ilustrační foto: iStockphoto

e-SALON: Elektrické dopravní prostředky a chytrá města

Města chytřeAktuality 4 min čtení

V pražských Letňanech proběhl e-SALON, veletrh elektrické mobility. Na své si přišli především milovníci elektrických aut, motorek a dalších vozítek, ale v konferenčním sále se debatovalo i o úloze ekologicky čisté dopravy v rozvoji chytrých měst.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V pražských Letňanech proběhl e-SALON, veletrh elektrické mobility. Na své si přišli především milovníci elektrických aut, motorek a dalších vozítek, ale v konferenčním sále se debatovalo i o úloze ekologicky čisté dopravy v rozvoji chytrých měst.

Většina návštěvníků veletrhu samozřejmě zůstala v hlavních halách, kde zvědavě okukovali nejrůznější elektrická vozítka. Kromě modelů značky Tesla, které přitahují pozornost již z podstaty, zaujal třeba známý „hippie mikrobus“ značky Volkswagen, předělaný do elektrické (a obytné) podoby v dílnách Siemensu nebo nové elektrické Audi e-tron. Stejně nadšeně reagovali nostalgii na kultovní motorku Pionýr, samozřejmě též v elektrické podobě. A velký dav se srotil též kolem dvoumístného elektrického letadla ΦNIX.

Elektrický Hradec

Pro nás byla ovšem ještě zajímavější konference „Čistá mobilita v chytrých městech“, která se ve čtvrtek 15. listopadu konala v zasedacím sále jedné z hal. Představitelé menších i větších měst Česka na ní prezentovali projekty, které v jejich lokalitách běží a stojí za pozornost. Asi nejzajímavější byl příspěvek Jana Gyorgye a Petra Voltra z Hradce Králové, jehož radnice vsadila na elektrické autobusy místo klasických naftových. Postupně je zavádí od roku 2013 a v současné době jich má už přes dvacet, žádné jiné město v republice tak velkou flotilou elektrobusů nedisponuje. Hradecké elektrobusy jsou vybaveny rychlodobíjecím systémem, díky němuž stačí vozidlo nechat třikrát za den na půlhodinku v nabíječce (pomocí pantografu na střeše) a dojezd stoupne na 300 – 400 kilometrů, což na městskou dopravu bohatě stačí. V noci se pak baterie dobije do plného stavu.

Související článek

V Brně jezdí autobus na plyn z odpadních vod

V Brně začal jezdit autobus na bioplyn, který vzniká při čištění odpadních vod. První autobus MHD svého druhu v Česku jezdí v rámci pilotního provozu na linkách mezi centrem města a Chrlicemi respektive Modřicemi. Právě v modřické čistírně odpadních vod plyn čerpá.

Kromě samotných elektrobusů využívají v Hradci i chytré systémy k jejich optimálnímu provozu a dobíjení – veškerý dohled nad vozidly je neustále k dispozici online, jak co se týče polohy na mapě, tak i ohledně stavu a aktuálního využití baterie, a to doslova po vteřinách. Má to dvě výhody. Za prvé odpovědní pracovníci vidí, jak který řidič jezdí, zda využívá motor správným způsobem, nebo zda zbytečně plýtvá energií, a méně úspěšné šoféry tak mohou rovnou posílat na dodatečná školení. A za druhé je vidět, kudy se jednotlivé elektrobusy pohybují a kde jim většinou dochází baterie, což se hodí pro plánování budoucího umístění dobíjecích stanic.

Brno a jeho zeleň

Kromě Hradce byla zajímavá i prezentace Josefa Kasaly z Brna, který se v moravské metropoli stará o veřejnou zeleň. Brno pro tyto účely již nějakou dobu používá speciální elektromobily, průkopníkem byl model Mega E Worker L7e (radnice ho oficiálně pojmenovala Fešák, po několika letech tvrdé práce ho z pochopitelných důvodů překřtili na Dědka). V současné době převládají vozy Goupil G4 a G5, brněnská správa zeleně je používá v parcích i při ošetřování pouličních stromořadí. Podle Kasaly je použití elektromobilu blahodárné nejen pro městskou kasu, ale i pro samotné stromy, které netrpí exhalacemi.

Praha chystá carsharing

Za Prahu se konference zúčastnil mimo jiné Jaromír Konečný z firmy Operátor ICT, která se o koncept smart city v metropoli stará především. Přinesl mimo jiné několik podrobností o chystaném městském carsharingu, o němž se začalo mluvit před několika týdny. 

V jakém rozsahu bude carsharing probíhat? Bude se týkat celé Prahy?

Ano, jde o celoměstský projekt. Praha tím chce podpořit jak ideu carsharingu, tak rozvoj čisté mobility, protože půjde výhradně o elektrická auta.

Související článek

Magistrát chce Prahu zaplavit sdílenými elektromobily. Stát budou na taxikářských štaflech

Praha vypíše hned dvě soutěže na provozovatele sdílení elektromobilů v hlavním městě. V plánu je až šest set aut, která budou stát hlavně na málo využívaných stanovištích taxikářů. Náklady se vyšplhají až na 190 milionů korun.

V jaké fázi se projekt nachází?

V současné době se připravuje veřejná soutěž, z níž vzejde provozovatel této služby.

Jak vypadá harmonogram akce? Kdy soutěž proběhne a kdy se můžeme těšit na výsledky?

Všechno se rozjede velmi brzy – již v řádu týdnů, protože zastupitelstvo hlavního města už celý projekt schválilo. Výsledky soutěže očekáváme v první polovině příštího roku. První vozy by měly do ulic vyjet zhruba o rok později.

Jak se bude na projektu podílet město?

Především přípravou infrastruktury. Samotná služba by měla být čistě v režii firmy, která vyhraje v soutěži. Také stanovení cen bude v její pravomoci, město si jen vyhrazuje právo stanovit cenový strop. O jeho výši se ale také ještě bude rozhodovat.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama