Ilja Jefimovič Repin, Burlaci na Volze (1870-1873)

Digitalizaci? Ne! Miloš Zeman raději propaguje technologie moderní před dvěma stovkami let

Stát chytřekomentář 4 min čtení

Miloš Zeman, neúnavný propagátor teletextu, telefonů Aligátor a dalších strhujících výdobytků moderní techniky, už řadu let sní o velkém infrastrukturním plánu. Kanálu, který propojí Dunaj, Odru a Labe, překlene evropské rozvodí a učiní z České republiky centrum moderní logistiky. Velkorysost plánu nechybí. Náklady ve výši 585 miliard jsou úžasná suma. Jen jeho načasování není ideální. Přichází se zpožděním. Přibližně dvě stě let.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Miloš Zeman, neúnavný propagátor teletextu, telefonů Aligátor a dalších strhujících výdobytků moderní techniky, už řadu let sní o velkém infrastrukturním plánu. Kanálu, který propojí Dunaj, Odru a Labe, překlene evropské rozvodí a učiní z České republiky centrum moderní logistiky. Velkorysost plánu nechybí. Náklady ve výši 585 miliard jsou úžasná suma. Jen jeho načasování není ideální. Přichází se zpožděním. Přibližně dvě stě let.

Související článek

Česko jako černý flek Evropy. Může za to infrastruktura na úrovni století páry

Česká republika chce být lídrem inovací, ale stav infrastruktury tomu neodpovídá. Naši zaostalou kotlinu objíždějí už i nákladní vlaky, internet máme pomalý a často zbytečně drahý a elektrická síť rozhodně není připravena na masivní nástup elektromobilů.

Infrastrukturní projekty Česko potřebuje. Inspiraci by naši politici mohli hledat třeba ve Spojených státech, kde demokratická senátorka a kandidátka na prezidenta Amy Klobucharová oznámila podobně velkorysý infrastrukturní plán – zavedení širokopásmového internetu do každé domácnosti, což je v podmínkách USA mnohem ambicióznější idea, než by byla v hustě zabydlené české krajině. V tuzemsku ale podobná myšlenka neexistuje a mezi našimi politiky tento záměr nevyvolal ani náznak reakce.

Kolik by optika pro každého stála?

Zeptal jsem se tedy v T-MobileCetinu, jaké jsou náklady na budování optické sítě. Potom stačilo vzít do ruky kalkulačku a chvíli hledat ve veřejně dostupných zdrojích. Náklady na výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe se veřejně odhadují na 585 miliard korun. Michal Frankl z Cetinu uvádí, že kompletní náklady na budování kilometru optické sítě, které zahrnují vše počínaje projektem a konče zprovozněním, se nejčastěji pohybují někde mezi dvěma až třemi miliony korun v závislosti na terénu, délce stavby a dalších parametrech. Celkově by neměly přesáhnout deset milionů korun za kilometr.

Za stejné peníze, které chce prezident utratit za lodní cestu, by se tedy dalo postavit necelých 200 tisíc kilometrů optické sítě. V nejhorším případě, kdy by cena za kilometr optické sítě vyšplhala na deset milionů, by to mělo být aspoň 58 tisíc kilometrů. A právě toto číslo je zajímavé, protože kompletní tuzemská silniční síť, počínaje dálnicemi a konče zapadlými silnicemi III. třídy, má necelých 56 tisíc kilometrů. Jinými slovy – podél každé silnice v Česku, do každé vesnice, by mohl vést optický kabel – a ještě by nejspíš hromada peněz zbyla.

Související článek

Rychlý internet? Musíme začít, jinak nám ujede vlak

Spotřeba dat přenesených přes internet v České republice neustále roste. Je nejvyšší čas se tomuto trendu přizpůsobit a udělat, co je třeba – vybudovat optické sítě. Jedině ty dokážou zajistit, že v nejbližší době naše země nezačne zaostávat. Musíme již ale přejít od slov k činům.

Trochu jiné číslo mi řekli v T-Mobile, kde počítají náklady na připojení jedné domácnosti. Ty podle operátora musí být nižší než deset tisíc korun. Za odhadované peníze na vodní cestu by tedy bylo možné připojit 58 a půl milionu domácností. Podle statistiků je přitom v Česku necelých 4,5 milionu domácností – jinými slovy by zdroje na sladkovodní kanál stačily na připojení třináctinásobku českých domácností. Vzpomněl jsem si na slogan Budujeme stát pro 40 milionů lidí…

Máte vize? A můžete nám je ukázat?

Netvrdím, že výstavba optických kabelů dokáže sama o sobě přenést Česko do moderního světa. Na to by tady bylo zapotřebí daleko víc politiků, kteří modernímu světu rozumí a jsou schopni formulovat digitální vize, jimž budou věřit alespoň oni sami. Obojího se v současnosti značně nedostává. Ale optická síť je nutný základ, bez kterého schopní konkurence nebudeme.

Související článek

Digitální Česko. Zkusíme ho vypnout a zapnout?

Letošní rok má být ve znamení umělé inteligence a digitálního státu. Nevěříte? Před pár měsíci to naslibovali premiér, tehdejší ministryně průmyslu a tehdejší ministr dopravy na velkolepé konferenci, při které se zavázali, že z našeho státu bude evropský průkopník futuristických technologií. Máme prý na co navazovat, protože máme skvělé odborníky na vesmírné technologie a už za socialismu jsme byli premianti programu Interkosmos.

Místo diskuse o tom, jak co nejrychleji budovat základní infrastrukturu blízké budoucnosti, ovšem utrácí český státní aparát desítky milionů korun v diskusi o tom, jak za třetinu státního rozpočtu vybudovat projekt pro velmi pomalý převoz haldy kontejnerů napříč republikou po vodě. Rychlost dopravy v kanálu Dunaj-Ondra-Labe bude podle České televize cca deset kilometrů za hodinu – tedy tempo velmi unaveného rekreačního cyklisty. Soumrak přepravy po kanálech přitom nastal již v roce 1814, když George Stephenson představil svou parní lokomotivu. Možná se ale zpráva o téhle technologii na Hrad ještě nedostala.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama