foto: Shutterstock

Kdy se dočkáme signálu v českých vlacích?

Věci chytřetéma 6 min čtení

Jedete vlakem, potřebujete rychle vyřídit telefon nebo poslat pracovní mail… A ono to nejde. Není totiž signál. Na tento problém cestující nenarazí jen na regionálních tratích někde na periferii Česka, ale třeba i na frekventovaném železničním koridoru mezi Brnem a Prahou. V čem je problém?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jedete vlakem, potřebujete rychle vyřídit telefon nebo poslat pracovní mail… A ono to nejde. Není totiž signál. Na tento problém cestující nenarazí jen na regionálních tratích někde na periferii Česka, ale třeba i na frekventovaném železničním koridoru mezi Brnem a Prahou. V čem je problém?

Související článek

Vlak už vám neujede. Správa železnic spustila aplikaci o aktuálním provozu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) spustila novou aplikaci, na které si cestující mohou nalézt informace o aktuálním provozu. Aplikace bude obsahovat údaje z jízdního řádu i o případném zpoždění vlaků.

Cestování vlakem se za poslední roky stalo výrazně pohodlnějším. Ať už za to může příchod nových dopravců, nebo jen zvýšený tlak cestujících na kvalitu služeb, dobré občerstvení a bezplatné připojení k Wi-Fi sítím je už dnes na frekventovaných tratích standardem.

Má to však jedno ale. Wi-Fi sítě bývají někdy přetížené, jsou relativně snadno napadnutelné hackery a hlavně nepoužitelné na volání. V době neomezených hlasových či datových tarifů a rychlých sítí LTE se nabízí otázka, proč to vše nelze kvalitně využít i při jízdě ve vlaku? Proč se cestující musí minimálně na částech trati spokojit jen s Wi-Fi od vlakového dopravce?

Na specifika pokrývání železničních koridorů a samotných vagónů signálem jsme se zeptali u poskytovatele mobilních služeb APMS (Asociace poskytovatelů mobilních sítí) a také u dopravců. Dobrou zprávou je, že se ledy pohnuly a během pár let se lepšího pokrytí signálem ve vlacích dočkáme.

Signál uvnitř mizí

Pokrývání železničních koridorů mobilním signálem se neděje nahodile, operátorům pro tuto činnost končí už na konci února 2021 období určené Českým telekomunikačním úřadem. Ten specifikoval v rámci závazků plynoucích z aukce kmitočtů z přelomu let 2013/2014 pokrytí definovaných železničních a silničních koridorů. ČTÚ monitoruje a publikuje průběh plnění daných kritérií na svém webu.

Pokrytí určených tras mobilním signálem má být už brzy stoprocentní a podle webu ČTÚ se mohutně finišuje. Tabulka pokrytí ukazuje bezmála 100 % u všech operátorů, jak potvrzuje například T-Mobile. „Aktuálně definované úseky dálnic pokrýváme na 100 %, železniční úseky na 98,9 %. Tím splňujeme dané sedmileté licenční požadavky,“ doplnil Jiří Janeček, specialista externí komunikace operátora.

Související článek

Železničáři chtějí v Česku testovat drony a samořídící vlaky

Česká firma AŽD koupila nefungující severočeskou dráhu a přebudovala ji na testovací polygon pro nejnovější řídící a zabezpečovací technologie. Kromě řady čidel a systémů počítá s nasazením dronů, které při průletu nad kolejemi ověří jejich stav. Do budoucna chce testovat i vlaky bez strojvůdce.

Signálu je tedy na definovaných koridorech dost, proč je ale tak špatný uvnitř vagónů? Jiří Grund, ředitel APMS, vysvětluje: „Specifikace pokrývání železnice signálem zahrnuje existenci mobilního signálu ve výšce 4,5 metru nad kolejnicí. Dá se tedy říct, že mobilní signál dosahuje výšky prostoru pro cestující, ovšem těžko se dostává dovnitř kvůli konstrukci vagónů a pokoveným bezpečnostním sklům.“

To potvrzuje čerstvá zpráva APMS z října 2020 – Stav a postup řešení mobilní komunikace ve vlacích na železničních koridorech v ČR. Útlum signálu při průchodu skříní vagónů je podle zprávy příliš velký. Podle APMS navíc dopravci provozují desítky typů vozů, a tak míra útlumu kolísá: měření ČTÚ zjistilo hodnoty mezi 12 a 45 dB v návaznosti na jejich různé typy.

Podle APMS je pokrytí vagónů složité nejen kvůli útlumu, ale hlavně pestrému vozovému parku dopravců, jednoduše je z pohledu operátorů těžké „vyladit“ pokrytí a sílu signálu zvenčí pro všechny typy vagónů najednou. Tři největší dopravci provozují více než 100 typů a provedení vozidel pro přepravu osob. Nejvíce (přes 100) jich mají České dráhy, RegioJet jich provozuje přes 10. Jediný LEO Express má jen jeden. Dále je nutné brát v úvahu možnost pokrytí signálem mezinárodních vlaků na území ČR – další desítky typů a provedení vozidel zahraničních dopravců (ZSSK, ÖBB, DB, PKP InterCity, MÁV). Zpráva pojednává i o tom, že vagóny nemůžou za všechny trable. Je třeba brát ohled na okolní terén, tunely, zářezy, protihlukové bariéry a jiné stavby kolem tratí.

Kdo signál zaplatí

Mobilní signál do vagónů se dá přivést několika technickými prostředky, třeba výměnou oken vagónů. Tuto zajímavou cestu volí podle vyjádření Gabriely Novotné, regionální tiskové mluvčí, České dráhy. „V průběhu příštího roku budeme nasazovat desítky nových vozidel pro dálkovou dopravu, do kterých budou instalována speciální okna, při jejichž výrobě byla využita technologie, která umožní snadný průchod signálu mobilních telefonů do soupravy a odstraní tak problémy při telefonování u klasických vozů. Stejně tak do budoucna počítáme, že drtivá většina nových vozidel bude touto či podobnou technologií disponovat.“

Kromě této první vlaštovky je však pro cestující dobrou a důležitější zprávou, že mobilní operátoři (T-Mobile, Vodafone) sdružení v APMS vytvořili pracovní skupinu, která chce zlepšit kvalitu mobilní komunikace pro cestující ve vlacích na koridorech v ČR. Financování tak velkého projektu ve veřejném zájmu nemohou operátoři provést a zaplatit kompletně sami, není to normální ani v zahraničí, jak Jiří Grund z APMS dodává: „Podle zahraničních zkušeností, hlavně z Rakouska, je nutná úzká spolupráce operátorů, správců dopravních cest, železničních dopravců a orgánů státní správy, a to nejen v oblasti nákladů.“

Související článek

Železničáři chtějí v Česku testovat drony a samořídící vlaky

Česká firma AŽD koupila nefungující severočeskou dráhu a přebudovala ji na testovací polygon pro nejnovější řídící a zabezpečovací technologie. Kromě řady čidel a systémů počítá s nasazením dronů, které při průletu nad kolejemi ověří jejich stav. Do budoucna chce testovat i vlaky bez strojvůdce.

V Rakousku se totiž spojily prostředky správců dopravních cest, mobilních operátorů a dopravců na vybudování sdílené infrastruktury, která bude využitelná jak pro současné a budoucí systémy řízení a zajištění bezpečnosti dopravy, tak pro instalace veřejných mobilních sítí. Celkem se postaví 900 vysílačů, opakovače signálu se namontují do vlaků a celkové náklady přesáhnou 100 milionů eur.

První vykročení

V českých podmínkách se uvažuje o výstavbě asi 300 vysílačů podél tratí, ve zprávy APMS čeští operátoři navrhují nasazení do vagónů homologovaných opakovačů mobilních signálů, tzv. repeaterů. Aby projekt pokrytí signálem měl smysl do budoucna, musí být požadavek na osazení repeatery uvedený v rámci zadávací dokumentace veřejných zakázek na dopravní obslužnost a objednávky nových vlaků ze strany Ministerstva dopravy a krajů. „Na straně zadavatelů poptávek na dopravu v krajích je nutná určitá osvícenost, kdy vyžadování pouze pokrytí Wi-Fi je s pohledem na rozvoj mobilní komunikace poněkud krátkozraké,“ doplnil Jiří Grund.

APMS a SŽDC už letos uzavřely memorandum o společné koordinaci při přípravě dopravních staveb železniční infrastruktury pro zajištění pokrytí železničních dopravních cest signálem veřejných mobilních sítí. Dalším posunem je vznik a první schůzka pracovní skupiny složené ze zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva dopravy, ČTÚ, ČD Telematiky, APMS, SŽDC a dopravců. Závěry z prvních sezení komentuje Grund pozitivně. „Je zřejmé, že směřujeme společně ke shodě v tom, že je v zájmu všech stran, aby se tento projekt realizoval. Musíme se dohodnout především na financování, podílu státu při budování infrastruktury i možném následném sdílení s operátory.“

Související článek

Česká firma chytře propojuje evropské nákladní železnice

To, co udělal Booking.com pro hotelový byznys, Uber pro silniční dopravu a Airbnb pro individuální ubytování, chce česká firma Railvis nabídnout pro nákladní železniční dopravu. Jednoduchý systém umožní objednávat přepravu bez toho, abyste museli komunikovat s jednotlivými přepravci.

Projekt pokrývání signálem by se dle Grunda mohl odehrávat současně ve třech krocích – instalaci repeaterů do nových vagónů, které si dopravci objednávají u výrobců. Dále v montáži repeaterů do již provozovaných vagónů a současně posílení vysílačů v rámci spolupráce operátorů a SŽDC.

Jiří Grund na základě pozitivních ohlasů z pracovní skupiny odhaduje realizaci pokrytí vlaků asi do tří let a zdůrazňuje při tom roli státu. „Jsme si vědomí toho, že cestující chtějí kvalitní železnici pro běžný život, jejíž součástí je tak běžná věc jako kvalitní mobilní signál uvnitř vagónů. S ohledem na náklady je ale zřejmé, že se takové investiční akce musí účastnit stát, bez něj to nepůjde,“ uzavírá.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama