foto: iStockphoto.com

Brno dohání resty: v MHD lidé konečně zaplatí kartou, mobilem i chytrými hodinkami

Města chytřetéma 4 min čtení

Dopravní podnik v Brně oznámil na začátku prázdnin možnost bezkontaktních plateb přímo ve vozech MHD. Dohnal tím jiná tuzemská i zahraniční města, kde takové systémy úspěšně fungují dlouhé roky. Cestující se můžou těšit hlavně na pohodlné platby, a ještě můžou za jízdy ušetřit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Dopravní podnik v Brně oznámil na začátku prázdnin možnost bezkontaktních plateb přímo ve vozech MHD. Dohnal tím jiná tuzemská i zahraniční města, kde takové systémy úspěšně fungují dlouhé roky. Cestující se můžou těšit hlavně na pohodlné platby, a ještě můžou za jízdy ušetřit.

Související článek

Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty

Tři čtvrtiny Brna leží téměř na rovině. Přesto se po nich téměř nedá bezpečně jezdit na kole. Rozvoj cyklodopravy v moravské metropoli stagnuje už řadu let a zlepšení situace není zatím v dohledu. Nejen takové zjištění ukazuje on-line aplikace nazvaná Cyklodoprava v Brně, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

Hledání trafiky nebo automatu pro koupi papírových jízdenek na tramvaj je už v Brně minulostí. Nově stačí jednoduše zaplatit kartou, telefonem či chytrými hodinkami při nástupu. Brněnský dopravní podnik (DPMB) 1. 7. 2020 spustil službu Pípni a jeď pro bezkontaktní platby za jízdné přímo ve vozech.

Podle primátorky Markéty Vaňkové je cílem projektu modernizace brněnské hromadné dopravy. „Zároveň ponecháváme možnost koupi papírových jízdenek pro ty, kterým více vyhovuje tato varianta. Koronavirová krize ukázala, že jsou veškeré bezkontaktní služby nejen komfortnější, ale i bezpečnější a žádanější,“ uvedla. Milovníci papírových jízdenek si je však už na poslední chvíli nekoupí u řidiče, tento prodej bude ukončen – respektive nebude po pandemii obnoven.

Konečně platby hodinkami

Pípni a jeď je další možností pohodlné platby za jízdné, které doplňuje stávající portfolio – mobilní aplikace Poseidon a Sejf, SMS jízdenku nebo papírové a online předplatní jízdenky (tzv. šalinkarty) v rámci brněnské identity BrnoID. Projekt v Brně není určitě unikátní, společné znaky najdeme ve srovnání se světovými městy (např. Milán), ale také v Česku, kde fungují již od roku 2015 (např. Ostrava, Plzeň).

Hlavním smyslem Pípni a jeď je jednoduchost a zrychlení plateb, a to jak v rámci Brna, tak v navazujícím Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Ve 3 000 vozidlech DPMB a v autobusech (vlaky zatím stále chybí) IDS JMK jsou instalovány nové terminály (tzv. validátory) s displeji a značkovači papírových jízdenek.

Související článek

Brno první v Evropě. Mobilní aplikaci pro bezdomovce a lidi na drogách najdete nejblíž v USA

Když se v Brně řekne čára, většina místních si představí ulici Česká v centru města, která odedávna slouží jako místo k setkávání.  Řadu dalších pak možná napadne kokain sesypaný do úhledné linky připravený k užití. Oba významy chce spojit brněnská aplikace pro mobilní telefony s názvem Čára, v níž najdou uživatelé především z řad drogově závislých i bezdomovců informace, které jim pomohou přežít.

Multifunkční zařízení obsahuje čtečku pro přiložení platebních karet Visa nebo Mastercard, mobilů a hodinek s aktivními platbami technologií NFC (podporuje Google Pay a Apple Pay). Součástí je rovněž velký barevný dotykový displej, ten umožní nákup jízdenek pro jiné cestující, dokupování zón a kontrolu zakoupené jízdenky. Pokud cestující nechce přikládat bankovní kartu k terminálu, může si od DPMB pořídit za 99 Kč anonymní kartu a tu si nabít penězi.

Žádné zbytečné útraty

Při cestování v Brně stačí po nástupu do vozidla ke čtečce přiložit kartu a pípnout (podobně jako při nákupu v obchodě). Nic není nutné dále potvrzovat. V tu chvíli systém započítá základní přestupní jízdenku za 25 Kč, která platí 60 minut. Pokud vystoupíte do 15 minut od prvního pípnutí, stačí na terminálu opět pípnout a systém odečte jen 20 Kč za 15minutovou jízdenku.

Pokud pojedete víckrát za jeden den (nikoliv libovolných 24 hodin!) a koupíte si více 60minutových jízdenek, systém vám o půlnoci toho dne vyúčtuje pouze jedinou celodenní jízdenku v ceně 90 Kč. Nehrozí tak, že projedete například pět jízdenek za 25 Kč během jednoho dne; vždy zaplatíte jen maximálně 90 Kč.

Nebudou ale fronty u terminálů při každém zastavení, když si budou lidé pípat jízdné? Podle DPMB nikoliv, 75 % cestujících totiž má předplacené jízdenky a menšina si kupuje lístky. „Jednorázové jízdenky v Brně využívá stabilně čtvrtina cestujících, třetinu tvoří papírové, nakupované v trafikách a prodejnách DPMB, třetinu jízdenky z jízdenkových automatů,“ sdělil vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.

Bezpečnost dat zaručena

V případě cestování za hranice města je nutné na terminálu dokoupit požadovaný počet zón. Na displeji lze volit i další jízdenky pro spolucestující, zlevněné varianty pro děti či ZTP nebo i vícedenní lístky. Vše se platí bezkontaktně a vše probíhá bez papírových účtenek. Pokud nicméně potřebujete doklad pro účetní, dají se exportovat z rozhraní městského portálu BrnoID v sekci Moje jízdenky nebo po zadání čísla platební karty.

Kontrola jízdného ze strany DPMB probíhá revizory se čtečkami karet, tak jako doposud u karet se zakoupenými šalinkartami. Bezpečnost platebního systému je zaručena stejně jako při nákupech v obchodech. „DPMB nezískává o cestujících žádné informace, a to ani o kartě, účtu nebo trasách, na kterých se pohybují. Při nákupu jízdenek nemůže odejít žádná jiná platba, stejně tak to není možné ani při jejich kontrole. Po nákupu je nastavena z bezpečnostních důvodů časová prodleva, aby nemohlo dojít k nechtěné koupi další jízdenky,“ upřesnila Hana Tomaštíková, tisková mluvčí dopravního podniku. Navíc, aby se zabránilo náhodným pípáním kartou např. přes kapsu batohu, umístili v Brně terminály do dostatečné výšky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama