foto: obrazovka z aplikace Škoda Time Machine

Škoda Time Machine: virtuální jízda historií české automobilky

Věci chytřetéma 3 min čtení

Automobilka v Mladé Boleslavi letos slaví 125 let od svého založení. V rámci oslav nabídla veřejnosti i virtuální projížďku svou historií. Stačí si nasadit brýle a během čtyřminutové jízdy si můžete vyzkoušet hned známých modelů od veteránů až po horkou současnost…

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Automobilka v Mladé Boleslavi letos slaví 125 let od svého založení. V rámci oslav nabídla veřejnosti i virtuální projížďku svou historií. Stačí si nasadit brýle a během čtyřminutové jízdy si můžete vyzkoušet hned známých modelů od veteránů až po horkou současnost…

Nasazuji si brýle pro virtuální realitu a beru do ruky malý, ale ergonomicky celkem povedený volant, do nějž jsou zastrčené VR ovladače. Následně se mi před očima zjevuje počítačem generovaná krajina, v níž poletují různé obří autosoučástky, a před sebou vidím legendární model Voiturette, který automobilka vyráběla ještě před první světovou válkou pod svým původním jménem Laurin & Klement. Voiturette není zrovna závoďák, takže se rozjíždím zvolna, ale v serpentinách pomalejší jízdu vcelku ocením. Aplikace mi měří čas, na silnici čekají různé zpomalovací zábrany nebo naopak urychlovače, po kterých na chvíli vystřelím dopředu takovou rychlostí, až mám problém vybrat následnou zatáčku.

Procházka historií

Související článek

C-Roads – evropský krok k autonomním vozidlům

Je slunné dopoledne všedního dne na začátku června. Čtyři vozy v malém konvoji vyrážejí z Prahy směrem na Hradec Králové. Sedím v jednom z nich a právě se tak účastním finálních testů systému, který by jednou měl do aut dodávat informace o provozu a překážkách na silnici spolehlivěji než cokoli, co známe dnes. Jmenuje se C-Roads.

Po chvilce se model změní – Voiturette vystřídá další veterán a po něm následuje původní Octavia z padesátých let, kterou již mnozí pamatujeme z běžného provozu. A pak kdysi tolik milované „embéčko“ aneb model 1000 MB, sportovně laděný typ 100R, Favorit… co auto, to legenda. S každým dalším stoupá i rychlost, takže už je docela obtížné udržet auto v zatáčce – rychlost je konstantní, brzdit ani přidávat nelze. Naštěstí se vůz při vyjetí z dráhy srovná o neviditelné svodidlo. Mění se i okolní krajina – zpočátku jí dominovaly loukoťová kola a historické masky chladiče, teď už je střídají moderní prvky – výdechy klimatizace, sklopné klíčky, přezky bezpečnostních pásů apod. Jízda končí v horké novince Vision iV, za pár týdnů v nové verzi přibyde i chystaný model Enyaq.

„Nešlo nám o to ohromit náruživé hráče, kteří tráví hraním několik hodin denně a je to jejich hlavní koníček,“ vysvětluje Robin Pultera, šéf kreativní agentury Brainz Immersive, která virtuální projížďku pro Škodu připravila. „Mnohem důležitější bylo zaujmout každého, koho vývoj Škodovky zajímá, a automobilové nadšence, kteří si budou moci nostalgicky připomenout staré časy.“

Z veletrhů do domácností

Původně měla být hra dostupná výhradně na veřejných místech – v prodejnách aut a především na veletrzích, konferencích a dalších akcích, kde se milovníci automobilů potkávají ve velkém. „Takhle jsme celý program vymysleli letos v lednu. Jenže pak nám koronavirová pandemie udělala pořádnou čáru přes rozpočet,“ líčí Pultera. „Jarní veletrhy vesměs odpadly a ani na podzim to nevypadá, že by se vrátily v plné síle.“

Související článek

Praha chystá nabíječky na elektromobily na lampách veřejného osvětlení

Praha v příštích dvou letech postaví 82 lamp veřejného osvětlení, které budou zároveň dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Dobíjecí stanice na lampách veřejného osvětlení jsou jedním z dílčích kroků připravované strategie rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v hlavním městě.

Autoři po dohodě se Škodou proto zvolili úplně jiné řešení – rozhodli se nabídnout hru příznivcům virtuální reality pro domácí použití. Zanedlouho si ji tak bude moci pořídit každý majitel virtuálních brýlí Oculus Quest, pro které je projížďka škodováckou historií určena. „Ladíme poslední podmínky a pokud se vše podaří, bude Time Machine dostupná v online distribuční službě SideQuest a uživatelé si ji budou moci stahovat.“

A jak vlastně projížďka ve Škoda Time Machine vypadá?

To zní dobře, ale má to jeden háček – jak majitelé Oculusů seženou ten stylový volant? „Jednoduše,“ usmívá se Pultera. „Vytisknou si ho na 3D tiskárně – i ten náš prototyp, který jste měl v ruce, takhle vznikl. Návod si stáhnete, k tisku poslouží běžné stolní 3D tiskárny například značky Prusa. Do volantu pak vložíte standardní ovladače Questu a je to.“

V muzeu

Související článek

Robotí pozadí se stará o to, aby se auto dobře řídilo

Víte, že sedačky v autě testují speciální roboti s různým tvarem pozadí? Nebo že se pasivní bezpečnostní prvky zkouší na počítačových modelech lidí? Chytré technologie slouží k tomu, abychom se v autě cítili příjemně a byli přitom dostatečně chráněni.

V případě, že byste si hru chtěli zahrát také a nemáte Quest, existuje v současné době ještě jedna možnost – Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi, kde funguje veřejný terminál. „Nemusíte z něj mít žádné obavy, bezpečnost zákazníků je pro nás prvořadá,“ ujišťuje Pultera. „Součástí expozice je ultrafialový box, kde se brýle i volant po každém použití spolehlivě vydezinfikují.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama