foto: iStockphoto.com

Praha se od Brna může učit. Brno iD je dokonalý systém pro využití služeb města

Města chytřetéma 6 min čtení

Čtvrtý rok bezproblémového fungování, 130 000 uživatelů a náklady dodnes čítající necelých 5 milionů korun. To je parádní vizitka městské elektronické identity Brno iD, která strčí do kapsy všechny podobné pokusy elektronizovat komunikaci s městskými institucemi nejen v Praze, ale i jinde v Česku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Čtvrtý rok bezproblémového fungování, 130 000 uživatelů a náklady dodnes čítající necelých 5 milionů korun. To je parádní vizitka městské elektronické identity Brno iD, která strčí do kapsy všechny podobné pokusy elektronizovat komunikaci s městskými institucemi nejen v Praze, ale i jinde v Česku.

Související článek

Chytré Brno? Hyperloop do Vídně i aplikace, která řekne, kde to nejvíc smrdí

Moravská metropole na chytré image pracuje dlouhodobě – domovské město elitní technické univerzity VUT o sobě často hrdě tvrdí, že se chce stát zdejší obdobou Silicon Valley, a k tomu pochopitelně moderní inteligentní funkce patří. O titul nejchytřejšího velkého města v Česku se Brno přetahuje hlavně s Prahou a Plzní. A vůbec si v tom nevede zle.

Na jih Moravy se z Prahy jezdí hlavně za relaxem do vinných sklepů. Za pozornost ovšem stojí i elektronické projekty, které významně zvyšují pohodlí obyvatel Brna a okolí. Městský e-shop Brno iD je místem, kde lze po přihlášení nakupovat elektronické předplatní jízdenky pro MHD (tzv. šalinkarty), vyřešit platbu odpadů za všechny členy rodiny, obsluhovat nastavení rezidentního parkování, dobít si čipové hodinky na městské bazény a koupaliště nebo třeba prodloužit registraci v knihovně.

Brno iD aktuálně nabízí osm modulů, mezi nimiž nechybí ani hlasování v participativním rozpočtu, anketách města nebo čerstvě přidaný modul ke správě pronájmů hrobových míst. Vize růstu e-shopu jsou bohaté. Za projektem stojí především Jan Žák pracující pro Dopravní podnik města Brna (DPMB), který e-shop provozuje s podporou města. „Od počátku vývoje jsme díky podpoře a dohodě s Brnem věděli, že toho bude umět víc než jen prodávat elektronické jízdenky na MHD. Směřování Brno iD je na správné koleji, což lze vidět na stále rostoucím zájmu uživatelů,“ vysvětluje a dodává, že jich je v současné době přes 130 tisíc.

Hlavně nedopadnout jako v Praze

Start projektu se datuje k prvnímu lednu 2017, kdy byl spuštěn po třech měsících vývoje výhradně v režii DPMB, pod jehož dozorem e-shop vytvořil externí dodavatel. Další rozvoj projektu do dnešní, finální fáze se pak nesl v duchu jednoduchého centrálního přístupu k městským institucím z jednoho účtu s dodržením rozumných nákladů.

Související článek

Jak obstála česká chytrá města v mezinárodní konkurenci?

Česká chytrá města se začínají prosazovat i v mezinárodní konkurenci. Využívají drony, autonomní řízení, roboty, zajímají se o kybernetickou bezpečnost, data využívají pro digitalizaci, plánují systémy pro nabíjení elektromobilů. A samozřejmě se věnují i zadržení vody v půdě. Výsledky mezinárodní soutěže Chytrá města pro budoucnost, v níž bodovaly i projekty z Polska a Slovenska, ukazují, že radnice řady českých měst se na budoucnost připravují velmi důkladně.

Tehdejším velkým varováním byly astronomicky vysoké vynaložené částky na podobný projekt v Praze, kdy jen vývoj Opencard stál neskutečných 665 milionů korun a následný provoz pak skoro miliardu. DPMB na to šel chytře, dodavatele jednotlivých modulů si hlídal sám, a výsledek se dostavil. „Náklady na spuštění e-shopu a pořízení veškerého hardwaru nepřevýšily 2 miliony korun a do následného rozvoje se dodneška investovaly asi 3 miliony,“ upřesňuje Vít Prýgl, vedoucí tarifního odboru DPMB. „V nákladech jsou investice za nové městské moduly a také různé vylepšování elektronických šalinkaret a mnoha souvisejících funkcí, například online ověřování statusu studentů i jízdenek na MHD,“ dodává Žák.

Pro všechny z Brna, lontu i náplavy

E-shop Brno iD může využít každý, kdo využívá služby města Brna, není tu podmínka trvalého bydliště ve městě. Začít lze okamžitě po registraci, kam lidé zadají svůj mail a zvolí si heslo. Díky tomu se rovnou dostanou do základního režimu Basic pro obsloužení většiny modulů, mezi které patří nákupy elektronických jízdenek na MHD, platby odpadů, pořízení turistických karet, zážitků do ZOO a dobíjení čipových hodinek ke vstupům na bazény.

Pokud si uživatel ověří svoji identitu předložením občanského průkazu na některém z kontaktních míst (prodejny DPMB či městské knihovny), přepne se mu účet na režim Full. Od té chvíle může v rámci Brno iD hlasovat v městských anketách (třeba o názvu nové lodi dopravního podniku nebo projektech participativního rozpočtu města), spárovat si s platformou čtenářský účet Knihovny Jiřího Mahena (kde se dostane do evidence zápůjček, dluhů, platnosti registrace čtenáře a k jiným informacím) a taky třeba spravovat pronájmy míst na Brněnských hřbitovech online.

Počínaje lednem 2020 se dá v platformě rovněž řešit vše kolem rezidentního parkování ve městě, které se postupně rozšiřuje do všech jeho částí. Brno iD umí založit osobní stránku uživatele nebo ji propojit s tou stávající z webu parkovanivbrne.cz. Pak se nabízí detailní přehled stávajících oprávnění včetně možnosti zařízení nových povolení (např. k vjezdu a parkování pro stěhováky v historickém centru města), včetně využití volných parkovacích hodin pro návštěvy apod.

V systému se mohou registrovat i turisté. Ti si nakoupí karty BRNOPAS s výhodnějšími vstupenkami do pěti hlavních turistických lákadel v Brně a platností 1, 2 nebo 3 dny. V ceně BRNOPAS je i jízdenka na MHD. Ten jednodenní vyjde na 290 Kč a součástí jsou vstupy na zahrady brněnských vil, věž Staré radnice, do brněnského podzemí, katedrály sv. Petra a Pavla a do ZOO.

Mezi nejpopulárnější moduly e-shopu však rozhodně patří nákupy elektronických jízdenek na MHD. „Elektronická šalinkarta nevyžaduje koupi speciální karty, lze ji přiřadit ke stávající platební kartě typu Visa či Mastercard. V případě ztráty karty pak kupon jednoduše majitel přiřadí k nové kartě,“ objasnil výhody Jan Žák. Pokud cestující nechtějí využít stávající bankovní karty, mohou si za 99 Kč koupit tzv. anonymní kartu, nebo si jako nosič jízdenky zvolit NFC štítek či telefon s NFC a podporou Google Pay a Apple Pay.

V souvislosti s nákupem elektronických jízdenek si mají možnost v systému ověřovat status studenta cestující z brněnských vysokých škol. Studentský status se jim pak automaticky obnovuje a prodlužuje. Díky tomu nemusejí mladí stát fronty s papírovým potvrzením u přepážek, vše vyřeší online. Dosud si jich takto vyřídilo zlevněné jízdné na dvacet tisíc.

Brno iD je pro brněnský dopravní podnik důležitým prodejním kanálem. Za rok 2019 se v e-shopu nakoupilo za 306,5 milionu korun, z toho jízdenky městu a dopravci přinesly 251 milionů. Meziročně se v porovnání s rokem 2018 prodalo o 60 % jízdenek víc. V konkrétních číslech je to v prvním roce 50 000 prodaných jízdenek, loni pak 81 000 kuponů. Funkční systém tak má evidentně co nabídnout.

Související článek

Brno první v Evropě. Mobilní aplikaci pro bezdomovce a lidi na drogách najdete nejblíž v USA

Když se v Brně řekne čára, většina místních si představí ulici Česká v centru města, která odedávna slouží jako místo k setkávání.  Řadu dalších pak možná napadne kokain sesypaný do úhledné linky připravený k užití. Oba významy chce spojit brněnská aplikace pro mobilní telefony s názvem Čára, v níž najdou uživatelé především z řad drogově závislých i bezdomovců informace, které jim pomohou přežít.

DPMB motivuje cestující k využití elektronických jízdenek i tím, že za kontroly revizorem obdrží bonusové body. Ty se pak dají vložit do soutěže o tři roční nepřenosné předplatní jízdenky. Kontroly revizory probíhají jednoduše – vlastní certifikované čtečky, na nichž se po přiložení karet ukazují jména a fotografie cestujících a jejich platné jízdenky. Čtečky neumí číst platební karty jiným způsobem a už vůbec nemohou provádět platby.

V e-shopu lze rovněž pohodlně na pár kliků uplatnit žádost o městskou dotaci pro obyvatele Brna, kdy lidé dostanou 1 425 Kč zpět za nákup roční šalinkarty. Tento příspěvek loni využilo 36 000 zájemců, podmínkou pro jeho získání je mít řádně zaplacené poplatky za odpady.

Identita bude posilovat

Brno iD se může spolehnout na podporu města, což dokládá prohlášení z konce roku 2019. V něm stojí, že radní města Brna schválili novou smlouvu mezi Brnem a Dopravním podnikem města Brna pro další rozvoj služeb dostupných na e-shopu Brno iD. Nová smlouva na dobu neurčitou přináší částku investice ve výši 1 950 000 Kč bez DPH, což by mělo vydržet na další dva roky vylepšování e-shopu.

Související článek

Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty

Tři čtvrtiny Brna leží téměř na rovině. Přesto se po nich téměř nedá bezpečně jezdit na kole. Rozvoj cyklodopravy v moravské metropoli stagnuje už řadu let a zlepšení situace není zatím v dohledu. Nejen takové zjištění ukazuje on-line aplikace nazvaná Cyklodoprava v Brně, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

„V rámci rozvoje portálu pro občany připravujeme nové digitální služby, zejména pak již v minulosti avizovanou možnost centralizované rezervace a nákupu vstupného na akce městských divadel a filharmonie nebo třeba na hvězdárnu. Mezi další rozvojové plány patří různá upozornění, například na bloková čištění, objízdné trasy, či úhrada všech typů místních poplatků,“ uvedl náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama