ilustrační foto: archiv redakce

Virtuální pilot s umělou inteligencí od české firmy pomůže bezpečně řídit letadlo

Firmy chytřeAktuality 1 min čtení

Česká společnost Central European Aerospace Corporation (CEAC) vyvinula virtuálního instruktora pro piloty, který má odstraňovat nedostatky při řízení letadel. Mobilní aplikace využívající umělou inteligenci má být dokončena do poloviny letošního roku a poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple. O projekt pod názvem AFI-X financovaný z evropských fondů projevili již zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Česká společnost Central European Aerospace Corporation (CEAC) vyvinula virtuálního instruktora pro piloty, který má odstraňovat nedostatky při řízení letadel. Mobilní aplikace využívající umělou inteligenci má být dokončena do poloviny letošního roku a poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple. O projekt pod názvem AFI-X financovaný z evropských fondů projevili již zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020.

Související článek

Umělá inteligence v boji. O smrti nepřítele rozhoduje počítač

Ďábelsky chytré bojové vozidlo si razí cestu bitevním polem. Samo během tisíciny sekundy vyhodnotí, jestli dokáže zdolat velký balvan v cestě, nebo jestli ho musí objet. Najednou se na obzoru z boku, kam se zrovna nikdo z posádky nedívá, vyhoupne zpoza terénu nepřátelský obrněný transportér. Než ale stihne zaútočit, systémy ve vozidle ho zaznamenají, zaměří, věž se automaticky otočí a jediným výstřelem z děla nepřítele zneškodní. O vše se přitom stará umělá inteligence, posádka jen dohlíží na správné fungování.

„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve třídimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky. Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci. Náš umělý letecký instruktor řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit," uvedl výkonný ředitel CEAC Martin Balda.

Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit. Aplikace v mobilu nebo tabletu pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu například rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.

Související článek

V rámci „chytrého nebe“ chce stát testovat drony

Stát chce v Česku vytvořit testovací prostředí pro drony pro testování nejnovějších světových trendů v oblasti bezpilotního letectví. Oznámilo to ministerstvo dopravy. V ČR je evidována zhruba tisícovka profesionálně využívaných dronů, další desetitisíce jsou používány rekreačně.

Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama