zdroj: GreenGo

Elektromobily táhnou. Praha má další zelený carsharing GreenGo

Firmy chytřeAktuality 4 min čtení

Do nabídky pražských carsharingových služeb přibyla další. Jmenuje se GreenGo, funguje zatím v rozšířeném centru města a využívá výhradně elektromobily. Redakce Světa chytře přináší první dojmy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Do nabídky pražských carsharingových služeb přibyla další. Jmenuje se GreenGo, funguje zatím v rozšířeném centru města a využívá výhradně elektromobily. Redakce Světa chytře přináší první dojmy.

Už při zběžném pohledu na novou službu je dobře vidět, jak se podoba sdílené městské dopravy v poslední době mění. Žádné kamenné pobočky nebo klíčky v zapalování, ale dokonce ani čipové karty jako u konkurence. U GreenGo potřebujete po jednoduché registrační proceduře k ježdění jednu jedinou věc: chytrý telefon.

Související článek

Další auta do ulic Prahy. Carsharing Anytime přidá dvě stovky hybridních toyot

Ulice Prahy zaplní další sdílená auta. Služba Anytime Carsharing ke stovce provozovaných vozů Toyota Yaris Hybrid přidá dalších dvě stě vozů, které mohou parkovat i v zónách určených pro rezidenty.

Na mapě v aplikaci zjistíte, kde máte nejbližší volné auto, a hned si ho zamluvíte. Během půl hodiny, kdy ho máte rezervované, k němu dojdete, čtyřmístným kódem nebo otiskem prstu ho z aplikace odemknete, uvnitř nastartujete tlačítkem a odjedete. Po dojezdu zase telefonem auto zamknete a aplikace vám z karty strhne příslušný obnos podle toho, jak dlouho jízda trvala.

Připomíná vám to něco? Přesně takhle totiž fungují moderní služby městské mikromobility – Freebike, Re:volt, Lime a další. Ovšem ty se (až na část nabídky Re:voltu) nezaměřují na auta.

Jedině elektromobily

GreenGo je ale ryze automobilová služba – přesněji řečeno elektromobilová. Pražskou firemní flotilu tvoří 105 malých vozů Volkswagen e-Up. Do Prahy zamířila po třech úspěšných letech v Budapešti. „Jsme hodně ekologicky zaměření, v žádném případě nechceme přispívat ke zvyšování uhlíkových emisí,“ vysvětluje jednatel firmy Šimon Čapek. „A také nechceme pražskou dopravu zahušťovat – právě naopak, věříme, že sdílením aut se Praha v budoucnu uvolní. Pokud se nabídka carsharingu ještě rozšíří, pro spoustu lidí přestane být vlastní auto se všemi nutnými poplatky výhodné,“ dodává.

Související článek

Praha zruší tendry na sdílení elektromobilů

Pražský magistrát zruší dvě veřejné zakázky na provoz systému sdílení elektromobilů. Zakázky se týkaly stavby základen pro nabíjecí stanice a samotného provozu služby, kterou měla po dobu sedmi let zajišťovat soukromá firma. Tendry vypsalo minulé vedení radnice. To nové chce v přípravě služby e-carsharingu pokračovat, ovšem jiným způsobem.

Elektrické Volkswageny disponují velmi slušnou výbavou – vesměs mají klimatizaci, parkovací senzory či vyhřívaná sedadla, a jako všechny elektromobily samozřejmě i automatické převodovky. Jízda je tak mnohem pohodlnější než třeba u vozítek Re:volt, do auta se pohodlně vejdou čtyři lidé, k dispozici je i regulérní (byť nijak velký) zavazadlový prostor.

Tomu odpovídá i vyšší cena – za minutu provozu se při základním tarifu platí 7,80 Kč (u Re:voltu jen 4 koruny). Pokud hodláte GreenGo využívat častěji, můžete zvolit tarif Superdrive, v němž se platí měsíční paušál 99 Kč, ale za minutu vám pak aplikace strhne jen 6 korun. Pokud během jízdy chcete na nějakou dobu zastavit, platíte v základu za parkování 1,90 Kč za minutu, u Superdrive částka klesne na 1,50 Kč.

Pozor na zónu

Oproti většině carsharingové konkurence je ovšem nutné počítat s poměrně značným omezením akčního rádiu – i tím GreenGo připomíná spíše cyklistické nebo skútrové služby. Samotnou jízdu je nutné omezit na území Prahy, byť představitelé firmy na úvodní tiskové konferenci slibovali, že k případnému chvilkovému vyjetí z hranic metropole budou přistupovat benevolentně. Co se ovšem musí stoprocentně dodržovat, je parkování uvnitř vymezené zóny – a ta zatím není nijak velká, zabírá pouhých 35 čtverečních kilometrů a patří do ní Praha 1, Praha 2 a vnitřní části třetího až desátého obvodu. Tedy v zásadě rozšířené centrum. „Poměrně brzy bychom chtěli zónu zhruba zdvojnásobit, ale v současnosti zůstáváme na daném území, mimo jiné i na základě jednání s městskými částmi,“ vysvětluje Šimon Čapek.

Související článek

V Praze přibude další carsharing. Nabídne 500 hybridních toyot, které smí zaparkovat i v centru

Tento týden se v Praze objevilo pět stovek sdílených elektrokol Freebike, elektrické sdílené koloběžky Lime už vzbuzují vášně od loňského podzimu, k tomu připočtěte růžová Rekola a několik firem, které se zaměřily na sdílení aut. Teď s nabídkou sdílené dopravy přichází další firma. Italská společnost Anytime v Praze nabídne 500 vozidel Toyota Yaris Hybrid.

A ještě jednu věc by potenciální zájemce o jízdu měl mít na paměti – poměrně přísné podmínky pojištění. Všechny vozy GreenGo samozřejmě havarijní pojistku mají, ale s vysokou spoluúčastí – až do 10 000 Kč platí celou částku řidič, a pokud škoda tuto hodnotu přesáhne, připočítává se navíc 10 procent. Vzhledem k dnešním cenám náhradních dílů se tedy doporučuje dávat dobrý pozor, abyste auto ani neškrábli, jinak jízda vyjde opravdu draho.

Proto se také dá přímo z aplikace vůz při přebírání vyfotit – rozhodně je dobré si ho obejít a případné šrámy zdokumentovat, jinak byste za ně mohli být voláni k odpovědnosti.

Navzdory tomu působí služba na první dojem sympaticky a malé elektrické Volkswageny vysloveně lákají ke svezení. Však se také již první den zaregistrovalo několik desítek zájemců. Pokud tento trend vydrží, je firma připravená flotilu vozů rozšířit. Nás GreenGo zaujalo natolik, že jsme se Šimonem Čapkem pořídili delší rozhovor, na který se můžete brzy těšit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama