Foto: iStockphoto.com

Osmdesát tisíc a notebook k tomu. Dá se stát programátorem bez diplomu v kapse?

Trendy & tipytéma 7 a více min čtení

Chcete v novém roce změnit kariéru a uvažujete o lukrativním místě v IT? Dobrá zpráva je, že lidí v oboru je kritický nedostatek. Ta špatná ovšem říká, že ne každý rekvalifikační kurz vás na dobře placené místo připraví. Jak poznat kvalitu a na co se při hledání kurzu zaměřit?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Chcete v novém roce změnit kariéru a uvažujete o lukrativním místě v IT? Dobrá zpráva je, že lidí v oboru je kritický nedostatek. Ta špatná ovšem říká, že ne každý rekvalifikační kurz vás na dobře placené místo připraví. Jak poznat kvalitu a na co se při hledání kurzu zaměřit?

Související článek

„Umělá inteligence vyčistí trh, zruší neefektivní práci,“ říká Michal Pěchouček, špička české kybernetiky

Možná si to nepřipouštíme, ale umělá inteligence námi manipuluje prakticky denně. Doporučuje nám, co si koupit, jaké číst zprávy, jak si vytvořit názor, doporučuje nám, koho volit. „Může vámi dobře manipulovat, když toho o vás hodně ví. Když toho moc neví, může s vámi manipulovat asi tak jako billboard u dálnice,“ říká Michal Pěchouček, kybernetik a patrně jeden z nejrespektovanějších odborníků na umělou inteligenci v Česku.

Slyšíte to všude – programátorů je žalostný nedostatek a jejich platy se běžně pohybují mezi padesáti a sty tisíci korun měsíčně. Tak proč se nestát jedním z nich. Zástupci firem, které jsme při přípravě článku oslovili, se shodují, že dostat se zvenčí dovnitř firmy jen na základě rekvalifikačního kurzu není úplně snadné. Firmy si rády vychovávají budoucí ajťáky samy, vyhledávají si je už na středních školách nebo rekvalifikují stávající zaměstnance z jiných oddělení. Vstup zvenku ale nemožný rozhodně není

„Rekvalifikační kurzy jsou jeden ze zdrojů našeho náboru, ale je to spíše marginální položka. Více se nám daří při oslovování absolventů střední škol, kde nacházíme stále více talentů do IT,“ vysvětluje například Lukáš Souhrada z České spořitelny. Podobnou zkušenost má i Jiří Nečas z Kiwi.com: „Hledáme primárně zkušené, seniorní vývojáře, pouhý kurz většinou nestačí.“ Pokud už do Kiwi přijmou absolventa kurzu, jedná se většinou o interního zaměstnance, který se chtěl z jiného oddělení přesunout do IT a doplnil si kvalifikaci.

Související článek

BMW bude spolupracovat se Západočeskou univerzitou

Automobilka BMW bude pomáhat Fakultě strojní Západočeské univerzity se vzděláváním i výzkumem a výhledově nevylučuje ani finanční podporu školy. Dceřiná firma automobilky BMW bude podle rámcové smlouvy také pomáhat oslovovat uchazeče o studium na fakultě, kterou aktuálně navštěvuje 1 200 studentů. BMW, která chce příští rok podepsat stejnou smlouvu se strojní fakultou Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, potřebuje inženýry na budovaný testovací polygon pro vývoj autonomních vozidel. Ten má vzniknout za více než sedm miliard korun do pěti let u Sokolova.

Jestli tedy chcete přijít do firmy zvenčí, zkuste se inspirovat chytrou horákyní. Hledejte pozici, která sice s IT souvisí, ale přitom není to, co si běžně pod IT představujeme. Například Česká spořitelna zaměstnává řadu vysokoškolských studentů na pozicích testerů. Ty nejlepší si pak převychová na „plnokrevné ajťáky“. T-Mobile se zase osvědčilo přijímat absolventky rekvalifikačních kurzů datové analytiky, které pořádá organizace Czechitas. „Díky ní nastoupilo do T-Mobile pět žen na juniorských analytických pozicích. Absolvování takového kurzu je velmi náročné a úspěšné absolventky získají kromě znalostí velkou motivaci dále se učit a rozvíjet,“ pochvaluje si Lucie Blažková, HR manažerka z T-Mobile.

Uspějí ti, kteří si hrají

Právě ochota neustále se učit a zlepšovat jsou vlastnosti, které si zástupci IT firem chválí. „Během pohovoru se snažíme hlavně zjistit, jak kandidát přemýšlí nad problémy, jak se vzdělává a kde potřebné informace hledá,“ vysvětluje Nečas z Kiwi.com. Jeho zaměstnavatel – stejně jako řada ostatních – netrvá na formálním vysokoškolském vzdělání. I když vysokoškoláci možná mají větší teoretické zázemí a znají více programovacích jazyků, zdaleka ne na všech pozicích je vyžadované.

Jakmile už se do firmy dostanete, stačí na sobě pracovat, dívat se pod ruce zkušenějším kolegům a přitom sledovat, jestli se náhodou neotevírá nějaká pokročilejší pozice, na kterou už byste třeba mohli stačit. „Dnes si už firmy uvědomily, že je potřeba nováčky v IT vzdělávat a nabízet i opravdu juniorní pozice, stáže a další formy zaškolování,“ potvrzuje Monika Ptáčníková, vedoucí oddělení kariérního rozvoje Czechitas.

Související článek

Pátá generace mobilních sítí je za dveřmi. Co přinese Česku a jeho obyvatelům

Aukce frekvencí pro sítě páté generace proběhne nejspíš na jaře. Co ale vlastně sítě 5G Česku a jeho obyvatelům přinesou? Co od nich naopak čekat rozhodně nemůžeme? V čem se liší od sítí předchozích? A máme už dnes někde 5G?

Z hlediska jiných profesí je zajímavé, že informatici se neženou za sbírkou certifikátů. Když se chtějí naučit něco nového, je to zejména proto, že novou věc potřebují ke své práci nebo je prostě baví a zajímá. Rádi si hrají. „Naší velkou výhodou jsou různé technologické laboratoře, kde je možnost vyzkoušet si nejnovější hardware a další gadgety,“ láká zájemce Souhrada z České spořitelny. „Podporujeme React Girls, pořádáme meetupy a nedávno jsme například měli v Praze sestry Javedovy, které v Londýně řídí velké technologické firmy. U nás mluvily o leadershipu,“ vypočítává možnosti rozvoje Tereza Macháčková z Productboardu.

O něco horší je situace, když chce firma juniorního programátora přeměnit například v šéfa menšího týmu. Pak už nestačí umět několik programovacích jazyků, potřebné jsou i nejrůznější takzvané měkké dovednosti. Schopnost mluvit na veřejnosti, plánovat, řešit konflikty v rámci týmu, vyjednávat pozice vůči ostatním týmům a podobně.

V Kiwi.com v tomto směru vsadili na pořádání externích vzdělávacích akcí. Zabijí tak dvě mouchy jednou ranou. „V souhrnu jsme během našich vzdělávacích víkendů, jako je například Python víkend, vyškolili již více než čtyři sta účastníků a zapojilo se do nich přes padesát mentorů z Kiwi.com,“ vysvětluje Nečas. Ze čtyř stovek zájemců o Python se už jistě nějaký potenciální IT kolega vyloupne, padesátka mentorů si zase procvičí mezilidskou komunikaci a schopnosti vysvětlovat složité téma naprostým začátečníkům.

Související článek

Stopujícího robota Matyldu si zamilovala celá země. Ustála i průjezd drsným Mostem

Dovedete si představit, že byste při jízdě českou krajinou na kraji silnice potkali robota, který by si vás chtěl stopnout? Přesně to se mohlo před rokem stát. O stopujícího robota se zajímala celostátní média, na internetu jeho cestu po Česku sledovaly tisíce lidí… Jenže putování skončilo a mediální sláva utichla. Co tedy Matylda dělá teď?

Data, Python, JavaScript

Pokud právě googlujete nabídku vzdělávacích kurzů, abyste mohli co nejdřív nastoupit, možná vás zaskočila přemíra vyučovaných technologií. Podle firem už nemá cenu volit hit posledních let, tedy kombinaci PHP + MySQL. „Doporučil bych absolvovat kurz na Python. Používáme ho nejen my, ale také Spotify, Instagram či Amazon,“ radí Jiří Nečas z Kiwi.com. „Aktuálně by nám nejvíce pomohli kolegové v oblasti FrontEnd vývoje, zejména JavaScript,“ doplňuje ho Souhrada z České spořitelny. „U nás nejvíce pracujeme s React.js, který využívají firmy typu Facebook, Netflix a tisíce dalších. Mezi další technologie pak patří TypeScript, JavaScript, Ruby on Rails, Node.js nebo Kubernetes,“ uzavírá výčet Tereza Macháčková z Productboardu.

Ať už se rozhodnete pro Python, JavaScript, nebo datovou analytiku, budete pořád vybírat z desítek či stovek kurzů. Jak vybrat ten správný? Podle Petra Červenky, která má na starosti celoživotní vzdělávání na VŠB-TU v Ostravě, je důležité dívat se na náplň kurzů, uplatnitelnost absolventů a poměr ceny k reálné situaci na trhu.

I dražší kurzy ajťák umoří snadno

Informace o uplatnitelnosti ale skoro nikdo nezveřejňuje. Chlubí se jí ovšem VŠB-TU (často naleznou práci všichni, uplatnitelnost ale nikdy neklesla pod 90 procent) nebo třeba Czechitas (práci datové analytičky získají dvě třetiny absolventek kurzů). Zejména u pokročilejších kurzů doporučuje Červenka sledovat i proces výběru účastníků kurzu. Jestliže škola bere každého, sejdou se na začátku lidé s velmi odlišnou úrovní, takže lepší musí čekat, až je ti horší doženou. Kurz také musí mít dostatečnou hodinovou dotaci, protože za jeden víkend se programovat nenaučíte. Měl by být přiměřeně náročný, samozřejmostí by měly být domácí úkoly a nejrůznější aktivity mimo dobu prezenční výuky. To potvrzují i Czechitas, které pro tyto účely využívají stáže a exkurze ve firmách nebo setkání s externími mentory z praxe.

Související článek

Předseda Pirátů Bartoš: „Kauza Huawei nebyla nafouknutý balónek“

V Parlamentu procházejí důležité zákony a vláda tvrdí, že digitalizace jede jako dobře namazaný stroj. Vliv má i to, že na některých věcech se poslanci dokážou shodnout napříč stranami. Příkladem může být takzvaná digitální ústava, díky které obyvatelé Česka mají během pěti let mít možnost komunikovat s úřady a státem elektronicky z pohodlí domova nebo z mobilního telefonu. Jednou z vůdčích postav prosazení tohoto zákona byl Ivan Bartoš, předseda Pirátů.

Pro někoho možná překvapivě není nejdůležitějším hlediskem výběru kurzu jeho cena. Do značné míry ji totiž může dotovat pracovní úřad (limit pro rekvalifikace je 50 000 Kč za tři roky na osobu). Navíc i dražší kurzy placené z vlastní kapsy dokáže novopečený ajťák umořit z výplaty během několika týdnů nebo měsíců.

Na největším tuzemském portálu pro hledání práce jobs.cz bylo v době vzniku tohoto článku 467 nabídek z oblasti vývoje aplikací, u nichž zadavatelé uvedli, že jsou vhodné pro čerstvé absolventy. Tři čtvrtiny z nich nabízejí nástupní plat vyšší, než je současný průměrný plat (33 697 Kč) v Česku. Šedesát procent nabídek dokonce platově cílí nad 50 000 Kč měsíčně, asi stovka inzerátů slibuje na výplatní pásce cifru vyšší než 80 000 Kč.

Nahradí kurz vysokou školu?

Už několikrát zaznělo, že zaměstnavatelé se dnes hodně dívají na znalosti a ochotu je dále rozvíjet a u řady pozic netrvají na vysokoškolském diplomu zarámovaném na stěně kanceláře. Obě oslovené vzdělávací instituce ale své absolventy brání. Rozhodně se nejedná o nedouky, kteří se chtějí stát z kuchaře programátorem snadno a rychle.

Související článek

Brno se střelilo do vlastní nohy. Jeho aplikace potvrdila, že nemá rádo cyklisty

Tři čtvrtiny Brna leží téměř na rovině. Přesto se po nich téměř nedá bezpečně jezdit na kole. Rozvoj cyklodopravy v moravské metropoli stagnuje už řadu let a zlepšení situace není zatím v dohledu. Nejen takové zjištění ukazuje on-line aplikace nazvaná Cyklodoprava v Brně, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

Do Digitální akademie Czechitas nastupuje podle Moniky Ptáčníkové řada žen z jiných oborů. Mají vystudovanou například personalistiku nebo marketing a k tomu si doplní základní znalosti IT a datové analytiky, které jsou využitelné i v jejich oborech. To potvrzuje i Petr Červenka z VŠB-TU. Řada studentů rekvalifikačních kurzů má za sebou jinou vysokou školu, třeba ekonomickou, takže se nedá říct, že by postrádali například hlubší matematické znalosti. Na druhou stranu, situace na pracovním trhu je dnes tak kritická, že i absolvent středoškolské matematiky doplněné kvalitním IT kurzem najde dostatek vhodných pozic.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama