Foto: iStockphoto.com

Špatné silniční i datové propojení brzdí český venkov v rozvoji

Stát chytřekomentář 2 min čtení

Člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby přijal tezi opakovanou odborníky na urbanismus po několik dekád: Když nezajistíte dobré propojení mezi městy a venkovem, lidé se namísto dojíždění z venkova raději odstěhují. Pak je ale potřeba řešit problémy hned dva – přelidněná města s nedostupným bydlením a stagnující venkov. Bohužel, přesně to se stalo v České republice.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby přijal tezi opakovanou odborníky na urbanismus po několik dekád: Když nezajistíte dobré propojení mezi městy a venkovem, lidé se namísto dojíždění z venkova raději odstěhují. Pak je ale potřeba řešit problémy hned dva přelidněná města s nedostupným bydlením a stagnující venkov. Bohužel, přesně to se stalo v České republice.

Související článek

„Stejně jako má každý v bytě vodovod, měl by mít i optický kabel,“ říká Martin Adam z T-Mobile

„Čau lidi, mám pro vás dobrou zprávu – naše krásná země se na žebříčku složitosti stavebního řízení propracovala na skvělé 156. místo, což znamená, že jsme předehnali Pásmo Gazy a dotahujeme se na Uruguay. Naše ministryně na tom prostě mákla.“

Nyní, když je řada zástupců střední třídy donucená přesunout se „za město“ právě kvůli nedostupnému bydlení, jsou limity v podobě českých silnic a dálnic jednou z největších bariér přirozené mobility. Řešení přehlíženého problému si vyžádá vysoké investice z veřejných zdrojů a dlouhé roky čekání na uvedení do žádoucího stavu.

Podobnou výzvou je však momentálně i infrastruktura datová. Rozvoj internetu nabízí spoustu skvělých věcí. Jednou z nich je i to, že eliminuje nutnost každý den ráno cestovat do práce a večer z práce – díky komunikaci po síti zvládnou statisíce zaměstnanců minimálně část své pracovní náplně z domova, z kavárny nebo z levné kanceláře umístěné na kraji malé obce. Krásná představa. Má však jedno velké ale…

Tak jako kdysi odborníci upozorňovali politiky, aby se stavělo efektivní silniční propojení měst a venkova, nyní upozorňují na jiný typ chybějící infrastruktury, neméně důležitý. Je totiž potřeba budovat datové propojení měst a venkova. Právě existence rychlé a spolehlivé datové sítě na venkově umožní regionům spoluúčast na nekonečných možnostech digitální ekonomiky. Venkov se díky tomu stane atraktivní destinací pro firmy působící ve světě nul a jedniček. Prostě proto, že provoz firmy zde bude řádově levnější než ve velkém městě. Tím začne na venkov lákat i mladé rodiny s dětmi, které zde budou utrácet peníze, a… Sami si můžete představit ten masivní rozvoj venkovských sídel.

Není to však jednoduché, a ani nebude. Jak upozorňuje například studie vysoké školy Cevro Institut, veřejných prostředků určených na výstavbu těchto digitálních dálnic je žalostně málo, a když už jsou, umíme je poměrně dobře projíst, třeba tak, že je radši použijeme na platy státních zaměstnanců. A když už se infrastrukturu rozhodne budovat soukromá společnost za své peníze, byrokracie a administrativní požadavky na tuto aktivitu jsou tak zdlouhavé a nákladné, že je de facto nemožné předjímat, kdy se začne stavět a kdy bude síť v provozu. A to z pohledu řízení obchodních rizik samozřejmě není nic, o co byste dvakrát stáli, jak v souvislosti se zmíněnou prezentací upozornil šéf T-Mobile Juraj Bóna.

Související článek

Česko jako černý flek Evropy. Může za to infrastruktura na úrovni století páry

Česká republika chce být lídrem inovací, ale stav infrastruktury tomu neodpovídá. Naši zaostalou kotlinu objíždějí už i nákladní vlaky, internet máme pomalý a často zbytečně drahý a elektrická síť rozhodně není připravena na masivní nástup elektromobilů.

Dovolím si tedy apelovat na každého, kdo má v dané oblasti nějaký, byť minimální vliv: Podporujte co nejrychlejší konektivitu venkovských regionů v České republice. Tohle by neměl být další vlak v řadě těch, které nám ujely nebo ujíždějí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama