Foto: iStockphoto.com

Když o vás v obchodě vědí téměř všechno. Minority Report 2.0 i při nákupu tenisek

Firmy chytřetéma 6 min čtení

Stojíte v nákupním centru před sportovním obchodem a váháte, jestli vstoupit dovnitř. A v tu chvíli se na velkém displeji vedle vchodu rozsvítí reklama zrovna na boty, o kterých právě uvažujete. Ti mi snad čtou myšlenky, řeknete si. Váhání je pryč a vy pevným krokem míříte k regálu s teniskami – dnes si je zkrátka odnesete. 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Stojíte v nákupním centru před sportovním obchodem a váháte, jestli vstoupit dovnitř. A v tu chvíli se na velkém displeji vedle vchodu rozsvítí reklama zrovna na boty, o kterých právě uvažujete. Ti mi snad čtou myšlenky, řeknete si. Váhání je pryč a vy pevným krokem míříte k regálu s teniskami – dnes si je zkrátka odnesete. 

Související článek

Petr Baudiš: Možná si budeme muset projít něčím špatným, abychom začali regulovat umělou inteligenci

Využití umělé inteligence může být prospěšné, ale i hodně nebezpečné. Jak to chtějí odborníci na umělou inteligenci řešit? Jak umělá inteligence pracuje s předsudky a jak nás ovlivní v budoucnu? 

Náhoda? Ani náhodou. Přesně tak funguje moderní obchod v éře inteligentní strojové komunikace, a v budoucnu to bude běžný standard. Už v okamžiku, kdy zákazník před vchodem váhá, jestli vejít, nebo ne, ho sleduje kamera nad vstupním prostorem. Obraz během pár sekund automaticky vyhodnocuje chytré datové centrum. Pokud už zákazník v obchodě někdy nakupoval, nejlépe v jeho e-shopu, měl systém jednoduchou práci – prostě si přiřadil jeho obličej k minulým nákupům nebo jen k brouzdání v katalogu. A vzhledem k tomu, že se zákazník v minulosti o běžecké boty už několikrát zajímal, šel najisto.

Ale i pokud nakupující obchod navštíví poprvé, má inteligentní technologie dost informací, aby si jej dokázala nějak zařadit. Z kamerového záznamu dovede relativně slušně odhadnout nejen pohlaví a přibližný věk, ale i momentální náladu, případně sociální status či zájmy. A vzápětí se snaží nabídnout zboží, o které by podle strojového vyhodnocení měl mít zákazník největší zájem.

Kamenné obchody stagnují

Personalizovaná reklama samozřejmě není nic nového. Zná ji každý, kdo něco někdy vyhledával na internetu – stačí, abyste si ty běžecké boty zadali do Googlu, a příštích pár dnů na vás budou reklamy na adidasky či pumy vyskakovat z každé druhé webové stránky. Novinkou je ovšem fyzická přítomnost personalizované reklamy přímo v reálu v obchodech, tedy přesně to, co před více než patnácti lety s mrazivou přesností předpověděli autoři filmu Minority Report. Jinak to ovšem nejspíš nepůjde, pokud mají kamenné obchody v digitální éře přežít.

„Spousta manažerů usoudila, že digitalizace znamená, že se na webu zřídí obyčejný e-shop a marketing bude dávat reklamy na Facebook. Tak to nefunguje,“ říká Nikola Pleska ze společnosti Microsoft. -

„Maloobchod, který po několik desetiletí stabilně rostl, v posledních letech stagnuje nebo se propadá,“ vysvětluje Nikola Pleska, odborník na digitalizaci retailu ze společnosti Microsoft. Právě ta se o vyhodnocování strojových informací z obchodů stará nejčastěji. Využívá k tomu komplexní systém kognitivních služeb Microsoft Azure. „V USA se jakž takž daří leda tak Walmartu, jiné velké řetězce jsou na tom celkem bídně, a u nás je to ještě horší. Spousta manažerů zjevně před pár lety usoudila, že digitalizace znamená, že se na webu obchodu zřídí nějaký obyčejný e-shop a marketing bude dávat reklamy na Facebook místo do novin. A řídí se tím dodnes, ačkoli průzkumy jasně ukazují, že to nefunguje,“ dodává Pleska.

Související článek

Chytré technologie v obchodech nastupují. Peníze z kapes zákazníků tahají mnohem snáz

Obchody se toho snaží prodat co nejvíc a pomáhají si k tomu různými triky. Používají ale při lovu na zákazníka i chytré technologie? Některé ano. Už brzy si ve velkém začneme zvykat třeba na digitální cenovky, kde obchodník bude smět cenu zboží během okamžiku upravit podle toho, jaký o něj v danou chvíli bude zájem.

Zatímco tradiční řetězce stagnují, podniky zrozené již na digitální bázi válcují vše, co jim přijde do cesty. Amazon od roku 2006 zaznamenal růst tržní kapitalizace na zhruba 46 násobek (ze 17,6 na cca 816 miliard dolarů), u nás sklízí podobně výrazné úspěchy Alza. Jsou tedy kamenné obchody úplně na odpis? „Určitě ne,“ vrtí hlavou Pleska. „Spousta lidí si bude vždy chtít prohlédnout zboží na vlastní oči, nakupování je navíc i sociální záležitost. Jen se řetězce musejí začít chovat jinak – využít všech možností, které jim digitální technologie dává. To znamená mnohem lépe propojit e-shopy a kamenné prodejny a využívat dostupné informace tak, aby to zákazníky zaujalo.“

Jak uspořádat prodejnu

Ještě než vás systém přímo v obchodě osloví s nabídkou zboží na míru, je dobré uspořádat si prodejnu tak, aby v ní každý přirozeně našel, co ho nejvíc zajímá. Český Microsoft si pro tyto účely zřídil vzorový „obchod“ přímo ve svém pražském sídle. „Kam se podíváte, tam jsou nějaké senzory,“ ukazuje kolem sebe během prohlídky Nikola Pleska. „Snímají přítomnost lidí a pohyb v reálném čase a v kombinaci s kamerovými záznamy z nich lze dostat komplexní a velmi přesná data o tom, jak se vám v obchodě zákazníci pohybují.“

Všechna data se vzápětí zobrazí v přehledných tabulkách, grafech a mapách. Nezasvěcenému oku může připadat až zneklidňující, kolik toho ze zdánlivě chaotického pohybu dokáže systém vyčíst. Asi nejpůsobivější jsou tzv. proudy – manažeři mají perfektní, dokonale graficky zpracovaný přehled o tom, po jakých trajektoriích se lidé v obchodě přesouvají. Které regály je zajímají více a které méně, kolik času stráví ve frontě před pokladnami, jakým směrem se přitom dívají. Ví i to, kudy chodí muži a kudy spíš ženy, co zajímá lidi v různých věkových kategoriích. Z toho všeho se samozřejmě dá odvodit mnohem efektivnější systém uspořádání zboží, než z prachem zapadaných marketingových pouček o tom, co je dobré v regálu umístit do výše očí.

Nákup s osobním asistentem

Opouštíme zákoutí s tabulkami a grafy na monitorech a přecházíme přímo mezi regály ve vzorové prodejně – čeká nás nákup budoucnosti. Protože jde jen o simulátor, jsou na stěně připevněné monitory s obrazem z kamer (ty samozřejmě v reálu klienti nevidí, jsou k dispozici ve „velicím centru“ v zázemí). Kamera si mě okamžitě najde, udělá mi kolem hlavy čtvereček a zobrazí základní údaje. Systém ve mně okamžitě poznal muže, galantně mi ubral pár let a oznámil, že mám dobrou náladu. Když jsem se zamračil a přimhouřil oči, změnil status na „smutek“.

Související článek

Chytrá bota Nike si sama utáhne tkaničky. Víme, na kolik takový komfort vyjde

Nike Adapt BB je chytrá bota pro basketbalisty, která sama dokáže utáhnout tkaničky. Během sportovního výkonu se noha zvětšuje či zmenšuje až o půl velikosti. Kdyby tomu sportovci mohli přizpůsobit svou obuv, měli by nohu pevnější nebo prokrvenější ve chvílích, kdy to opravdu potřebují. Jenže přezouvat se v průběhu zápasu je nemožné.

Přicházím k regálu s elektronikou a zkoumavě prohlížím tablet Microsoft Surface. Beru ho do ruky a otáčím ze všech stran, pak ho zase vracím na místo a naznačuji, že se přesunu jinam. V tu chvíli se na displeji vedle regálu objeví sympatický vousáč, představí se jako Henry a začne na mě hovořit, respektive mi psát texty. Vychvaluje přednosti Surface, načež nabízí ještě jeden podobný přístroj, údajně ještě vhodnější pro mou věkovou kategorii. Když omluvně krčím rameny a znovu naznačuji odchod, tasí na mě Henry těžký kalibr – na kterýkoli z obou přístrojů můžu mít, že jsem to já, desetiprocentní slevu. „Výši slevy může systém nastavit automaticky, nebo ji může v reálném čase ovlivnit obsluha ze zázemí,“ vysvětluje Pleska.

Prodejce může mít například přehled o tom, kudy se lidé v obchodě přesouvají, jakým směrem se nejčastěji dívají u pokladen i které regály je zajímají více a které méně. -

Takto vypadá komunikace s neznámým, neregistrovaným zákazníkem, který vstoupil do prodejny poprvé. Pokud jde ale o „známou firmu“ s registrací v e-shopu a historií nákupů, chová se systém samozřejmě ještě mnohem sofistikovaněji. Pozná se to v okamžiku, kdy mezi regály přichází Pleska. Vybírá si zimní outdoorovou bundu a platí ji, načež se Henry objevuje na obrazovce znovu, ovšem nyní už ve stylizovaném videu někde na zasněžených ledových pláních.

S robotem „na tykačku“

Oslovuje zákazníka jménem („ahoj, Nikolo“) a ve vánici z batohu vytahuje další zimní oblečení – boty, čepici, rukavice. A samozřejmě vysvětluje, že ta skvělá bunda je sice základ, ale až Nikola bude chystat výpravu do Alp, bude toho potřebovat podstatně víc. A když zákazník váhá, následuje kromě nabídky slevy i speciální, personalizovaná nabídka spotřebního úvěru a splátek. „V reálném obchodě by se v nějakém vedlejším oddělení v tuto chvíli aktivovala robotická konverzace na monitoru, která by umožnila uzavřít úvěrovou smlouvu během několika minut,“ vysvětluje Pleska.

Související článek

Tovární byznys se mění. Přichází doba robotická

Lidí ochotných pracovat je málo. Už i Česko, které roky těžilo z levné pracovní síly, naplno začíná chápat, že část práce zkrátka musí přebrat roboti. Dokazují to přibývající továrny, kde už na roboty, často lépe řečeno koboty, vsadili. A potvrdil to třeba i poslední brněnský Mezinárodní strojírenský veletrh, kde se to jimi jen hemžilo. Roboti dokáží nahradit pracovníka u pásu nebo pohazovat těžkými nástroji. Jejich ruce ale už také začínají vidět.

Minority Report lze brát jako příběh o cestě do pekel dlážděné dobrými úmysly – a ani tahle masivní personalizovaná reklama v obchodech nejspíš nebude sedět každému. Lze namítnout, že při „kamenném“ nakupování je hlavním přínosem kontakt s odborníky ochotnými poradit na míru, a ty dost dobře nelze nahradit robotem, i kdyby Henry na obrazovce dělal stojky. Ale možnosti nové technologie jsou každopádně hodně přesvědčivé, a pokud by ji vedení obchodu dokázalo vhodně spojit právě s odborným lidským přístupem, může tím nakupování skutečně zpříjemnit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama