Foto: iStockphoto.com

Internet 5G na palubě letadla? V Americe už za dva roky. ČSA nic neřeší

Věci chytřetéma 4 min čtení

Americký internetový provider Gogo, který se specializuje na dodávání internetu do letadel, oznámil, že už v roce 2021 půjde vysoko v oblacích využívat rychlosti nové sítě 5G. U nás se nic podobného zatím nechystá. České aerolinie o internetu na palubách svých strojů mlčí a Smartwings letadla sice vybavují systémem pro šíření Wi-Fi, jenže na internet se v nich stejně připojit nedá.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Americký internetový provider Gogo, který se specializuje na dodávání internetu do letadel, oznámil, že už v roce 2021 půjde vysoko v oblacích využívat rychlosti nové sítě 5G. U nás se nic podobného zatím nechystá. České aerolinie o internetu na palubách svých strojů mlčí a Smartwings letadla sice vybavují systémem pro šíření Wi-Fi, jenže na internet se v nich stejně připojit nedá.

Související článek

Návštěvníky pařížské olympiády by mohly převážet autonomní elektrické drony

Zatímco Praha stále bez výsledku řeší dopravní napojení letiště na síť metra či železnice, Paříž plánuje centrum francouzské metropole s jedním ze svých leteckých přístavů propojit s pomocí elektrických autonomních dronů.

Posadíte se do letadla, vybalíte chytrý mobil, tablet nebo notebook a začnete vyřizovat obchodní e-maily, případně si přehrajete oblíbený film nebo muziku třeba na Netflixu. Zatímco u nás se ve většině případů musíme bez použitelného internetu v letadle obejít, v zámoří jde o běžnou věc. Cestující si mohou přístup k internetu koupit ještě před nasednutím. Získají jméno a heslo, připojí se k palubní Wi-Fi a mohou data čerpat celý let. Nyní společnost Gogo, která se rozvodem internetu v letadlech zabývá, přispěchala s oznámením, že už zanedlouho bude v letadlech nabízet výrazně rychlejší data šířená pomocí sítě 5G.

Signál proudí ze země

Potřebnou síť chce Gogo nejdřív zprovoznit v menších letadlech, která operují na trase mezi USA a Kanadou. K šíření signálu by firma měla využít svých dvě stě padesát věží, které v současné době rozvádějí službu ATG-4 (air-to-ground – ze vzduchu do země). Už druhou generaci této technologie vyvinuli právě odborníci ze společnosti Gogo. Síť 5G se bude provozovat na nelicencovaném spektru 2,4 GHz, díky proprietárnímu modemu a vyspělé technologii – takzvanému beamformingu, což je inteligentní technologie, která slouží k výraznému posílení Wi-Fi signálu. Soustava antén sleduje umístění bezdrátových zařízení v síti a signál zaměřuje přímo na ně.

Pro pokrytí letadla Wi-Fi signálem je potřeba stroj vybavit nákladnými technologiemi a zařízeními. V roce 2016 takto technici Gogo vše potřebné instalovali do padesáti devíti letadel, na konci roku 2018 to bylo skoro sedm stovek.

Každý, kdo někdy brouzdal na internetu na palubě letadla, dobře ví, že hlavním problémem je rychlost a spolehlivost. Gogo se snaží rychlost připojení zvyšovat díky tomu, že letadlo vybaví hned několika anténami, jejichž prostřednictvím dokáže chytat signál z více pozemských věží. Využívá ale také signál ze satelitů, a to od společností Iridium, Intelsat a SES. Praxe ukázala, že internet ze satelitu je spolehlivější, jenže kamenem úrazu je nedostačující rychlost a vysoké náklady na tento typ připojení. Pro budování sítě 5G tak Gogo dává přednost svým pozemským věžím.

Související článek

Brněnský projekt Nesnězeno zachraňuje jídla z restaurací. Rozjíždí se v Praze i zbytku republiky

Co se stane s jídlem, které restaurace neprodá? Mnoho podniků ho prostě vyhodí, což je škoda. Díky aplikaci Nesnězeno pro něj ale mohou velmi rychle najít strávníky. Ti navíc díky slevě minimálně třicet procent ušetří. Aplikaci už si stáhly desítky tisíc lidí. 

ČSA internet neřeší

Gogo zatím stále hlásí ztráty. A to už od roku 2013, kdy začala oficiálně fungovat. Úspěšné zavedení 5G sítí je tak pro její přežití klíčové. Pokud by se nepodařilo nabízet novou službu tak, jak má v plánu, tedy už v roce 2021, nebo by nabídka služby neměla odpovídající odezvu, nad budoucností firmy by se snesl velký mrak. Je tedy jasné, že Gogo se bude všemožně snažit, aby se sítě 5G v roce 2021 staly na palubách amerických letadel samozřejmostí.

Podobné problémy nemusí internetové uživatele v České republice, kteří chtějí cestovat letadlem, prakticky vůbec tížit. Zatímco ve Spojených státech už pošilhávají po 5G, u nás je vůbec problém se připojit. Například náš národní dopravce ČSA připojení nenabízí. A ani nijak nekomunikuje, zda letadla vybavuje potřebnou technologií.

Důvodem může být to, že aerolinky nejsou ve fázi, kdy by do nich majitel v tomto duchu investoval. A to i přesto, že cena potřebné technologie stále klesá. Podle všeho tedy v tomto ČSA ujede vlak. Konkurence totiž stávající síť upgraduje, aby mohla nabízet tak rychlé připojení, které cestujícího bude motivovat k tomu, aby ho běžně vyžadoval. Doteď totiž nabízená rychlost běžně stačí tak ke stažení e-mailu. Třeba přehrávání streamované hudby nebo videa už značně drhne. O to zajímavěji pak působí zpráva o tom, že společnost Smartwings vybavuje všechna svá letadla technologií Wi-Fi. Nejde však o připojení ke skutečnému internetu, ale pouze k palubnímu portálu.

Bude o internet zájem?

Vybudovaná technologie pro internet přenášený technologií LTE na palubách letadel nad Evropou je už dostupná. Funguje tu síť EAN (European Aviation Network), která kombinuje satelity a pozemní buňky. Ty na našem území vybudoval T-Mobile. Antény jsou nasměrované vzhůru, aby signál zachytila i letadla, která se pohybují ve výšce dvanáct tisíc metrů nad mořem. Do této sítě se za poplatek může zapojit jakákoliv evropská letecká společnost, která vybaví letadlo zařízením pro příjem a rozvod signálu.

Související článek

Stačí se inspirovat Vídní. Chytré semafory zbavily město dlouhých kolon

Teprve návštěva Vídně naplno ukáže, jak je doprava v Praze nemocná. Přitom stačí tak málo – vyměnit semafory. Ve Vídni to postupně dělají už deset let a v ulicích je to vidět. Systém chytrých semaforů totiž dokázal dvoumilionovou metropoli jako kouzlem zprůjezdnit. Navíc neslouží jen autům, nejvíc z něj těží hromadná doprava a chodci.

Zájem leteckých společností se ale odvíjí od zájmu cestujících. A těm se za použití internetu během krátkých kontinentálních letů příliš platit nechce. Už jen proto, že ceny za připojení nejsou právě nízké. Za pár hodin letu se mohou vyšplhat až na několik stovek korun.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama