Zdroj: iStockphoto.com

Moskvané si zamilovali sdílená auta. Kolony už je nebaví. Zájem roste i v Česku

Města chytřetéma 4 min čtení

Moskva zažívá obrovský zájem o sdílení aut. Stálé dopravní zácpy, snižování počtu parkovacích míst a rostoucí náklady na parkování nutí řidiče vlastní auta prodávat a o zbylá se začít dělit. Carsharing ale víc a víc využívají i Češi, zejména ti z měst. Důvody mají stejné jako Moskvané.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Moskva zažívá obrovský zájem o sdílení aut. Stálé dopravní zácpy, snižování počtu parkovacích míst a rostoucí náklady na parkování nutí řidiče vlastní auta prodávat a o zbylá se začít dělit. Carsharing ale víc a víc využívají i Češi, zejména ti z měst. Důvody mají stejné jako Moskvané.

Související článek

Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Asi málokoho by ještě před pár lety napadlo, že právě v ruském hlavním městě bude růst sdílených aut nejrychlejší na světě. Nicméně čísla to potvrzují. Zatímco v roce 2016 byl počet jízd prostřednictvím sdílených automobilů 45 tisíc, jen za prvních devět měsíců letošního roku to bylo neuvěřitelných 9,1 milionu jízd. Důvody? Především nekonečné dopravní zácpy, které metropoli s více než dvanácti miliony obyvatel neustále zatěžují. Podle analytické společnosti Inrix, která analyzuje a hodnotí dopravní zácpy a jejich dopady po celém světě, Moskvané v průměru v dopravních zácpách loni strávili skoro čtyři dny, což je po Los Angeles nejdelší doba. Mimochodem, Pražané takto loni přišli o jeden den.

Úřady řidiče vyhání z vlastních aut

Agentura Reuters ale uvádí, že to není jediný důvod. Moskevské úřady totiž razantně snížily množství parkovacích míst, aby Moskvany donutily k pohybu ve městě používat místo vlastních aut městskou hromadnou dopravu či právě sdílené automobily. Menší počet míst k zaparkování pak navíc zvyšuje cenu za použití ploch, kde se ještě parkovat dá.

Jedním z Moskvanů, jichž se tato politika dotkla přímo, je Roman Tulnov, který raději prodal své Audi A5. Zjistil totiž, že měsíčně ušetří padesát dolarů (zhruba 1100 Kč), když do práce a z práce bude jezdit taxíkem namísto vlastním autem. A dalších padesát dolarů měsíčně pak podle svých slov ušetří, když taxi nahradí sdíleným autem. Při výpočtu úspor vycházel z cen pojištění, benzinu, nájmu za garáž a nákladů spojených s výměnou letních pneumatik za zimní. A to ještě nepřipočetl poplatky za parkování, které se v centru Moskvy mohou za jediný den vyšplhat i na víc než dvacet dolarů. „Žádné auto, žádný problém,“ říká Roman Tulnov. „Nemusím řešit objednávání kvůli přezutí pneumatik a nemusím si ani dělat starosti, kde budu parkovat. Loni na Nový rok mi někdo poničil auto klíčem. Proč bych se měl rozčilovat,“ dodal.

Související článek

Yandex testuje samořiditelná auta v ulicích zimní Moskvy

Američtí vývojáři samořiditelných aut se snaží pro testování volit ideální podmínky. Slunečné počasí, suché cesty apod. Ruská firma Yandex ale vzhledem k místnímu počasí musí navrhovat svá auta tak, aby zvládala kluzké povrchy i hustá sněžení. V listopadu otestovala svůj vůz (představený v létě 2017) na testovacím okruhu, v únoru pak vyrazila do ulic Moskvy.

Cíl: jedno sdílené auto na 500 lidí

Banka JP Morgan v oblasti sdílených automobilů považuje Moskvu za jeden z nejrozvinutějších trhů. Ruskou metropoli přeskakuje pouze Washington, ale je otázka, jak dlouho mu prvenství vydrží. Ve Washingtonu v roce 2017 připadalo jedno sdílené auto na 692 obyvatel, v Moskvě ještě loni na 5 000 obyvatel. Jenže v Moskvě do dneška jejich počet stoupl pětkrát. Teď zde připadá jeden sdílený automobil na 1 082 obyvatel a úřady v několika příštích letech očekávají pokles tohoto podílu na pouhých 500 obyvatel. A nemění to ani skutečnost, kterou mají Rusové do značné míry společnou s obyvateli Česka – automobil je pro ně stále ve velké míře nejen dopravní prostředek, ale také symbol společenského statusu.

Nižší zájem Moskvanů o vlastní automobil podle Goldman Sachs nemusí nijak extrémně děsit automobilky. Životnost sdílených vozidel je prý totiž 3,5krát kratší než automobilů soukromých.

I Praha má velkou nabídku sdílených aut. V české metropoli jich je k dispozici až dvanáct set. -

Zájem roste i v Česku, žene ho Praha

Sdílení aut namísto pořízení vlastního začínají propadat i Češi, především pak Pražané, které trápí podobné problémy jako Moskvany – dopravní zácpy, byť ne tak obrovské, a nedostatek míst k parkování. Životu řidiče pohybujícímu se po městě život znepříjemňují i nesystémové parkovací zóny. Podle serveru iDnes.cz je v Praze k dispozici 1 200 aut ke sdílení – šest stovek u firem, které mají vlastní flotilu a dalších šest set u společností, které nabízí auta soukromých majitelů. V přepočtu na počet obyvatel jde o téměř stejné číslo jako v Moskvě.

Příkladem je například služba HoppyGo, která funguje podobně jako Airbnb, jen místo bydlení zprostředkovává půjčení aut. Do nabídky ji zařadila i aplikace Moje Praha, za kterou stojí Operátor ICT. HoppyGo má v současnosti v rámci celého Česka v nabídce 1 500 automobilů různých tříd a v rámci aplikace registrovaných 40 tisíc uživatelů. Ne všichni už si ale vůz takto půjčili. Vybírat přitom mohou jak podle ceny, tak i podle stáří auta, typu, modelu, síly motoru nebo druhu pohonu.

Související článek

Magistrát chce Prahu zaplavit sdílenými elektromobily. Stát budou na taxikářských štaflech

Praha vypíše hned dvě soutěže na provozovatele sdílení elektromobilů v hlavním městě. V plánu je až šest set aut, která budou stát hlavně na málo využívaných stanovištích taxikářů. Náklady se vyšplhají až na 190 milionů korun.

Ceny za den se v závislosti na konkrétním autě a době půjčení pohybují od méně než pětistovky až do několika tisíc. Třeba námi náhodně vybraná Škoda Fabia z roku 2007 na sedm dnů včetně pojištění vyjde na 370 korun za den s tím, že za týden s ní lze za tuto částku ujet 1600 kilometrů. Každý další kilometr je pak za tři koruny. Pokud tak někdo bydlí ve městě s dobře fungující městskou hromadnou dopravou a auto používá párkrát za měsíc, carsharing dává rozhodně smysl.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama