Zdroj: Foodgroot

Budeme vědět, co jíme. Přichází aplikace, která potraviny ohodnotí jako film

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Není náhodou, že i politici nedávno začali řešit dvojí kvalitu potravin. Jenže praxe ukázala, že tolik toho zase nevyřeší. V hlavní roli jsou totiž zákazníci, kteří určují, co si koupí a co v regálu nechají ležet. Abychom měli rozhodování snazší a nemuseli se spoléhat jen na kusé informace z obalů, známý marketér Petr Václavek se chystá nabídnout aplikaci Foodgroot. Ta během okamžiku ukáže, jak je která potravina kvalitní.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Není náhodou, že i politici nedávno začali řešit dvojí kvalitu potravin. Jenže praxe ukázala, že tolik toho zase nevyřeší. V hlavní roli jsou totiž zákazníci, kteří určují, co si koupí a co v regálu nechají ležet. Abychom měli rozhodování snazší a nemuseli se spoléhat jen na kusé informace z obalů, známý marketér Petr Václavek se chystá nabídnout aplikaci Foodgroot. Ta během okamžiku ukáže, jak je která potravina kvalitní.

Související článek

Co se nám líbí? Dvanáct digitálních radostí Česka podle redaktorů Světa chytře

Co se nám v redakci Světa chytře líbí chytře digitálního? Co často používáme a pokaždé z toho máme radost? Žádné složité rozbory, čistě subjektivní dojem každého z nás. A tady máte výsledek.

Přijít v obchodu k regálu, vzít do ruky třeba borůvkový jogurt a mobilem naskenovat jeho čárový kód. To by už zanedlouho mělo stačit k tomu, aby se na displeji telefonu objevil údaj v procentech, podle kterého půjde snadno poznat, jestli má vůbec cenu takový jogurt dávat do nákupního vozíku. Asi jako když se třeba na ČSFD chcete podívat, jak je který film dobrý. A takto by to mělo jít prakticky se všemi produkty, které jsou na trhu. Petr Václavek se svým ryze českým projektem nazvaným Foodgroot přitom míří jak na domácí, tak i globální trh. Jeho cílem je stát se Googlem mezi aplikacemi na hodnocení kvality potravin.

Hodnotí se 70 parametrů

Potraviny by měl hodnotit unikátní algoritmus, který bude pracovat až se sedmdesátkou parametrů. Data, která do tohoto algoritmu vstupují, se týkají několika oblastí. „Ty základní jsou původ potraviny, její efekt na zdraví a podmínky udržitelnosti potraviny z hlediska výroby. Zákazník sice vidí na etiketě určitý typ dat, ale nevidí například výrobu, skrze kterou potravina prošla. Naše aplikace proto bude zohledňovat i data o dané výrobě potraviny. V plánu máme na těchto třech pilířích postavit dalších sedmdesát parametrů, které budou určovat konečné skóre potraviny,“ vysvětluje Petr Václavek.

Když budeme chtít být konkrétnější, původ potraviny zahrnuje data například o tom, odkud potravina pochází, zda se ona, nebo suroviny pro její výrobu dovážely přes půl světa. Zdravotní význam pak zkoumá, jestli nebyly při výrobě potraviny použity kontaminanty, pesticidy, hormony a antibiotika, aditiva, v úvahu se berou nejrůznější závěry světových zdravotnických organizací.

Co se udržitelnosti týká, posuzuje se například to, kde a jak se chovají zvířata, jejichž produkty se pro výrobu potraviny používají, ale také kvalita produktu, poměr masa, ovocné šťávy apod. Všechna tato data se pak „proženou“ algoritmem, který má dát konečný verdikt o prospěšnosti potraviny v procentech. Pro ještě lepší přehlednost pak procentuální údaj doplní grafické znázornění, kdy zelená barva označuje položku jako nejlepší a červená nejhorší.

Foodgroot si ale podle Petra Václavka poradí i s potravinami, které na sobě čárový kód nemají. To se týká především nebaleného ovoce a zeleniny a pečiva. Aby uživatel zjistil údaje, které ho zajímají, bude muset konkrétní produkt zatím vyhledat v seznamu aplikace pomocí fulltextového vyhledávání.

Související článek

Češi skočili po neomezených tarifech. Spotřebují pak dvojnásobek dat

Operátor T-Mobile začal od září nabízet nové tarify a poprvé v historii nabídl zákazníkům i neomezená data. Během ani ne dvou měsíců se ukázalo, že Češi na nabídku volání, posílání zpráv a stahování dat bez limitu slyší. Zvýhodnění svým zákazníkům T-Mobile přichystal i na období kolem Vánoc. Jeho součástí je nabídka na 1+1 mobil zdarma.

První bude Rohlík.cz

Aplikace ještě není dostupná v ostrém provozu. Majitelé telefonů s operačním systémem Android i iOS ale mají možnost si ji stáhnout a stát se testovacími uživateli. Vývoj už běží přibližně rok a půl a termínů spuštění aplikace už se objevilo několik. Zatím poslední informace o ostrém startu hovoří o prvním čtvrtletí příštího roku. Zájem uživatelů by měl k aplikaci přitáhnout i fakt, že bude zdarma. Za příplatek budou pouze doplňující funkce.

Aplikace bude také součástí on-line obchodů s potravinami. V praxi to bude tedy vypadat tak, že poté, co si uživatel vloží do virtuálního košíku zboží, zjistí také jeho rating. Důvod cílení na e-shopy je jasný. Podle Petra Václavka v Evropské unii nakupuje potraviny online tři až deset procent obyvatel. V Asii je to až třicet procent a dostupné analýzy ukazují, že on-line nakupování potravin bude v následujících pěti letech na dvojnásobných hodnotách oproti dnešku. Jako první tuto službu nabídne český e-shop s potravinami Rohlík.cz podnikatele Tomáše Čupra, který společně se společností Richfox Capital do Foodgroot investičně vstoupil zkraje října.

Související článek

Český lékař se bál o své dcery. Místo pořízení zbraně jim vymyslel aplikaci do mobilu

Mladoboleslavský lékař Jaroslav Mitlener přemýšlel, jak ochránit své dcery. Místo toho, aby jim pořídil zbraň nebo pepřový sprej, vsadil na mobilní aplikaci My Bodyguard. V případě napadení jim pak stačí zatřást chytrým mobilem, který útočníka nafotí a zaznamená i údaje o poloze. Data okamžitě míří do zabezpečeného serveru, kde jsou k dispozici například policii.

Další funkce, se kterou tým vývojářů aplikace do budoucna počítá, je volitelná možnost formou vyplnění dotazníku „nakrmit“ aplikaci svými osobními zdravotními daty tak, aby byla personalizovaná a uměla poradit v nákupu pro konkrétního člověka s ohledem na jeho preference, především v souvislosti se zdravotními problémy. Taková personalizace ale bude souviset s množstvím osobních dat, která o sobě uživatelé aplikace budou jejím tvůrcům sdělovat. Pak se nabízí otázka, jak s nimi bude Foodgroot nakládat. Petr Václavek slibuje, že je Foodgroot nikdy nebude poskytovat třetí straně.

„Jakmile aplikaci začnete používat, začne sbírat data. Ale nikoliv za účelem prodeje třetím stranám, takové jednání by bylo z hlediska budoucího vývoje soukromí uživatelů úzkoprsé. Data budeme používat pro vytvoření osobní identity spotřebitele složené z pohybových dat, anamnestického dotazníku a dalších testů. Výsledky testů pak budou sloužit k vytvoření uživatelského profilu s předvýběrem vhodných potravin. Rozhodnutí o nákupu už ale bude jen na uživateli,“ vysvětlil v rozhovoru pro Aktuálně.cz Petr Václavek, podle něhož je klíčová i transparentnost.

Související článek

„Umělá inteligence vyčistí trh, zruší neefektivní práci,“ říká Michal Pěchouček, špička české kybernetiky

Možná si to nepřipouštíme, ale umělá inteligence námi manipuluje prakticky denně. Doporučuje nám, co si koupit, jaké číst zprávy, jak si vytvořit názor, doporučuje nám, koho volit. „Může vámi dobře manipulovat, když toho o vás hodně ví. Když toho moc neví, může s vámi manipulovat asi tak jako billboard u dálnice,“ říká Michal Pěchouček, kybernetik a patrně jeden z nejrespektovanějších odborníků na umělou inteligenci v Česku.

„Programovací rozhraní aplikace bude ihned se spuštěním otevřeno světu přes API, k dispozici bude velkým tržním řetězcům i menším obchodníkům. Takže stejně tak jako si dneska v supermarketu načtete čárový kód a přístroj vám vyplivne cenu, za pár let vám za přispění naší aplikace ukáže i kvalitativní skóre potraviny,“ dodal Václavek.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama