ilustrační foto: iStockphoto

Jak dostat za pět minut technika na druhý konec světa?

Firmy chytřetéma 4 min čtení

„Takhle se to dělá, podívej se,“ zní v dílně na jižní Moravě, když je zapotřebí opravit složitý, unikátní stroj. Nic výjimečného – až na skutečnost, že ten, kdo se na zkušeného opraváře dívá, sedí tisíce kilometrů odtud. Servisní zásah totiž probíhá prostřednictvím videokonference.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

„Takhle se to dělá, podívej se,“ zní v dílně na jižní Moravě, když je zapotřebí opravit složitý, unikátní stroj. Nic výjimečného – až na skutečnost, že ten, kdo se na zkušeného opraváře dívá, sedí tisíce kilometrů odtud. Servisní zásah totiž probíhá prostřednictvím videokonference.

Technologii Cisco Collaboration, která je už běžně využívaná v kancelářích a při školení, netradičně využívá strojírenská firma, jež své stroje dodává do celého světa. Přímo v dílně tak může bez zdlouhavých a drahých cest zákazníkům ukazovat, kde mají co opravit.

Kolik vás stojí služební cesty?

Když má firma několik poboček po celé republice, případně po světě, je nasazení telekonferencí v podstatě nezbytné. Obvykle se videokonference využívají v kancelářích: zkoordinovat program několika vytížených manažerů je úkol takřka nemožný.

Související článek

Srini Gopalan: Digitalizace pomáhá úplně každému

Srini Gopalan vede evropskou divizi v Deutsche Telekom, tedy v nadnárodním koncernu, který mimo jiné provozuje síť T-Mobile. Na barcelonském veletrhu Mobile World Congress byl v jednom kole – stánek jeho společnosti byl vyhledávaným cílem návštěvníků, kteří si tu prohlíželi nejnovější domácí hračky, systémy pro chytrá města i záznam prvního videochatu z evropského letadla.

V tuzemsku vstupuje do hry ještě jeden faktor. Stav českých dálnic a pomalost vlaků známe všichni. Když schůzka začíná v devět ráno na druhé straně republiky, je kvůli mizerné infrastruktuře zapotřebí vyrazit ještě v noci. „Stávalo se mi pravidelně, že jsem musel na školení nebo poradu na naši pražskou centrálu,“ líčí René Hrbek, který má v T-Mobilu na starosti zavádění Cisco Collaboration. „Dnes už spoustu věcí vyřeším z pohodlí brněnské zasedačky bez nutnosti půl dne někam cestovat.“ Když se lidé spojí jen telekonferenčně, nemusejí plýtvat cenným časem na cestách, nehrozí zpoždění a neriskují ani havárii a možné zranění.

A navíc nehrozí únik dat.

Nenechte se odposlouchat

Ve srovnání se zdarma dostupnými programy, jako je Skype, WhatsApp a další, je jednou z hlavních výhod Cisco Collaboration i bezpečnost a stabilita. „Bezplatné“ aplikace totiž na rozdíl od profesionálního řešení nemají garantovanou stabilitu a dostupnost. Jejich výpadky mohou přijít velmi nevhod – třeba v době, kdy je naplánovaná porada velkého týmu nebo těsně před začátkem důležitého školení. Navíc nikdo nikde negarantuje, že budou fungovat ještě za pár let. Vzpomene si dnes někdo třeba na ICQ nebo MSN Messenger? A předělávat kvůli tomu příslušné firemní procesy znamená práci a náklady navíc.

Důležitou vlastností profesionálního řešení je také bezpečnost dat. U „bezplatných“ aplikací nemáte kontrolu nad tím, kudy vaše data putují a kdo všechno k nim má po cestě přístup. To sice nevadí při domlouvání oslavy s kamarády, ale bezpečnostní specialisté, například v automobilovém průmyslu, by porady přes takto nezabezpečený komunikační kanál schválili jen těžko.

A konečně – bezplatné aplikace obtěžují uživatele zobrazováním reklamy, což rozhodně nevypadá profesionálně.

I když se do telekonference zapojí hodně lidí, zůstává rychlá a stabilní. -

Telekonference na cesty i do dílny

Vzhledově vypadá telekonferenční řešení Cisco jako elegantní obrazovka s integrovanou kamerou a minimem drátů. Umožňuje snímat skupinu lidí u stolu (což je celkem samozřejmé), ale také zaostřovat na obličej toho, kdo právě mluví. Když je zapotřebí, snadno přenesete protistraně obsah obrazovky svého notebooku nebo tabletu. A co je opravdu vychytané – přímo na obrazovce můžete kreslit v několika barvách jako na flip chartu.

Díky telekonferenci nemusejí být všichni členové týmu na jednom místě. -

Ale nemusíte se omezovat na zasedačku. „Kromě stabilního zařízení se dá Collaboration používat na mobilu nebo tabletu,“ vypočítává Hrbek. V případě potřeby se tak do firemního dění zapojíte i z pohodlí domova nebo kdekoli na cestách. A navíc se otevírá cesta ke scénáři, který jsme ukázali na začátku. „Průmyslové firmy můžou vzít některé z mobilních zařízení třeba do dílny nebo výrobní haly a ukázat zákazníkům přímo na místě, jak mají případný problém vyřešit,“ dodává René Hrbek.

Související článek

Ve frenštátské továrně Continental sází na nástup robotů. Někteří mají i jména

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se čtvrt století vyrábí elektronika do automobilů. Poslední rok tam třem tisícovkám zaměstnanců pomáhají tři desítky kolaborativních robotů a dvě automatická vozítka pojmenovaná Ruda a Jana. Další neživí pracovníci kvůli nedostatku pracovních sil navíc brzy přibudou.

To se může hodit například v případě specializované výroby. Servisní zásahy bývají v takovém případě velmi drahé, především kvůli tomu, že na místo musí dorazit tým techniků. A to nějakou dobu trvá, takže stroj mezitím stojí. Navíc ani cesta není zadarmo. S telekonferencí ale můžete využít údržbáře zákazníka, kterého budete instruovat a kontrolovat na dálku. A stejnou cestou může proběhnout úvodní školení v ovládání nového stroje nebo jeho údržbě.

Všechny tyto případy mají jednu věc společnou. Nasazení telekonference šetří oběma stranám spoustu času  – a tedy i peněz.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama