Foto: SEAT

Aby se Španělé nepředřeli. SEAT vsadil na avatara na montážní lince

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Dvacet kamer, nejmodernější senzory a brýle s virtuální realitou. Vypadá to jako studio technického start-upu, ale ve skutečnosti se jedná o biomechanickou laboratoř společnosti SEAT zaměřenou na zdraví zaměstnanců ve zdravotnickém a rehabilitačním centru CARS v Martorellu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Dvacet kamer, nejmodernější senzory a brýle s virtuální realitou. Vypadá to jako studio technického start-upu, ale ve skutečnosti se jedná o biomechanickou laboratoř společnosti SEAT zaměřenou na zdraví zaměstnanců ve zdravotnickém a rehabilitačním centru CARS v Martorellu.

Související článek

Na silnici to klouže! Auta od Volva si to díky cloudu řeknou mezi sebou

Vozy automobilky Volvo se budou v celé Evropě vzájemně upozorňovat na kluzký povrch na silnici nebo na jiné nebezpečí signalizované spuštěním výstražných světel. Komunikovat budou prostřednictvím cloudové sítě.

I když robotizace pokračuje mílovými kroky, pořád jsou při výrobě automobilů potřeba lidské ruce. Nejinak je tomu i v automobilce SEAT. Její vedení proto vsadilo na chytré řešení, které má zdraví zaměstnanců ochránit. „Vyspělé technologie nám umožňují napodobit montážní linku v našich laboratořích. Je nesmírně důležité, aby pracovníci v našich testech realisticky vykonávali naprosto stejné pohyby, které dělají při práci,“ vysvětluje Sonia Garcíová, odpovědná ve společnosti SEAT za ergonomii. V laboratoři se sledují dva parametry – namáhání svalů a poloha kloubů při vykonávání specifických pohybů. „Někteří pracovníci vykonávají stejné pohyby až 100krát za den, takže pro prevenci pracovních úrazů je důležité střídání pracovních míst a uspořádání montážní linky,“ dodává.

Tomuto účelu slouží dvě různé technologie. Jedna vytváří „avatary v prostorovém formátu 3D“. Pomocí 20 kamer a senzorů jsou zaznamenávány pohyby kloubů zaměstnance. Software pak na základě analýzy dat vytvoří „avatara“. „Avatar je prostorový obraz, který precizně napodobuje rychlost a rozsah pohybů. Stejná technologie se používá k vytváření postav ve videohrách, my však používáme mnohem vyšší úroveň preciznosti,“ vysvětluje Sonia. Druhou používanou technologií je virtuální realita. Hlavní výhodou tohoto systému je možnost plánovat s předstihem a realizovat úpravy před uvedením montážní linky do provozu. „Můžeme simulovat různé pozice, dokud nenalezneme nejlepší variantu, například při montáži zadního výklopného víka. V porovnání s testy přímo na montážní lince nám to šetří čas i finanční prostředky,“ zdůrazňuje Sonia.

Související článek

Nová škodovka bude hlídat únavu a zdraví řidiče. V případě potřeby sama zastaví

Vozy mladoboleslavské automobilky budou v blízké budoucnosti hlídat řidiče mnohem více než dosud. V případě potřeby zastaví a samy mu přivolají pomoc. Těmito funkce představil koncept elektromobilu Vision iV, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.

A jak se výsledky uplatňují v praxi? Laboratoř byla zprovozněna v roce 2017 a od té doby uskutečnila přes 4000 studií. „Během pouhých dvou let se nám podařilo snížit počet svalových úrazů o 70 procent a také v budoucnosti chceme dosahovat dalších zlepšení,“ zdůrazňuje lékařka Patricia Suchová.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama