Zdroj: www.li.me

Praha zažila nálet sdílených elektrokoloběžek. Dá se díky nim i slušně vydělat

Města chytřetéma 5 min čtení

Kdo se pohybuje po Praze, od začátku září už na ně musel zákonitě narazit. Jsou malé, kombinují bílou, zelenou a černou barvu, stojí zaparkované na všemožných místech a čekají na svého jezdce – elektrické koloběžky Lime. Hlavní je, že si je může půjčit kdokoliv. Stačí jen mobil a peníze na účtu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Kdo se pohybuje po Praze, od začátku září už na ně musel zákonitě narazit. Jsou malé, kombinují bílou, zelenou a černou barvu, stojí zaparkované na všemožných místech a čekají na svého jezdce – elektrické koloběžky Lime. Hlavní je, že si je může půjčit kdokoliv. Stačí jen mobil a peníze na účtu.

Související článek

Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Sdílená doprava hýbe metropolemi západního světa (a Číny). Dobrá zpráva je, že ani Praha nestojí stranou. Po sdílených kolech nebo maličkých žlutých elektromobilech Prahu obsadily elektrické koloběžky, na kterých můžete ulicemi uhánět rychlostí až 25 kilometrů za hodinu. Americký startup Lime, jehož hodnota i díky úspěchu s elektrokoloběžkami vystoupala na miliardu dolarů, několik stovek svých strojů rozesel po celé Praze. Česká metropole tak navázala na přítomnost Lime v šesti dalších evropských městech, konkrétně v Paříži, Berlíně, Madridu, Frankfurtu nad Mohanem, Curychu a Valencii.

Podle Noa Khamallaha, country managera Lime pro Českou republiku, byla Praha jasnou volbou. „Prahu jsme zvolili kvůli jejímu předvídavému smýšlení o městské mobilitě, změnách klimatu a životním prostředí.“ Kromě Evropy na koloběžky Lime můžete narazit třeba v Kanadě, ale hlavně v desítkách míst USA. Jenže třeba takové San Francisko je krátce poté, co zaplavily tamější ulice, zakázalo. Vedení města tak reagovalo především na stížnosti chodců i řidičů, kterým koloběžkáři nadmíru komplikovali život.

V Praze 1 máte smůlu

Kdo se chce na elektrokoloběžce Lime svézt, musí si nejdřív do mobilu stáhnout stejnojmennou aplikaci a v ní zaregistrovat platební kartu. V aplikaci po registraci uvidíte koloběžky, které jsou k dispozici, navíc s informací o stavu baterie a předpokládaném dojezdu. Kdo si svůj stroj najde, stačí mu naskenovat mobilem kód, a tím koloběžku odemknout. Pak už nic nebrání vydat se na cestu. Děti do 18 let tedy ještě musí mít podle zákona povinně na hlavě helmu. A je také potřeba myslet na to, že případná pokuta koloběžkáři hrozí za jízdu na chodníku. Na koloběžku totiž zákon pohlíží stejně jako na kolo. A s ještě jedním zásadním omezením je potřeba počítat – elektrokoloběžku Lime si totiž nejde půjčit na území Prahy 1. Můžete tam na ní dojet, zaparkovat ji, ale pokud byste chtěli po sesednutí a odhlášení i odjet, máte smůlu – koloběžka se neodemkne. Aby mohla sloužit dál, zaměstnanci Lime ji v takových případech vyvážejí do jiných městských částí.

Související článek

Jízda rozhodně není nejlevnější

Jakmile jezdec na koloběžku nasedne, zaplatí 25 korun a následně dvě koruny za každou minutu, což není právě málo. Pro srovnání – u asi nejvýznamnějšího konkurenta, kterým jsou sdílená kola Rekola, zaplatíte za hodinu ježdění 25 Kč a za půjčení elektrického auta pro dva čtyři koruny za minutu. A líp je na tom i cena za MHD. Bez debaty pro ty, kteří mají roční kupón za 3650 Kč, tedy za deset korun denně.

Koloběžky by měly být schopny jezdit po celé Praze. Problémy při jízdě dělá kopcovitý terén. Pokud nevážíte padesát kilo i s postelí, do kopce má elektrokoloběžka co dělat, aby svého pasažéra vyvezla. Někdy je zkrátka potřeba nespoléhat jen na motor, ale přidat k dílu i vlastní sílu nohou. Jízda také není jednoduchá po dlažebních kostkách, kterých je v Praze víc než dost. Líp koloběžce dělá asfalt či jemnější dlažba, což svádí k nepovolené jízdě po chodníku. Důležitý je také dojezd. Provozovatel udává, že plně nabitá koloběžka zvládne ujet 25 až 35 kilometrů. Málokdy se ale podaří najít koloběžku, jejíž indikátor nabití ukazuje sto procent. Negativní vliv na výdrž baterie má samozřejmě vyšší váha jezdce a to, jak moc jede do kopce.

Po dojezdu do cíle je možné koloběžku ponechat kdekoliv, pochopitelně inteligentně, ne někde uprostřed chodníku nebo na cizím pozemku. Není tak potřeba hledat nějaké speciální stojany s nabíječkou. Stroj se sám uzamkne a otevře ho zase jen další uživatel vybavený aplikací v mobilu.

Půjčování koloběžek se během října podle zástupce Lime zatím rozjelo slibně. Je to koneckonců vidět i na počtu lidí, které lze v Praze na koloběžce potkat. „Pražané ukázali, že mají o naši službu velký zájem. Je dobře vidět, jak rychle porozuměli způsobu sdílení systému městské mobility jak z technického pohledu, tak i z pohledu společenské zodpovědnosti,“ říká Noa Khamallah.

Nabíječ – zaměstnání snů

Společnost Lime má sice v Praze své zaměstnance, ale celý byznys by nebyl možný bez dostatečného počtu takzvaných nabíječů, kterým se v angličtině říká juicer. Nabíječi mají za úkol koloběžky večer sesbírat a potom je prostřednictvím své elektrické zástrčky a půjčené nabíječky nabít. Registrují se na internetových stránkách Lime, přičemž musí prokázat, že jim je 18 let. Teprve pak mohou podepsat smlouvu. To vše se děje elektronicky.

Na to, kde se nachází nenabitá koloběžka, nabíječe informuje aplikace. Díky ní zjistí i to, nakolik má koloběžka vybitou baterii a jaká je odměna za její dobití. Ta může být i víc než dvě stě korun. Je zajímavé, že zatímco své zákazníky společnost celkem nešetří, nabíječe odmění ráda. Chce si tak zřejmě pojistit, aby bylo po Praze stále dost koloběžek schopných jízdy a kola ekonomiky se mohla točit dále.

Související článek

Společnost má také svůj vlastní sklad, kam původně plánovala koloběžky večer svážet a nabíjet, dnes ale využívá hlavně služeb juicerů. Čím více koloběžek juicer nasbírá, tím více peněz si vydělá. Lime ale počet koloběžek omezuje pomocí aplikace. Výplatu obdrží nabíječ prostřednictvím služby Payoneer.com. S někým ze společnosti Lime se nabíječ setká vlastně pouze tehdy, když si přebírá nabíječku.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama