Foto: iStockphoto.com

Chytrá tříkolka pomůže mapovat trasy a bariéry pro vozíčkáře

Věci chytřeAktuality pod minutu čtení

Odborníci z Vysokého učení technického v Brně spolupracují na vývoji tříkolového vozítka, které bude mapovat trasy omezujících pohyb vozíčkářů či nevidomých. Systém dokáže odhalit překážky v cestě, upozornit na obtížnost průchodu nebo třeba poukázat na orientační prvky. 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Odborníci z Vysokého učení technického v Brně spolupracují na vývoji tříkolového vozítka, které bude mapovat trasy omezujících pohyb vozíčkářů či nevidomých. Systém dokáže odhalit překážky v cestě, upozornit na obtížnost průchodu nebo třeba poukázat na orientační prvky. 

Související článek

„Za deset let bude firma stát na robotech. Vidím v nich budoucnost,“ říká Václav Muchna, šéf Y Soft

O české společnosti Y Soft je slyšet stále víc. Jako technologický globální hráč ovládá svůj trh podobně jako Avast ten antivirový. A roste srovnatelně. Téměř před rokem oznámila, že meziročně zvýšila obrat o 45 procent na skoro miliardu korun. A i letos počítá s tím, že růst bude dvouciferný. V dalších letech chce Y Soft sázet hlavně na zisk z prodeje robotů.

Elektrická tříkolka umí změřit šířku chodníku a dokonce i zjistit kvalitu povrchu pomocí laserového senzoru. Na její vývoj přispěla Technologická agentura částkou 7,5 milionu Kč. Vozítko je součástí systému, který má umožnit efektivní poloautomatizované vytváření mapových podkladů vnitřních prostor budov i venkovních tras pro pěší se zvláštním ohledem na specifické potřeby handicapovaných lidí.

Mapové podklady pro veřejné budovy, ale také ulice, parky nebo zastávky městské hromadné dopravy vytváří společnost CEDA Maps. Spravuje vlastní sadu digitálních map pod platformou Route4All.

Související článek

Stačí se inspirovat Vídní. Chytré semafory zbavily město dlouhých kolon

Teprve návštěva Vídně naplno ukáže, jak je doprava v Praze nemocná. Přitom stačí tak málo – vyměnit semafory. Ve Vídni to postupně dělají už deset let a v ulicích je to vidět. Systém chytrých semaforů totiž dokázal dvoumilionovou metropoli jako kouzlem zprůjezdnit. Navíc neslouží jen autům, nejvíc z něj těží hromadná doprava a chodci.

„Naším cílem je navíc zajistit dostatečnou efektivnost systému, aby bylo možné pořizovat data plošně, a dosáhnout tak skutečného přínosu pro dané cílové skupiny v ekonomicky smysluplném modelu,“ uvedla Hana Křepelková ze společnosti CEDA Maps.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama