Zdroj: Volkswagen

Auta bez řidiče pro všechny. Bez jedné věci se ale neobejdeme

Věci chytřetéma 3 min čtení

Jaké jsou nejnovější trendy ve vývoji samořiditelných aut? Na největším světovém veletrhu elektroniky CES v Las Vegas byly nedávno k vidění nejen krásné hračky a nejmodernější technologie, ale i řada přednášek a diskusí, kterých se účastnily světové špičky v oborech, jež proměňují svět. Jedna z nich se zaměřila právě na autonomní vozidla a 5G sítě.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jaké jsou nejnovější trendy ve vývoji samořiditelných aut? Na největším světovém veletrhu elektroniky CES v Las Vegas byly nedávno k vidění nejen krásné hračky a nejmodernější technologie, ale i řada přednášek a diskusí, kterých se účastnily světové špičky v oborech, jež proměňují svět. Jedna z nich se zaměřila právě na autonomní vozidla a 5G sítě.

Související článek

Pražské letiště chce vozit pasažéry minibusem bez řidiče. Už za rok

V Česku už se možná brzy svezeme samořiditelným autem. Nebude to ale na běžné silnici. Autonomní minibus chce pro přepravu pasažérů podle deníku MF Dnes začít používat Letiště Václava Havla. Zatím se ale čeká, až provoz takového vozidla schválí Parlament. Stát by se to mohlo už v polovině příštího roku.

Diskuse s názvem 5G a auta bez řidiče – Pravidla a plán cesty měla hvězdné obsazení. Účastnili se jí totiž vrcholní manažeři velkých firem Samsung, Waymo, což je projekt Googlu pro autonomní vozy, a amerického operátora Verizon.

5G jako základ

Pro Melissu Tyeovou zastupující Verizon jsou klíčem k veškerému budoucímu vývoji sítě 5G. Tyeová v 5G vidí víc než jen nový standard. „Je to základ nové průmyslové revoluce. Cokoli se dá připojit, to se také připojí.“ Autonomní auta jsou pro ni přirozeným výsledkem tohoto stavu podobně jako chytrá města. Bez 5G si je nedovede představit už proto, že jejich masivnější nasazení bude znamenat obrovské množství dat, které by starší sítě nezvládly. „Další nutnou podmínkou bude mnohem hustší síť datových uzlových bodů, rovněž typická pro 5G,“ dodala Tyeová.

Podle Tekedry Mawakamové z Waymo souvisí vývoj autonomních aut, jemuž se její firma věnuje už deset let, především se zvyšováním bezpečnostních standardů v dopravě. Zakladatelé společnosti Waymo si podle jejích slov položili základní otázku: „Má-li moderní technologie přispívat ke zlepšování lidského života, jak může přispět k bezpečnějšímu provozu na silnicích?“

Související článek

CES 2019: Už víme, jak vypadá automobilová budoucnost

Jaké to je, projet se po jednom z nejslavnějších bulvárů světa v autě bez řidiče, které jako by vypadlo z Blade Runnera? Co se stane, když se Tesla střetne s robotem – a opravdu za havárii může auto? Jak vypadá autonomní Audi s obřím LED panelem místo přední i zadní masky? Na to vše dal odpověď veletrh CES, na kterém chytré a autonomní vozy hrají čím dál tím důležitější úlohu.

Mawakamová tvrdí, že auta bez řidiče výrazně rozšíří možnosti i lidem, pro něž je dnes individuální doprava hůře dostupná. „Dvacet až třicet milionů lidí ve Spojených státech nemůže řídit, brání jim v tom zjevná nebo skrytá postižení,“ vysvětluje. Pilotní program veřejné autonomní dopravy spustilo Waymo v roce 2017 ve městě Chandler ve státě Arizona, loni ho rozšířilo i do arizonské metropole Phoenixu. Po dvou letech tamější obyvatelé podle Mawakamové už chápou, v čem přednosti autonomní dopravy spočívají. „Není to žádné kouzlo ani věda, prostě obyčejné přemisťování z bodu A do bodu B. Každodenní záležitost, způsob, jak si zajet na nákup nebo dopravit děti po škole na trénink. Jenže vy se o to prakticky nemusíte starat. Prostě vám to usnadní život.“

Život v chytré komunitě

Podle všech zúčastněných budou samořidicí auta nedílně patřit k životu takzvané chytré komunity, což je módní americké označení pro společnost nastupující generace. Ta se již narodila do digitálního věku a nedovede si život bez moderních propojených technologií představit. Melissa Tyeová i John Godfrey ze Samsungu se shodli, že základem chytré komunity tudíž musí být moderní datová síť, v nejbližší budoucnosti tedy 5G.

Tekedra Mawakamová z Waymo tvrdí, že se v chytré komunitě mění přístup lidí k vlastnictví auta – a to i ve Spojených státech, kde vlastní vůz vždy patřil k základní výbavě domácnosti. To se ovšem změní ve chvíli, kdy člověk auto neřídí. „V pilotním projektu se snažíme, aby měli lidé naše auta k dispozici, kdykoli je potřebují, ačkoli nejsou jejich. Aby je mohl používat kdykoliv a kdokoliv.“ Zároveň přiznala, že ani odborníci orientovaní na budoucnost nevědí, jak bude společnost po těchto změnách ve skutečnosti vypadat. „Nepředstíráme, že známe všechny odpovědi. Je nám jasné, že ne každý novinky typu autonomních aut vítá, spousta lidí z nich má obavy. Dáváme jim najevo, že jim rozumíme, nezlehčujeme to. Chce to pokoru, nesnažíme se nikoho do ničeho nutit, chceme být pro komunitu partnery.“

Související článek

Auta jsou jako chytrý mobil na kolech. Hacker za řidiče dokáže převzít řízení

Bezpečnost aut už není otázkou jen zisku maximálního počtu pěti hvězdiček v nárazových testech. Automobilový průmysl chrlí na trh auta připojená na internet, ale ukazuje se, že příliš neřeší ochranu posádky v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti. Jak moc velké je to nebezpečí pro řidiče a ostatní členy posádky?

Část debaty se zabývala i otázkou, kde je role Spojených států v celém procesu. „Pro Ameriku je tohle obrovská příležitost, Amerika je pořád světová jednička jak v oblasti 5G, tak co se týče chytrých a autonomních aut,“ prohlásil Godfrey. „A musíme pracovat na tom, aby to tak zůstalo. Proto by Kongres měl letos přijmout zákony, které podpoří budování infrastruktury – to je nutné ke stavbě lepších silnic se senzory.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama