Foto: iStockphoto.com

Internet věcí při přepravě zásilek – půlmetrovou přesnost potřebujete jen při rozvozu pizzy

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Když dopravní firma poprvé poptává IoT sledování zásilek, často se stává, že trvá na určení polohy s přesností pomalu na půl metru, navíc někdy i každou minutu. Nakonec ale zjistí, že vlastně úplně stačí, když bude vědět, že je zboží na cestě nebo že dorazilo do překladiště či místa určení. Důkladné promyšlení nároků na IoT čidla přitom může ušetřit velké peníze.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Když dopravní firma poprvé poptává IoT sledování zásilek, často se stává, že trvá na určení polohy s přesností pomalu na půl metru, navíc někdy i každou minutu. Nakonec ale zjistí, že vlastně úplně stačí, když bude vědět, že je zboží na cestě nebo že dorazilo do překladiště či místa určení. Důkladné promyšlení nároků na IoT čidla přitom může ušetřit velké peníze.

Související článek

Vladimír Dzurilla chystá jednotku rychlého digitálního nasazení. Bude hasit problémy ministrů

Vladimír Dzurilla je člověk, kterého si premiér Andrej Babiš na Úřad vlády vybral jako zmocněnce pro oblast IT a digitalizace. Má tak především na starosti koncepci Digitální Česko. Jejímu prosazování v prostředí českých úřadů, kde panuje strach z inovací, má pomoci něco jako jednotka rychlého digitálního nasazení. Bude složená z různých specialistů, kteří budou s digitalizací státu pomáhat zrovna tam, kde to bude nejvíc hořet.

„Sledování zásilek s přesností na konkrétní ulici vypadá z pohledu zákazníka velmi efektně, ale smysl má jen v případech, kdy si zavoláte taxík nebo objednáte jídlo,“ vysvětluje David Týr, IoT guru operátora T-Mobile. Z hlediska firmy převážející zásilky po celé Evropě v naprosté většině případů úplně stačí, když zná polohu svých vozů s přesností na konkrétní město.

Logistický manažer přitom obvykle nepotřebuje ani tyto hrubé detaily. Uvažuje především na úrovni uzlových bodů přepravní sítě, například dep či překladišť. Proto je mnohem důležitější pro něj zjistit, že se přepravní vozidlo právě někde neplánovaně zastavilo. Pak může řešit, jestli je to přetížený hraniční přechod, havárie, kolona na dálnici, nebo technická závada.

V praxi většinou probíhá sledování polohy na úrovni vozidel. Tam můžete vcelku pohodlně umístit přijímač GPS, hardware pro zpracování dat a přivést napájení s potřebnou kapacitou. To pravé IoT, jak si ho většinou představíme, tedy zařízení s baterií s dlouhou výdrží a minimálními rozměry, se dostává ke slovu až v okamžiku, kdy firma začne uvažovat o sledování na úrovni jednotlivých zásilek nebo kontejnerů, které nedisponují vlastním zdrojem energie.

Související článek

Soukromí s aplikacemi v mobilu je iluze. Nejsme anonymní tečky na mapě, ukázal projekt New York Times

Kde bydlíte? Kde pracujete? V kolik a kam vodíte svoje děti do školy, na kroužky? Kde jste byli minulý víkend v restauraci? Jak dlouho? A kdo tam byl s vámi? Otázky pro Velkého Bratra? Ale vůbec ne. Pro téměř libovolnou firmu stojící za vámi používanou aplikací otázky, na které snadno dokáže získat odpověď. Platí to pro vás i Arnolda Schwarzeneggera. Jak je to jednoduché, ukázal investigativní seriál deníku New York Times.

Odhalí se tím například to, jestli řidič nezapomněl nějaký konkrétní balík naložit. Vhodný algoritmus chování trackeru pak šetří drahocennou energii baterií a podle potřeb zákazníka umožňuje volit získávání polohy ze sítě. K tomu používá Wi-Fi lokalizaci, případně globální družicový polohový systém. „Přepravní společnost Ewals Cargo používá například malý IoT tracker, který řidič veze spolu s přepravovanou zásilkou. Po doručení na místo určení je miniaturní IoT čidlo vráceno do centrály k dalšímu použití,“ vysvětluje David Týr.

Desetiletá výdrž může být k ničemu

Snad ve všech prezentacích o IoT najdete zmínku o mnohaleté výdrži baterie. Přitom tento parametr má smysl jen u jisté skupiny IoT zařízení, ke kterým je například špatný přístup, nebo je výměna baterií logisticky komplikovaná. Typickým případem je snímač pro odečet vodoměru nebo plynoměru umístěný v šachtě domu. V případě nehostinného prostředí totiž hrozí, že se IoT zařízení fyzicky rozpadne dávno před tím, než se vybije jeho baterie. baterie. Proto je třeba vždy dobře v návrhu zařízení vyvážit mechanickou a „baterkovou“ výdrž.

„Jen hrstka IoT zařízení je udělaná opravdu dobře. Musí mít fungující elektronickou a softwarovou část, což většina firem ještě zvládne. Musí umět dobře vysílat, tedy mít kvalitní rádiovou část, to už je pro řadu menších start-upů tvrdý oříšek. A taky musí být natolik robustní, aby vydržela třeba pět let venku na slunci, mrazu, ve vlhkosti a podobně,“ vysvětluje David Týr z T-Mobile. A to už zvládne málokdo. Navíc málokdo je ochotný takovou robustnost zaplatit. I v tomto případě totiž platí přímá úměra – čím odolnější IoT zařízení, tím vyšší je cena za jeho vývoj i výrobu.

Související článek

Osmdesát tisíc a notebook k tomu. Dá se stát programátorem bez diplomu v kapse?

Chcete v novém roce změnit kariéru a uvažujete o lukrativním místě v IT? Dobrá zpráva je, že lidí v oboru je kritický nedostatek. Ta špatná ovšem říká, že ne každý rekvalifikační kurz vás na dobře placené místo připraví. Jak poznat kvalitu a na co se při hledání kurzu zaměřit?

V praxi se proto ukazuje, že je často vhodnější používat levnější jednorázová zařízení a prostě počítat dopředu s tím, že se budou muset vyměňovat. Nastávají tak případy, kdy firma očekávala, že se jí většina použitých trackerů pro sledování zásilek v pořádku vrátí zpět. Realita ale byla odlišná. Zpět se totiž vrátila jen relativně malá část, navíc v poměrně neutěšeném stavu. Pravidelné cestování a hrubé zacházení nakonec vedlo k tomu, že se jako vhodnější ukázalo používat jednorázová levná čidla, u kterých zničení po jedné dvou obrátkách tolik nebolí.

Když měřit polohu nestačí

Čidla v zásilkách Ewals Cargo ale umí k obligátnímu sledování aktuální polohy ještě jednu věc. Každý malý tracker má navíc ještě čidlo okolního osvětlení. Jeho prostřednictvím lze snadno zjistit, že zásilku někdo otevřel. Může to být samozřejmě oprávněné rozbalení balíku příjemcem, stejně tak ale může jít o pokus o neoprávněné vniknutí do balíku, nebo dokonce o jeho poškození při přepravě. V každém případě tedy o něco, čemu je vhodné co nejdřív věnovat pozornost.

Existují také speciální případy, kdy je potřeba neustále sledovat teplotu převáženého zboží, případně to, zda se s ním špatně nezachází. Přesto v prezentacích a článcích o výhodách IoT najdete zhusta jen sledování polohy (popřípadě ještě měření teploty).

Související článek

Video: Piloti v roli diváků. Airbus do vzduchu poslal letadlo, které odstartovalo zcela samo

Autonomní auta bez řidičů dnes už nepřekvapí. Výrobce letadel Airbus ale vyvinul systém, který dokáže do vzduchu bez zásahu pilota poslat i obří dopravní letadlo. Francouzská firma ve vývoji hodlá dál pokračovat. Cílem je, aby její letoun mohl také autonomně přistávat a pohybovat se letové ploše.

Samostatnou kapitolou jsou pak stavební a zemědělské stroje. Ani u nich není vysoká frekvence měření polohy důležitá. U takového bagru nás zajímá hlavně to, jestli ráno dorazil na stanoviště a začal pracovat. V průběhu dne je pak hlavní, jestli pracoviště náhodou neplánovaně neopustil a nevydal se řešit například soukromý melouch.

U pracovních strojů má kromě polohy smysl měřit i nejrůznější stavy, například poruchy, náklony a natočení lžíce či radlice. Stroje si umí stáhnout digitální mapy a plány přímo z konstruktérova počítače a následně do značné míry svou práci zautomatizovat, aby byla co nejefektivnější. Nebo alespoň indikovat, pokud někde vzniká problém.

Ušít řešení každému na míru

V oblasti IT je úplně běžné, že existuje celá řada různých protokolů, programovacích jazyků a hardwarových řešení. Každé z nich se hodí pro různý účel, má jiné vlastnosti a také různou cenu. Všichni jsou na to zvyklí a umí s tím zacházet. „Vždycky je důležité vybrat spolu se zákazníkem, co vlastně od IoT řešení potřebuje,“ upozorňuje David Týr.

Související článek

Petr Bena z Alza.cz: Pustit kurýra do bytu, když nejste doma? I tady se míra citlivosti posouvá

Největší český e-shop Alza.cz už zdaleka neprodává jen počítače a spotřební elektroniku. Během let se z něj stal obchod, kde si pořídíte prakticky vše. Navíc se nebojí nových trendů a technologií. Takže vám prodá solární panely na střechu domu, doveze vám zboží taxíkem, který zrovna nemá zákazníka, a uloží vám objednaný balíček do kufru zamčeného auta. O tom všem jsme si povídali s obchodním ředitelem Alzy Petrem Benou.

K dispozici je nejen hardware s různými schopnostmi, různou odolností a různou cenovou hladinou, ale také několik typů IoT sítí. Každá se přitom hodí na něco jiného. Některé umožňují přenos malých dat nízkou rychlostí, ale zato se zanedbatelnými energetickými i cenovými náklady. Jiné klidně zvládnou streaming videa, ale zařízení pro ně jsou dražší a také vyžadují stabilní a relativně výkonné napájení.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama