Zdroj: archiv redakce

Chytrá silnice řekne, že za vámi spěchá sanitka a auta před vámi prudce brzdí

Stát chytřetéma 6 min čtení

Způsobů, jak během cesty zjistit, co se děje na silnici, je několik. Posloužit může dopravní zpravodajství v rádiu i aplikace v mobilu typu Waze či Google Maps. Jedna taková služba už by ale zanedlouho měla čnít nad těmi ostatními. A to dokonce o mnoho pomyslných pater výš. Je to evropský projekt C-Roads – chytré silnice, díky kterému řidiči dostanou přesné a rychlé informace o tom, co se děje kolem nich.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Způsobů, jak během cesty zjistit, co se děje na silnici, je několik. Posloužit může dopravní zpravodajství v rádiu i aplikace v mobilu typu Waze či Google Maps. Jedna taková služba už by ale zanedlouho měla čnít nad těmi ostatními. A to dokonce o mnoho pomyslných pater výš. Je to evropský projekt C-Roads – chytré silnice, díky kterému řidiči dostanou přesné a rychlé informace o tom, co se děje kolem nich.

Související článek

Zapomeňte na SMS zprávy. Ke schválení platby bude stačit pohled do mobilu

Cíl je jasný – vymýtit potvrzování plateb na internetu prostřednictvím SMS zprávy. Jedni říkají, že toto revoluční řešení zvýší bezpečnost internetových plateb, druzí ho označují za výmysl, jenž nutí banky investovat do vývoje nových aplikací. Jedno je ale jisté – změna, která platí od poloviny září, nakopne rozšíření autorizace plateb způsobem, který ještě nedávno působil jako sci-fi. Opisování SMS zpráv postupně nahradí snímání obličeje mobilem.

Že auta kilometr před vámi prudce brzdí, protože dojíždějí do nečekané kolony. Že se blížíte k železničnímu přejezdu, po kterém za chviličku pojede vlak. Že se za vámi za chvíli objeví sanitka, kterou ještě není vidět či slyšet. Že na tramvajových kolejích, které se chystáte právě přejet, za pár sekund prosviští tramvajová souprava… A to je pořád jen část toho, co systém C-Roads motoristům během jízdy v pravý čas sdělí.

Sto tisíc kilometrů silnic a 43 měst

Systém chytrých silnic se už několik let v Evropě připravuje a Česko je jednou z osmnácti zemí, kde jeho testování probíhá v reálném provozu. A z testů začínají vypadávat první zásadní výsledky jak z pohledu komunikace mezi samotnými auty, tak i mezi automobilem a infrastrukturou kolem silnic. V Česku už v rámci C-Roads dobře komunikují také například vozidla hasičů a městské hromadné dopravy.

Hlavním koordinátorem C-Roads pro Česko je ministerstvo dopravy. To především hlídá, aby testování a zavádění hybridních komunikačních systémů probíhalo jednotně v rámci celé Evropské unie. „C-Roads je důležitý projekt, na němž spolupracuje veřejný, akademický a soukromý sektor na mezinárodní úrovni,“ říká Martin Vavřina z ministerstva dopravy, podle kterého je úkolem C-Roads prostřednictvím komunikace mezi samotnými auty i mezi vozidly a infrastrukturou zvýšit bezpečnost a plynulost na evropských silnicích. Projekt má za cíl zasáhnout až sto tisíc kilometrů silnic a čtyřicet tři evropských měst.

Konečně chytrá dálnice

Informace z provozu se přenášejí v systému ITS-G5 (speciální vyhrazená sít Wi-Fi) a dostupných mobilních datových sítí. V blízké budoucnosti se pak počítá i s využitím sítě 5G (LTE-V). Z automobilů a infrastruktury se pak data sbíhají v Národním dopravním informačním centru (NDIC), kde je ověřují na několika úrovních, aby nedocházelo k planým poplachům. Kromě samotného systému mohou ověřená data využít i další partneři, kteří je integrují do jiných aplikací, příkladem jsou už zmíněné Waze a Google Maps.

Vzhled a provedení palubní jednotky, z níž řidiči dostávají upozornění, zatím odpovídá tomu, že vznikla jen pro testovací provoz. V budoucnosti se ale dočkáme toho, že hlášení se budou promítat na displejích integrovaných palubních systémů. Jednání už probíhají například se Škodou Auto. Do vozů je totiž nutné zabudovat i odpovídající anténu. Stejné informace jako z jednotek ale umí ukazovat i mobilní aplikace zapojených partnerů v podobě operátorů T-Mobile a O2. T-Mobile přispívá do systému C-Roads analýzou dat o pohybu zákazníků mobilní sítě, dat z dalších flotil vozidel a ze služby Chytré auto. Ve všech případech samozřejmě v anonymizované podobě.

Související článek

Chytří králové polí. Dokáží si naplánovat cestu i zavolat o pomoc

Jejich majitelé za ně zaplatí klidně tolik, kolik stojí nové Ferrari. A vlastně to Ferrari jsou. Ferrari českých polí. Jen se s nimi nelámou rychlostní rekordy a obvykle neparkují v klimatizovaných garážích. Na druhou stranu v sobě dnešní traktory a kombajny mají tolik chytré techniky, že kdybyste je před pár desítkami let ukázali v NASA, kabinu s technikou by přidělali na raketu a poslali by je dobývat Měsíc.

V současné době se instalují jednotky kooperativního dopravního systému v režii Ředitelství silnic a dálnic. Děje se tak na dálnicích D5, D11 a úseku D1 u Brna. Celkem je 79 jednotek umístěných na dopravní infrastruktuře a 233 jednotek používají vozidla. Jejich data se používají k zobrazení varovných hlášení třeba na dálničních infopanelech.
Konkrétně na D1 u Brna se tak řidiči včas dozví o práci na silnici a dopravní zácpě, stojících, pomalu jedoucích a prudce brzdících vozidlech, blížících se vozidlech hasičů či záchranářů i o zhoršených povětrnostních podmínkách. Do automobilů jsou také napřímo posílány informace z proměnného dopravního značení.

Brno je chytrá loď

Projekt C-Roads už slouží i hasičům v Brně, jimž chytrá technika zabudovaná prozatím jen do jednoho vozu usnadňuje průjezd moravskou metropolí. Jde to jednoduše tak, že auto si samo na semaforech může aktivovat zelenou barvu. Jakmile se totiž zapne jeho maják, dochází k vysílání signálu, který zachytí nejbližší instalované moduly. Signál obsahuje polohu GPS a podle ní moduly vyhodnotí, zda se jich zpráva týká.

V okamžiku, kdy takové vozidlo vjede do definované oblasti křižovatky osazené potřebnou technikou, systém spustí předem nastavený scénář. V tomto případě tedy rozsvítí zelenou pro směr, ze kterého jede zásahový vůz. Podle Bronislava Kocmana z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje se díky tomu snaží snižovat průměrný dojezdový čas na sedm minut.
Důležitým partnerem rozvoje C-Roads v Brně jsou Brněnské komunikace (BKOM). „Aktuálně zkoušíme různé scénáře komunikace palubních jednotek s infrastrukturou. Po Brně je už jednatřicet míst, kde to funguje,“ říká ředitel BKOM Roman Nekula. Celkem jedenáct aut s jednotkou tak může dostat informaci, že například jedou vozidla IZS, že někdo právě projel na červenou a hrozí nehoda, nebo že nedaleko v zastávce stojí vůz MHD, a proto řidiči ostatních vozidel musejí být ostražitější, aby nedošlo ke srážce s chodcem.

Související článek

Rachael Rekart: Žena, která učí roboty vnímat lidské emoce

Ve firmě Soul Machines si dávají záležet na tom, aby jejich stroje působily lidsky. Mají totiž vlastní umělou inteligenci. Ale také něco navíc. Něco, co je dělá lidskými a díky čemu je ve firmě označují jako digitální lidi: vlastní tvář a ekvivalent emoční inteligence. Proč je to důležité a jak se to podařilo? O tom jsme si povídali s Rachael Rekart.

A právě využití hybridní komunikace ve spojení s MHD představuje další kroky testování, o které se postará společnost Intens Corporation ve spolupráci s podniky Brna, Ostravy a Plzně a operátory T-Mobile a O2. Spočívá v tom, že jednotky na infrastruktuře a vozech MHD budou informovat kolemjedoucí auta před nebezpečím střetu s tramvají, budou varovat před vystupujícími chodci a zajistí i to, aby vozy MHD měly na křižovatkách se semafory zelenou.

Pozor na přejezdy

Vzhledem k velkému počtu nehod na železničních přejezdech je důležitá i funkce, díky které řidiči dostanou varování před blížícím se vlakem. To zatím v rámci testování funguje na přejezdech v úseku Heřmanův Městec – Borohrádek a koncem roku budou nainstalovány technologie na železniční přejezdy na trati č. 113 (Švestková dráha) a Čížkovice – Obrnice v Ústeckém kraji. Další budou v úseku Chrudim – Havlíčkův Brod a čtyři chytré přejezdy se objeví i v Pardubickém a Ústeckém kraji. V posledních dvou uvedených krajích ale nebyla vybrána konkrétní místa.

Související článek

Nejste doma? Nevadí. I tak dá kurýr jídlo do lednice. Příště možná přiletí dron

Amazon a Walmart se předhánějí v tom, kdo získá prvenství v rychlosti doručování zboží. A důraz na to kladou obrovský. Nejde totiž o nic menšího, než je podíl na miliardovém on-line trhu. Protože je lidská práce pořád dražší, budou se zákazníci, zatím hlavně v USA, muset smířit s tím, že se svým doručovatelem už pár přátelských slov neprohodí. Nahradí je autonomní roboti a drony. V prvním kroku si zákazníci pouštějí kurýry až přímo do lednice. A to i když nikdo není doma.

Projekt C-Roads je podle Martina Pichla z ministerstva dopravy tak úspěšný, že se dá očekávat, že po jeho ukončení v příštím roce budou některé jeho části fungovat nadále. Každopádně v září 2020 se v Praze odehraje roadshow C-Roads, kde se mají představit další pokroky projektu a jeho částí. Na této akci veřejnost také možná uvidí i první sériově vyráběné osobní automobily s vestavěnými jednotkami.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama