foto: iStockphoto.com

Závodní hraní počítačových her už je populárnější než fotbal

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

350 tisíc lidí - tak velká je dnes skupina lidí, která se v Česku věnuje soutěžnímu hraní videoher. Celosvětově se toto množství každoročně zvyšuje o 10 až 12 %, tuzemská komunita kolem esportu by tak mohla za pět let čítat 550 až 600 tisíc lidí. Objem peněz v odvětví by zároveň mohl přesáhnout 600 milionů korun. Má tak potenciál přerůst i řadu konvenčních sportů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

350 tisíc lidí - tak velká je dnes skupina lidí, která se v Česku věnuje soutěžnímu hraní videoher. Celosvětově se toto množství každoročně zvyšuje o 10 až 12 %, tuzemská komunita kolem esportu by tak mohla za pět let čítat 550 až 600 tisíc lidí. Objem peněz v odvětví by zároveň mohl přesáhnout 600 milionů korun. Má tak potenciál přerůst i řadu konvenčních sportů.

Související článek

Lepší byznys než o Vánocích. Češi se během karantény vrhli na počítačové hry

Ještě nedávno zcela zavřené restaurace, sportoviště, školy a mnohdy i pracoviště vedly k nárůstu zájmu o počítačové hry a herní vybavení. Hráči po celém světě o třetinu víc využívali globální herní portál Steam. Na jarní období hlásí nečekaně i velký zájem prodejci herní elektroniky, kteří současnou poptávku přirovnávají k předvánočnímu období.

Elektronický sport neboli esport se celosvětově stává významnou součástí sportovního světa, která láká nejen hráče s profesionálními ambicemi, ale také diváky a sponzory. Například loňské mistrovství světa v populární hře League of Legends sledovaly v nejvytíženější moment 4 miliony diváků, což bylo více než stream finále ligy amerického fotbalu NFL. „V České republice se esport přímo i nepřímo dohromady dotýká zhruba tří milionů lidí. Jádro čítá řádově 350 tisíc lidí a tvoří jej hráči účastnící se turnajů nebo jejich aktivní fanoušci. To je více, než kolik osob registruje svaz nejoblíbenějšího českého sportu, tedy fotbalu,“ uvádí Tomáš Buriánek, odborník na sportovní problematiku poradenské společnosti Moore Czech Republic.

Pokud by český esport sledoval celosvětový trend růstu o 10 až 12 % ročně, počet aktivních hráčů a fanoušků by za pět let dosáhl 550 až 600 tisíc. Stejně tak by rostl i objem peněz, který esportem ročně proteče. V současnosti podle Moore Czech Republic dosahuje výše zhruba 250 milionů korun a tvoří jej příjmy z technologické podpory, reklamy či sponzoringu. „Popularita esportu stále stoupá a do odvětví vstupují významné společnosti, například z technologických oborů. V tomto kontextu by se český trh mohl v roce 2025 pohybovat na úrovni 600 milionů korun. Již nyní přerůstá nebo má potenciál přerůst řadu konvenčních sportů, a to – na rozdíl od běžných sportů – aktuálně bez podpory na národní úrovni,“ vysvětluje Marcela Hrdá, členka managementu Moore Czech Republic.

Související článek

Přeneste se do virtuální reality. Herny nabízejí akční střílečky i únikové hry pro partu přátel

Přemýšlíte, jak se zabavit, vyzkoušet něco nového a ještě se ukrýt před vedrem? Zkuste hry postavené na virtuální realitě. Po celém Česku se během posledních dvou let objevila řada míst, kde si na hlavu nasadíte speciální brýle pro virtuální realitu, do rukou dostanete senzory a můžete začít střílet vesmírné lodě, skákat ze střech mrakodrapu, zajezdit si po skalách off-roadovým autem nebo zachraňovat unesené dítě v únikové hře.

V sousedním Německu již esport patří mezi běžná sportovní odvětví, tamější kluby dokonce získaly statut neziskových organizací. Díky tomu došlo k vyjasnění daňových či darovacích vztahů a klubům se tak otevřela cesta, jak získávat finanční podporu. „Česká republika by se tímto příkladem mohla inspirovat, aby byla v budoucnu v tomto rychle se rozvíjejícím odvětví konkurenceschopná. Nevylučuje se ani začlenění esportu mezi olympijské sporty, což by významně přispělo jeho dalšímu globálnímu rozvoji. Svět videoher je atraktivní zejména pro mladší věkové kategorie, esport je však bezbariérový a lze jej provozovat i ve vyšším věku. Jeho prorůstový potenciál v propojení na jiná odvětví je proto obrovský,“ dodává Petr Šimoník, prezident Czech Electronic Sport Association.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama