foto: Shutterstock

S lockdownem i bez. Češi už se nakupovat na internetu naučili, další omezení jejich zvyky nemění

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

Víc než rok už žijí Češi pod různými typy lockdownů. Zatímco ten první je hromadně nahnal do e-shopů, ten poslední už jejich zvyky prakticky nezměnil.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Víc než rok už žijí Češi pod různými typy lockdownů. Zatímco ten první je hromadně nahnal do e-shopů, ten poslední už jejich zvyky prakticky nezměnil.

Související článek

Češi loni rekordně nakupovali na internetu, přeborníky v online nákupech jídla jsou ale dlouho

Češi loni přesunuli velkou část nákupů na internet. Nejvíce se loni prodalo roušek, znatelný byl nárůst ale například i u potravin.

Když před rokem přišla první celostátní karanténa, způsobilo to zvýšení tržeb internetových obchodů z týdne na týden průměrně o 53 procent. Během letošní karantény uvalené taktéž v březnu stoupaly tržby průměrně už jen o 3 procenta.

„Češi se od minulého března naučili využívat e-shopy opravdu naplno,” říká Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys, která data zveřejnila. „Aktuální lockdown přinesl pouze jejich mírné zvýšení v řádu jednotek procent. Lidé už jsou na tento způsob nakupování zvyklí, a proto další přesun spotřeby do onlinu bude spíše kontinuální než skokový. Zároveň neočekáváme, že při rozvolnění a otevření obchodů bude online segment slábnout,“ dodává.

Zájem byl hlavně o nezbytné zboží - jídlo pro domácí mazlíčky nebo třeba zdravotnický materiál. Tržby ostatních online obchodů stoupaly také, ale v porovnání s nezbytným zbožím asi o polovinu pomaleji.

Data Shopsysu porovnávala vždy dva po sobě jdoucí týdny, tedy ten těsně před vyhlášením lockdownu a týden, jímž lockdown začíná. Při vyhlášení druhé uzávěry (22. října 2020) tržby e-shopů opět značně rostly, ale tentokrát v mezitýdenním srovnání už “jen” o  36,1 %. V rámci třetího lockdownu došlo dokonce k poklesu tržeb e-shopů o 49,5 %, podle Shopsysu jsou ale data špatně vypovídající, protože uzavření obchodů odstartovalo hned po vánočních nákupech.

Navíc, pokud vláda připravuje další restrikce, lidé už nečekají na jejich zavedení, ale jdou na internet nakupovat hned ve chvíli, kdy se o nich začne už mluvit. Zajímavostí je i skutečnost, že po letošním oznámení o uzavření okresů klesl zájem o lyže až o 90 procent.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama