foto: Shutterstock

Učebnice fyziky pro 21. století: rozšířená realita přibližuje dětem obávaný předmět

Věci chytřetéma 4 min čtení

Několikasetstránkové bichle plné textu a technických náčrtků nejsou nic, co by dnešní děti zaujalo. I proto je fyzika dlouhodobě jedním z nejméně oblíbených školních předmětů. Změnit to chce startup Vividbooks, který kombinuje nejnovější technologie spolu s poučkou „škola hrou“.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Několikasetstránkové bichle plné textu a technických náčrtků nejsou nic, co by dnešní děti zaujalo. I proto je fyzika dlouhodobě jedním z nejméně oblíbených školních předmětů. Změnit to chce startup Vividbooks, který kombinuje nejnovější technologie spolu s poučkou „škola hrou“.

Související článek

T-Mobile zdvojnásobil pomoc školám. Rychlá data zdarma dá 20 000 žáků

T-Mobile se pro obrovský zájem rozhodl navýšit svou pomoc základním školám na 20 000 SIM karet s neomezenými daty pro žáky, kteří se nemohou účastnit online výuky a jejich rodiny jsou v tíživé finanční situaci.

Za startupem Vividbooks, který má v plánu vytvořit řadu učebnic pracujících s rozšířenou realitou, stojí sedmadvacetiletý český grafický designér Vítek Škop. V platformě dostupné pro iOS a webový prohlížeč (na verzi pro Android se pracuje) je zatím k dispozici učebnice fyziky pro druhý stupeň základních škol, autoři ale slibují, že časem přidají i další předměty.

Tým, který stojí za Vividbooks -

V tuto chvíli se obsah učebnice skládá z kapitol o síle, kapalinách a plynech, optice a energii. Další oblasti by měly přibýt v průběhu tohoto a příštího roku, projekt počítá například s lekcemi jaderné fyziky anebo naukou o vesmíru.

V každé z lekcí si žák přečte úvod do problematiky, dále v nich najde otázky, které by si měl promyslet a na které by měl najít sám odpovědi. Největší změna oproti klasickým učebnicím ale přichází ve chvíli, kdy si vytiskne pracovní listy s kresbami. Pokud ně zamíří tablet nebo mobilní telefon, kresby se rozpohybují a doplní je zvukové efekty.

Kniha psaná lidskou řečí

Animace mají za cíl ukázat problematiku z praktické stránky, a hlavně děti přinutit k uvažování – tak, aby k závěru došly samy a pouze ho nevyčetly z knihy. Vše působí skutečně zábavně, rozpohybované kresby výuku osvěží, takže mají děti vyšší šanci si znalosti pořádně upevnit a zapamatovat.

Související článek

Filmový festival pro děti Juniorfest letos míří do online světa

Měl to být 13. ročník festivalu filmů, kde se potkají tisíce dětí. Místo toho nastává velký online pokus. Zatímco loni se pořadatelé Juniorfestu dostali do pěti měst a napočítali 14,5 tisíce návštěvníků, teď se kvůli koronaviru akce přesouvá na internet.

Platformu už tvůrci představil fyzikářům, používají ji například na Základní škole K.V. Raise v Lázních Bělohrad, kde jsou s ní velmi spokojeni. Pedagogové oceňují hlavně přístupnost tohoto řešení, a to jak pro žáky, tak i pro učitele, kteří mají s učebnicí pracovat a jsou perfektně metodologicky vedeni: „Co se týká textů knihy, tak konkrétně Vividbooks je psaná „lidskou“ řečí, nejedná se o složité, dětem nic neříkající poučky a definice. Taková učebnice fyziky na českém trhu chyběla. Učitel zase oceňuje perfektně zpracovanou metodickou příručku, kde je vše, co má být: cíl hodiny, otázky, vyřešené odpovědi, cíl odpovědi, zápis hodiny,“ zhodnotil ředitel školy Jaroslav Jirásko.

Rozšířená realita se dětem líbí

Využití moderních technologií je zcela v souladu s tím, co mají dnešní děti rády. „V případě Vividbooks se jedná o rozšířenou realitu, což je pro dnešní mladé velmi atraktivní. Je to pro ně daleko větší zážitek, pracují s tablety, „ožije jim papír.“ Nejhezčí zážitky jsou, když se děti poprvé setkají s učebnicí. I ti největší odpůrci fyziky se zapojí, vidíme zájem a mnohdy i radost a úsměv,“ vysvětluje Jaroslav Jirásko.

Učebnice Vividbooks na základní škole v Lázních Bělohrad využívají standardně při výuce: „Při běžném režimu je používáme tak, že děti pracují s tablety a vytištěnými pracovními listy. Buď každý sám, nebo ve variantě práce ve skupině, kdy děti mají možnost diskutovat nad tématem. K tomu máme na interaktivní tabuli otevřenou Vividbook, kde následně vše řešíme společně. Debatujeme o tom, k čemu děti dospěly ve skupinách,“ uvádí Jaroslav Jirásko.

Učebnici během jarní koronakrize vyzkoušela i Renata Malá, podle které jde o velmi užitečný nástroj, který pomůže pochopit učivo fyziky i těm méně nadaným dětem. „Když jsem se učila s dcerou doma, hodně jsme spoléhali na videa na YouTube, kde je od různých lidí látka docela hezky vysvětlená. Ale jenom koukat na videa je samo o sobě hrozně pasivní. Učebnice s rozšířenou realitou v sobě kombinuje jak zajímavý vizuální obsah, tak i výzvu k dítěti, aby něco aktivně dělalo,“ popisuje.

Související článek

Online výuku narušují záškodníci. Jak se proti nim bránit?

Na sociálních sítích se začínají objevovat negativní zážitky učitelů, kterým do digitálních tříd vstupují lidé, kteří tam nemají co dělat. V hodině vyrušují, zesměšňují učitele a spolužáky, všechno si nahrávají a sdílejí na internetu. Jak se jim bránit?

Fyzika živoucí a praktická

Děti se zatím do lavic nevracejí, ale učebnice v Lázních Bělohrad používají i nadále: „Teď během distanční výuky také využíváme učebnici. Pracujeme pomocí sdílené obrazovky učitelského počítače, kde pouštíme animace. Pro děti jsou připravené otázky, kterými se je snažíme motivovat, aby nad tématem přemýšlely. Vividbooks celkově vede k snadnějšímu pochopení tématu.

Záměrem učebnice je představit fyziku nikoliv jako suchopárnou vědu, ale coby živoucí, praktickou a zábavnou disciplínu a tím třeba přitáhnout více dětí ke studiu technických disciplín,“ dodal ředitel školy.

Vividbooks doposud poskytli mnoho licencí učebnice zdarma, navíc by chtěli co nejdříve představit verzi pro Android. Ne každá škola si totiž může dovolit iPady. „Během korona krize jsme rozdali na 3000 licencí. Lidem jsme rádi pomohli, dostali jsme navíc zpětnou vazbou od mnoha rodičů i učitelů se kterými jsme doteď v kontaktu. Teď doufáme, že si učebnice začnou pořizovat jak školy, tak jednotlivé rodiny, což je pro vývoj dalších předmětů nezbytné,“ uzavírá Škop.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama