zdroj: Seat

Superpočítač v kapli předpovídá vývoj klimatické krize a vylepšuje aerodynamiku aut

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Superpočítač MareNostrum 4 má výkon jako čtyřicet tisíc stolních počítačů a je nejvýkonnějším strojem tohoto typu ve Španělsku. Jeho výpočetní výkon umožňuje uskutečňovat nejrůznější simulace od činnosti srdce přes prognózy průběhu klimatické změny až po ekologické katastrofy. A využívá ho i automobilka SEAT k vylepšování vlastností svých vozů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Superpočítač MareNostrum 4 má výkon jako čtyřicet tisíc stolních počítačů a je nejvýkonnějším strojem tohoto typu ve Španělsku. Jeho výpočetní výkon umožňuje uskutečňovat nejrůznější simulace od činnosti srdce přes prognózy průběhu klimatické změny až po ekologické katastrofy. A využívá ho i automobilka SEAT k vylepšování vlastností svých vozů.

Související článek

Ostravští vědci do boje proti koronaviru nasazují superpočítače

Národní superpočítačové centrum při VŠB-Technické univerzitě Ostrava IT4Innovations nabídlo výzkumným týmům v boji proti šíření nového koronaviru možnost využít přednostní přístup k výpočetnímu času superpočítačů Anselm, Salomon a Barbora. Superpočítače mohou pomoci nejen při hledání léku, ale i s vývojem roušek.

MareNostrum 4 je umístěn ve staré odsvěcené kapli v Severním kampusu Katalánské polytechnické univerzity. V prostorách bývalé kaple je udržována teplota vzduchu 24 °C a relativní vlhkost 36 %. Oriol Lehmkuhl, výzkumník superpočítačového centra BSC se zaměřením na fyzické a numerické modely, je jedním ze stovek odborníků ze všech koutů světa, kteří používají tento superpočítač pro své projekty: „V rámci své specializace se zabývám spalovacími prostory v leteckých motorech, uskutečňuji simulace větrných turbín a v případě mé spolupráce se značkou SEAT zkoumám vliv tvarového řešení nábojů kol na aerodynamiku celého automobilu.“

Dosud byly při optimalizaci aerodynamiky automobilů používány simulace a reálné testy hliněných modelů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. „Testování v aerodynamickém tunelu je nákladné. Hliněné modely podléhají degradaci a musejí se neustále měnit,“ říká María García-Navas, inženýrka z oddělení vývoje a aerodynamiky z automobilky SEAT. „Výpočetní výkon superpočítače BSC nám navíc umožňuje zahrnout více parametrů a sledovat proudění vzduchu uvnitř kol při jejich otáčení. Naším cílem je zmenšovat rozdíly mezi simulacemi a realitou,“ dodává.

Výhodou souběžné činnosti 165 888 procesorů superpočítače je uskutečňování analýz v rekordně krátké době. „Tvary kol převádíme do souřadnicových bodů v souřadnicové soustavě a každý bod je analyzován skupinou procesorů pracujících souběžně. Kdyby byly analyzovány jednotlivě, trvalo by to měsíce,“ vysvětluje Lehmkuhl.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama