foto: iStockphoto.com

Poopeek: online tržiště pro kapely a pořadatele festivalů chce vyřešit odvěký problém

Věci chytřerozhovor 7 a více min čtení

Muzikanti ani organizátoři hudebních akcí nemají letos zrovna jednoduchý rok. Možná by jim mohla zlepšit náladu webová aplikace, která jim může výrazně usnadnit život.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Muzikanti ani organizátoři hudebních akcí nemají letos zrovna jednoduchý rok. Možná by jim mohla zlepšit náladu webová aplikace, která jim může výrazně usnadnit život.

Související článek

Soukromí s aplikacemi v mobilu je iluze. Nejsme anonymní tečky na mapě, ukázal projekt New York Times

Kde bydlíte? Kde pracujete? V kolik a kam vodíte svoje děti do školy, na kroužky? Kde jste byli minulý víkend v restauraci? Jak dlouho? A kdo tam byl s vámi? Otázky pro Velkého Bratra? Ale vůbec ne. Pro téměř libovolnou firmu stojící za vámi používanou aplikací otázky, na které snadno dokáže získat odpověď. Platí to pro vás i Arnolda Schwarzeneggera. Jak je to jednoduché, ukázal investigativní seriál deníku New York Times.

Virtuální tržiště pro muzikanty a pořadatele akcí, kde si organizátoři festivalů i kapely budou moci domlouvat spolupráci, vše se odehraje jednoduše online a výsledkem bude závazná dohoda. Tak funguje Poopeek, nová internetová služba, která zaujala i organizátory populární podnikatelské soutěže T-Mobile Rozjezdy. Poopeek logicky přitahuje hlavně nová a méně známá jména, ale v seznamu téměř tří stovek registrovaných kapel najdeme i některé zavedené veličiny, třeba Tomáše Matonohu, kultovní metalisty Cruadalach nebo alternativní Skrytý půvab byrokracie.

„Jsem aktivní muzikant, mám kapelu a dlouhodobě jsem nebyl spokojený s tím, jak u nás hudební rybníček funguje,“ vysvětluje zakladatel Poopeeku Rostislav Steiner. „A někdy před dvěma a půl lety jsem potkal Jakuba Trčku, s nímž jsme spolupracovali už na střední škole – měl internetové rádio a hrál tam naše tehdejší písničky. Začali jsme se bavit o tom, jak by to v branži mělo fungovat a co bychom pro to mohli udělat, on do toho vnesl svůj pohled jako programátor a výsledkem je naše aplikace.“

Co pro vás bylo tím hlavním problémem, který by se díky Poopeeku měl vyřešit?

Dlouze jsme o tom přemýšleli, popsali stohy papíru poznámkami a pak jsme na to přišli: hlavním úskalím všeho je čas. Domlouvání hudebních akcí je neuvěřitelně časově náročné, kapely a organizátoři si vyměňují desítky e-mailů, ztratí tím dlouhé hodiny – a stejně nějaká důležitá informace kolikrát zapadne, takže zase dlouho trvá, než se vše dohledá a vyřeší. Pak jsou z toho zbytečné hádky a pocity, že druhá strana nedělá svou práci pořádně, přitom jde jen o chyby v komunikaci. A právě tu Poopeek maximálně usnadňuje – dokáže ušetřit klidně až 80 procent administrativy, takže se všichni můžou soustředit na to, co je opravdu důležité, tedy na vylepšování služeb a zážitků pro fanoušky.

Také jsem aktivní muzikant, takže tenhle problém dobře znám už spoustu let. Jak ho Poopeek řeší?

Nabízí jednoduchou a pro obě strany zcela transparentní platformu, na které vyjednávání probíhá. Na jedné straně je kapela, na druhé organizátoři festivalu nebo klub. Vše, o čem se baví, mají v přehledné jednotné formě před sebou. Navzájem vidí své podmínky, a pokud se organizátor raději domluví s někým jiným, kapela to zaznamená, takže odpadá nejistota a čekání, jak se organizátoři rozhodnou. Prostě profesionální férový přístup.

Čili je to v podstatě snaha zavést jednotné standardy do komunikace mezi muzikanty a promotéry?

To je přesně ono. Chtěli bychom, aby si všichni účastníci hudebního dění – což můžou být nejen kapely a organizátoři, ale také další hráči na trhu – zvykli, že existují nějaké základní premisy obchodování v téhle branži. Prostě základní pravidla, o která se nemusejí bát. Jde i o technické záležitosti. Třeba zvukaři dostávají stage plány od každé kapely v úplně jiné podobě, pak se v tom nevyznají a vznikají stresové situace pár minut před vystoupením. Totéž platí pro nahlašování playlistů na Ochranný svaz autorský – proč to má být cár papíru, když to může být standardní formulář. Nechceme působit jako nějaká normovací komise, ale ono to bude pro všechny příjemnější – vždyť vyrábět a posílat tyhle dokumenty je strašná nuda a otrava, tak proč to lidem neusnadnit.

Související článek

Nejlepší pražská inovace? Aplikace pro seniory

Celkem osm týmů se v neděli utkalo v inovačním maratonu #NakopniPrahu, aby pomocí technologií a inovativních řešení pomohly zlepšit život Pražanů. Vítězem se stal tým Superhero Senior s projektem, který podporuje plnější a šťastnější život seniorů. Hlavním nástrojem je webová aplikace, která je určená seniorům a podporuje jejich sociální vazby a intelektuální činnost.

Je pravda, že ty infarktové situace na poslední chvíli bývají hodně nepříjemné…

Ano. V současnosti to často probíhá tak, že organizátoři a kapela uzavřou nějakou rámcovou dohodu pár měsíců před akcí, mají pocit, že je vše hotovo, a pak dva tři dny před vypuknutím zvukař nahání muzikanty, kde že je ten stage plán, že už ho přece dávno měl mít. Tohle je čistá amatérština – a my ji chceme eliminovat, ještě než k ní dojde.

Jak tedy vlastně Poopeek po technické stránce funguje?

Kapela si v něm vytvoří profil, případně to může udělat i manažer, který tak spravuje několik skupin najednou. Pořadatelé v aplikaci zase vypisují akce, na které se kapely mohou hlásit – každá má jasně dané parametry. Není to nic složitého.

A potom?

Potom přichází vyjednávání, nezakrytě inspirované regulérním smlouváním na orientálních trzích. Vytvořili jsme základní sadu podmínek, o kterých se takové vyjednávání většinou vede – kolik parkovacích míst si kapela přeje, jaké jídlo a pití, jaký honorář… Udělali jsme z nich jednoduchý formulář. Takže kapela může chtít místo na dvě auta, basu piv, večeři a láhev Jacka Danielse, promotéři souhlasí se vším až na toho Jacka a místo toho nabídnou o pár piv víc… Všechno ovšem probíhá pouze pomocí čísel a obrázků, nepíšou se tam žádné texty.

Proč to? K orientálním trhům přece květnaté mnohomluvné projevy patří…

Tam ano, ale do Poopeeka ne. Je to velmi důležité, protože jakmile si lidé začnou psát, hrozí, že se v konverzaci ztratí. Tenhle jednoduchý formulářový systém je efektivnější, všem je vše okamžitě jasné. A ještě jeden důvod to má: když se všechno drží v téhle jednoznačné formě, není pro nás problém vygenerovat z finální dohody právně validní smlouvu, kterou už pak jen stačí podepsat.

Související článek

Aplikace Mathman pomáhá dětem s matematikou. Zábavně a interaktivně

Když Jan Maloušek vytvářel aplikaci Mathman, jen těžko mohl vědět, jak se trefí rodičům školáků do noty. Zábavnou a originální formou totiž s dětmi procvičuje obávanou matematiku, kterou v době koronavirové epidemie museli rodiče své děti učit sami. Maloušek se svou aplikací zaujal porotu soutěže T-Mobile Rozjezdy, která pomáhá začínajícím podnikatelům.

To je docela cenná záležitost – ze zkušenosti vím, že muzikanti ani organizátoři nebývají v právních záležitostech zrovna silní v kramflecích, což pak dost komplikuje situaci při nějakých sporech.

Ano, ostatně právě proto jsme tuhle funkci do systému zapojili. Také s tím máme osobní zkušenost – kdysi jsme pořádali Boleslavský majáles a pozvali na něj jednu tehdy docela velkou a slavnou kapelu. Ta nám poslala svůj standardní návrh smlouvy a nás napadlo zajít s ním za jednou naší známou právničkou. Jenom to prolétla a zhrozila se – byly tam uvedeny neexistující paragrafy, úplně jiné znění zákonů, prostě nepoužitelný paskvil.

Tak jsme se rozhodli, že si necháme udělat obecný návrh smlouvy tak, aby v něm všechno po právnické stránce sedělo, a upravili jsme Poopeek tak, aby se do toho návrhu automaticky propsaly všechny ty podmínky, na kterých se obě strany dohodnou.

Říkal jste, že systém dává zvukařům jistotu, že od kapely dostanou včas před akcí stage plán. To je také povinnou součástí systému?

Přesně tak. Aby se kapela mohla pustit do vyjednávání, musí splňovat pár základních podmínek a stage plán uložený v systému mezi ně patří. Samozřejmě už je na muzikantech, aby byl aktuální – pokud si ho neaktualizují, je to jejich problém.

V současné době je u vás registrováno téměř tři sta kapel, což na začínající službu rozhodně není málo. Až zase bude možné pořádat akce bez omezení, dá se čekat, že systém vygeneruje poměrně velké množství nabídek od organizátorů. Jak zařídit, aby jich nebylo příliš, aby na tržišti nezavládl chaos?

Kapely si při vytváření profilů definují žánry a subžánry, do kterých patří, a je dobré to udělat s maximální pečlivostí a rozmyslem. Organizátoři totiž mohou zadat nabídku tak, aby se zobrazila jen těm kapelám, které hrají žánr odpovídající duchu akce. Je to logické – když budete dělat deathmetalový festival, asi nebudete stát o to, aby se vám ozývaly indie folkové kapely. Pořadatelé mohou také nabídku časově omezit, pak se bude ukazovat jen do určitého data.

Související článek

Hackeři vyřadili z provozu automobilku

Japonskou automobilku Honda na začátku týdne vyřadil z provozu ransomwarový útok. Zaměstnanci firmy se nemohli dostat do svých e-mailových schránek a znepřístupnila se jim řada interních systémů. Kvůli útoku musela Honda rovněž omezit výrobu v některých ze svých závodů.

Služba vypadá velmi sympaticky, zatím ale podle všeho není moc známá – v muzikantských kruzích jsem o ní dosud nezaslechl. Co s tím?

Především teď nastavujeme profily kapel na Poopeeku tak, aby byly částečně viditelné ve vyhledávačích – až bude někdo hledat vaši partu, měl by ho Google mimo jiné odkázat i k nám. To je mimochodem hodně náročné na odladění, protože musíme chránit citlivá data uživatelů.

Až si budeme jisti, že to máme neprůstřelně ošetřené, pak teprve to otevírání spustíme. Kromě toho počítáme i se samotnými kapelami – každá si na svůj web nebo třeba na Bandzone může umístit tlačítko „Bookni si nás přes Poopeek“, stačí přidat pár řádků do kódu.

Důležitá otázka: jakým způsobem si za své služby necháváte platit?

Platí pouze ten, kdo přijímá peníze, a to pouze v okamžiku, kdy je přijímá. Takže až pokud je dohoda závazně uzavřená a kapela si s organizátory vyjednala určitou pevnou částku, se z této částky strhne určitý kredit jako naše provize. Standardně se jedná o deset procent z poskytnutého honoráře.

To znamená, že si u vás kapela musí předem dobít nějaký kredit, ze kterého se jí potom částky strhávají? Tím pádem si vás vlastně předplatit?

RendererException: Unable to render template "/views/defaults/content_link/_article1.ftl".

V současné době ano. Do budoucna počítáme s tím, že když kapela bude chtít, bude si moci zaregistrovat nějakou platební kartu, ze které se peníze následně strhnou, podobně jako u Uberu a podobných služeb. A časem, až vyrosteme, bychom byli rádi, kdyby peníze proudily od organizátorů ke kapelám přes nás, a my si z nich rovnou tu provizi strhneme.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama