuje Pavelka. Podle informací z Ekolo.cz se krabička EbikeWatch dá instalovat do kol značek Agogs, Leader Fox, Apache a Crussis. Dostupnost u dalších modelů je potřeba ověřit přímo v servisu prodejny.

Uvnitř krabičky se pak nachází antény pro GPS a GPRS, nechybí SIM karta T-Mobilu a řadič pro převod 40 V z e-kola na požadovaných 24 V k napájení systému. Využití GPRS sítě přináší výhody monitoringu polohy kola i za hranicí republiky, kolo je tak pod dohledem kdekoliv po světě, kam si jej třeba vezmete na dovolenou. Zařízení je aktivní po celou dobu, kdy elektrokolo parkuje nebo zrovna jede, při dlouhodobém stání třeba v zimě v garáži se dá systém příkazem na dálku „uspat“.

EbikeWatch pro svůj provoz čerpá energii z baterie kola, ovšem jeho spotřeba je minimální, nehrozí tak, že kolo nebude kvůli nedostatku elektřiny fungovat. „Každé elektrokolo je vybaveno vlastní ochranou proti úplnému vybití. Navíc je jeho součástí záložní baterie pro další fungování GPS. Ta zaručuje, že i při dlouhodobém stání kola a nedobíjení akumulátoru budou zákazníci vždy vědět o přesné poloze,“ vysvětluje Stanislav Pavelka.“ Zařízení EbikeWatch od instalace nevyžaduje žádnou údržbu nebo oddělené nabíjení. Tohle je jeden z hlavních rozdílů proti jednoduchým GPS trackerům, které se prodávají za pár stovek. Ty totiž pohání baterie s omezenou výdrží, kterou je nutné včas vyměnit.

Alarm spustí, když kolo jede, kam nemá

Jelikož Autodohled primárně podniká v oblasti monitoringu a správy flotil automobilů firem, po úspěšných testech se sledováním elektrokol mohou zákazníkům nabídnout stejně kvalitní a informacemi nabité rozhraní a aplikace pro monitoring. Díky tomu je podle Pavelky produkt vhodný pro půjčovny elektrokol, provozovatele bikesharingu nebo třeba správce elektrokol firem, které je pořídí pro své zaměstnance, aby se hýbali a nechali auta doma.

Související článek

V Ostravě vytiskli koloběžku. Jako první na světě

Na 3D tiskárnách se už tisknou motocykly, jízdní kola i díly na supersportovní automobily. První koloběžka s rámem z 3D tiskárny vznikla ale v Ostravě. Prototyp z korozivzdorné oceli je plně funkční. Rám je ovšem při váze 3,2 kilogramu zhruba o čtvrtinu lehčí, než kdyby vznikl tradičně.

Informační schopnosti systému jsou bohaté a mohou obsahovat funkce, které prodejci nebo jiní klienti požadují. Tak například systém EbikeWatch umí zahájit sledování polohy poté, co pohyb kola zaregistruje vestavěný gyroskop. V systému kromě detailního trackingu polohy mohou uživatelé procházet uložené mapy pohybu kola, zjišťovat nonstop jeho polohu on-line, exportovat do PDF ujeté trasy, typ terénu apod. Dají se nastavit bezpečné zóny, kde se kolo může pohybovat, při překročení vyznačených hranic v mapě dorazí upozornění, že kolo míří jinam, než má. Půjčovny i běžní majitelé se mohou spolehnout i na monitoring kilometrového nájezdu elektrokol. Od něj se může odvíjet pravidelný a včasný servis a záruka na ujeté kilometry. Informace EbikeWatch lze procházet na webu nebo v mobilních aplikacích pro Android a iOS.

Ochrana za 160 korun měsíčně

Zabezpečení elektrokol rády vidí pojišťovny, které mohou poskytnout i desítky procent slev na pojištění. Aktuálně prodejce Ekolo.cz nabízí při instalaci EbikeWatch slevu 20 procent na pojištění elektrokola. Cena instalace zařízení u Ekolo.cz je 3 990 Kč, pro flotily lze získat slevu od čtyř kol ve výši 15 procent. Pro přístup do systému Autodohledu se platí 240 Kč měsíčně, dá se objednat i jen na pár měsíců. Výhodnější je podepsat smlouvu na dvanáct měsíců a čtyři měsíce dostanete zdarma, pak služba vyjde na solidních 160 Kč měsíčně.

Související článek

Díky malé moravské firmě už vám auto nikdo neodtáhne. V Praze je to ale jinak

Už vám někdy naložili a odvezli auto, protože jste přehlédli oznámení o čištění ulice? S řešením přišel startup Urbitech, který motoristy na blížící se termín blokového čištění upozorní. Kromě toho nabízí ještě jednu aplikaci – digitální obdobu hlášení místního rozhlasu. O těchto chytrých produktech jsme si na veletrhu ISSS povídali se dvěma šéfy Urbitechu Markem Pinkavou a Petrem Tomášů.

Jaké jsou další plány s monitoringem elektrokol? V plánu je podle Stanislava Pavelky vývoj detekce nabíjení elektrokola, kterou ocení hlavně majitelé půjčoven. Ti v aplikaci on-line uvidí, v jakém stavu je baterie a kolik kilometrů lze s kolem ještě ujet. Cyklista sedící na e-kole tuto informaci dostává prostřednictvím displeje nebo kontrolních diod přímo na kole.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama