foto: iStockphoto.com

Chození do banky bude minulostí. Čechům se zalíbilo digitální bankovnictví

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

Téměř pětina bankovních klientů chce i po uvolnění karanténních opatření na základě zkušeností z doby pandemie více využívat digitální bankovnictví. Většina ale zároveň považuje osobní kontakt s bankéřem na pobočce za nenahraditelný, a to zejména v oblasti hypotečního, investičního a penzijního poradenství. Vyplývá to z výsledků aktuálního průzkumu projektu Česko v datech.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Téměř pětina bankovních klientů chce i po uvolnění karanténních opatření na základě zkušeností z doby pandemie více využívat digitální bankovnictví. Většina ale zároveň považuje osobní kontakt s bankéřem na pobočce za nenahraditelný, a to zejména v oblasti hypotečního, investičního a penzijního poradenství. Vyplývá to z výsledků aktuálního průzkumu projektu Česko v datech.

Související článek

Češi si zamilovali platit přes chytré hodinky. Na ruce je nosí každý desátý

Česko je sedmou zemí v Evropě podle počtu plateb prostřednictvím chytrých hodinek, náramků a další nositelné elektroniky. První trojici tvoří Nizozemsko, Velká Británie a Švýcarsko. Celkový počet plateb přes nositelná zařízení v Evropě letos vzrostl na osminásobek v porovnání s rokem 2018. V regionu se nyní jednašedesát procent všech plateb v obchodech uskuteční bezkontaktně, což představuje nárůst o čtvrtinu. Vyplývá to ze studie společnosti Mastercard.

Preventivní opatření v době koronaviru se dotkla i bankovních poboček. Během pandemie je navštívilo jen 19 % Čechů, jak vyplývá z průzkumu analytického projektu Česko v datech. Tři čtvrtiny lidí pobočku vůbec navštívit nepotřebovaly. Více než 40 % respondentů dokázalo všechny potřebné záležitosti vyřídit v internetovém nebo mobilním bankovnictví. „Pokud už někdo banku navštívil, mířil tam kvůli vkladu nebo výběru hotovosti,“ říká Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.

Častější využívání online bankovnictví může být nejvýraznější změnou v přístupu k bankovním službám, kterou po sobě pandemie zanechá. Do budoucna jej chce více používat 18 % respondentů. Plánují to především lidé se základním vzděláním, kteří také nejčastěji uvádějí, že během karanténních opatření řešili své finanční záležitosti přes internet více než předtím. Každý pátý z nich si navíc myslí, že bude přímo na pobočku chodit méně často.

Fakt, že pandemie urychlila využívání digitálního bankovnictví, potvrzuje i ředitel pro prodej a zákaznickou péči České spořitelny Marek Blaha. „V průběhu pandemie začalo pravidelně využívat bezhotovostní platby více než 100 tisíc klientů, což představuje třetinu ze všech klientů, kteří do té doby preferovali hotovost. O 30 % se v pandemii zároveň zvýšilo využívání mobilních plateb.“ Téměř tři čtvrtiny lidí, kteří už před pandemií upřednostňovali platbu kartou či mobilem, chtějí po skončení karanténních opatření bezhotovostní platby využívat ještě více než dříve, vyplynulo navíc z průzkumu Kantar ze druhé poloviny března.

Související článek

Čechy láká život mimo systém. Bodují kryptoměny i život bez omezení úřady a bankami

Kryptoměny, státy vznikající mimo běžný systém mezinárodního práva, komunitní ekonomika, na které se nepodílejí banky ani finanční úřady. Pro někoho znepokojivé sny anarchistů, pro jiné představa, jak zásadně vylepšit svět kolem nás. O tom, zda a jak lze „vystoupit“ ze současného systému, se mluvilo na vyprodané pražské konferenci Hackers Congress.

Blaha z České spořitelny zároveň upozorňuje, že klienti navštěvují pobočky zejména proto, aby se poradili o svých financích a hospodaření. „Hotovostní operace, jako jsou platby nebo výběry na přepážce, představují už pouze zhruba 10 % ze všech interakcí klientů na našich pobočkách. Zbývajících 90 % interakcí představuje poradenství týkající se správy osobních a rodinných financí zejména v oblasti bydlení, investic, pojištění a penze,“ vysvětluje.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama